Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Advertising and the Rise of Consumer Culture (Reklama i rozwój kultury konsumpcji w Stanach Zjednoczonych)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH135
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Advertising and the Rise of Consumer Culture (Reklama i rozwój kultury konsumpcji w Stanach Zjednoczonych)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zainteresowanie reklamą, amerykańską w szczególności i gotowość śledzenia jej rozwoju. Zainteresowanie nowymi kampaniami pojawiającymi się na rynku i chęć wyszukiwania reprezentatywnych przykładów ilustrujących omawiane zagadnienia.



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs jest spojrzeniem na amerykańską reklamę w perspektywie historycznej. Śledzi rozwój branży reklamowej i jej wpływ oraz wpływ na nią innych elementów życia społecznego, gospodarczego i politycznego. Porusza kwestie reprezentacji i stereotypów na konkretnych przykładach z kampanii reklamowych.

Pełny opis:

Kurs jest spojrzeniem na reklamę jako siłę, która z prostego narzędzia do sprzedaży produktów i usług przekształciła się w potężny mechanizm wpływający na procesy społeczne i kulturowe amerykańskiego życia. Opisywany jako istota kultury postmodernistycznej, przemysł reklamowy w swojej strukturze, organizacji i założeniach łączy wiele różnych, czasem pozornie odrębnych dziedzin. Nie tylko wykorzystuje różnorodne metody sprzedaży produktów klientom, ale także zmienia całe środowisko w którym się porusza. Kurs ma na celu prześledzić rozwój kultury konsumpcyjnej w Ameryce przez pryzmat reklamy. Będzie to wymagać od studentów aktywnego poszukiwania kampanii, zarówno historycznych jak i współczesnych w celu zilustrowania omawianych zjawisk.

Literatura:

Berger, Arthus Asa. Ads, Fads, and Consumer Culture.

Berger, John. Ways of Seeing.

Frith, Katherine Toland. Undressing the Ad: Reading Culture in Advertising.

Halter, Marilyn. Shopping for Identity.

Kilbourne, Jean. Can't Buy My Love.

Klein, Naomi. No Logo.

Leach, William. Land of Desire.

Lears, Jackson. Fables of Abundance: A Cultural History of Advertising in America.

Leiss, William, Stephen Kline, Sut Jhally. Social COmmunication in Advertising.

Marchand, Roland. Advertising the American Dream: Making Way for Modernity.

Moore, Lawrence. Selling God: American Religion in the amrketplace of Culture.

Sheehan, Kim Bartel. Controversies in Contemporary Advertising.

Sivulka Juliann. Soap, Sex and Cigarettes: A Cultural History of American Advertising.

Twitchell, James B. Adcult USA.

Williamson, Judith. Decoding Advertisements: Ideology and Meaning in Advertising.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

*Student posiada wiedzę na temat historii i teorii reklamy amerykańskiej

*Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia kultury konsumpcyjnej i posługuje się nimi w dyskursie

* Identyfikuje i wyjaśnia punkty zwrotne w rozwoju kultury konsumpcyjnej i ocenia ich znaczenie

*Posiada pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów działania reklamy, oraz ich społecznego i kulturowego oddziaływania

Umiejętności:

* Student samodzielnie analizuje reklamy za pomocą różnych metod (socjologia, analiza treści, itp)

* Identyfikuje różne formaty reklam i umiejscawia je w poszczególnych okresach rozwoju reklamy

* Analizuje stereotypy różnych grup społecznych w reprezentacji reklamowej

* Rozwija umiejętności zbierania i selekcji informacji, oraz strukturyzowania ich do obrony własnych poglądów

* Krytycznie podchodzi do tekstów akademickich z dziedziny

Kompetencje:

* Uczestniczy w pracy zespołowej i potrafi ją zorganizować

*Dzieli się wiedzą z innymi przez udział w dyskusji

* Rozwija swoją edukację konsumencką w celu świadomego odbioru reklam i uzyskiwaniu wiedzy na temat ich wpływu

*Jest przygotowany do krytycznego odbioru reklam w mediach

Metody i kryteria oceniania:

1. analiza reklamy (20 pt)

2. recenzja artykułu (25 pt)

3. esej końcowy (35 pt)

4. feedback do lektury (10 pt)

5. obecność i aktywność na zajęciach (10 pt)

Oceny: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)