Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

BA Seminar: Topics in American Literature, Culture, Film (Seminarium licencjackie: Amerykańska literatura, kultura i film)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-ZS012
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: BA Seminar: Topics in American Literature, Culture, Film (Seminarium licencjackie: Amerykańska literatura, kultura i film)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Seminaria licencjackie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria licencjackie

Skrócony opis:

Seminarium licencjackie dla osób zainteresowanych polityką tożsamości we współczesnej kulturze amerykańskiej. Po sesjach wprowadzających kluczowe pojęcia teoretyczne, przyjrzymy się tekstom kultury - literaturze, filmowi, popkulturze - które problematyzują rasę, płeć i seksualność w USA.

Pełny opis:

Jak historia społeczna wpływa na życie osobiste i tożsamość jednostek? Jak teksty kultury radzą sobie ze złożonością przemian i zawirowaniami wywołanymi przez ruchy społeczne, takie jak feminizm i czy ruch praw obywatelskich? Pierwsze cztery tygodnie poświęcone są teorii – pojęciom tożsamości, rasy, płci i reprezentacji oraz metodologii badań kulturoznawczych. Następnie rozważymy szereg „studiów przypadków”, tj. eseje, opowiadania, dokumenty historyczne, a także filmy dokumentalne i seriale, które eksplorują tożsamość (zwłaszcza rasę i płeć) podczas i w następstwie ruchów społecznych lat 60. XX wieku. Dwa spotkania w trakcie semestru dotyczyć będą tekstów zaproponowanych przez studentów; w ostatnich tygodniach uczestnicy seminarium zaprezentują swoje prace w toku. Przez cały semestr będziemy rozmawiać o technicznych aspektach pisania pracy licencjackiej.

Literatura:

FILMY:

Ethnic Notions (Marlon Riggs, 1987)

She's Beautiful When She's Angry (2014)

I Am Not Your Negro (Raoul Peck, 2016)

Dear White People (Netflix, 2017) – first 3 episodes

Spike Lee, “The Black Clansman” (2018)

LEKTURY:

Chris Barker & Emma A. Jane, Cultural Studies: Theory and Practice (London: Sage, 2016) - Chapters 7, 8 and 9

“Discourse” and “Identity” in Critical Keywords in Literary and Cultural Theory edited by Julian Wolfreys (London: Macmillan, 2004).

Michael Omi and Howard Winant, “Racial Formations” (1994), Rethinking the Color Line. Readings in Race and Ethnicity, edited by Charles Gallagher (McGraw Hill, 2003), 9-17.

Angela Mc Robbie, “Post-Feminism and Popular Culture”, Feminist Media Studies 4(3) 2004: 255-264.

Marge Piercy, “Through the Cracks,” in: American Cultural Studies. A Reader, edited by John Hartley and Roberta E. Pearson (Oxford: Oxford UP, 2000), 53-61.

Ralph Ellison, “What America Would Be Like Without Blacks” (1970), in Black on White. Black Writers on What It Means to Be White, edited by David R. Roediger, New York: Random House, 1998, 160-67

Patricia Hill Collins, “Mammies, Matriarchs, and Other Controlling Images” in Black Feminist Thought (New York: Routledge, 1990), 67-78.

Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M., The Craft of Research. Third Edition (Chicago: University of Chicago Press).

Vivian Gornick “Who Says we Haven’t Made a Revolution”

Historical documents from Sisterhood is Powerful (selection)

Susan Brownmiller, In Our Time (selections)

James Baldwin, “Notes of a Native Son”, “The American Dream and the American Negro”; “There Be Dragons”

Hilton Als, “The Enemy Within, The making and unmaking of James Baldwin”.

Toni Morrison, “Recitatif“

Alice Walker “In Search of Our Mother’s Gardens”

Audre Lorde, Selections from Sister Outsider

Articles on #MeToo from New York Times and New Yorker (links to be provided)

Kristen Roupenian “Cat Person”

Mary Gaitskill, “This is Pleasure”

Toni Tulathimite, “The Feminist”

Ta-Nehisi Coates “A Case for Reparations”

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- zna kluczowe pojęcia teoretyczne współczesnego kulturoznawstwa w zakresie badań nad społecznie kształtowaną tożsamością;

- zna szereg wybitnych tekstów kultury amerykańskiej poświęconych przemianom dotyczącym kwestii rasy i płci w XX i XXI wieku;

- rozumie kontekst kulturowy i historyczny tych dzieł;

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi analizować teksty kultury pod kątem gatunku, stylu i struktury;

- potrafi zastosować w praktyce interpretacyjnej kluczowe kategorie współczesnego kulturoznawstwa;

- potrafi zaplanować a następnie zrealizować projekt badawczy w dziedzinie kulturoznawstwa;

KOMPETENCJE:

- potrafi pracować w grupie;

- jest otwarty na rozmaite interpretacje i opinie dotyczące tekstów kultury a także wizje kultury jako takiej;

- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa odzwierciedla jakość napisanej pracy licencjackiej, jak również zaangażowanie w toku seminarium. W kwestii obecności obowiązują standardowe zasady (dopuszczone są 2 nieobecności).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)