BA Seminar: Utopia and Dystopia in American Culture (Seminarium licencjackie: Utopia i dystopia w kulturze amerykańskiej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-ZS025 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | BA Seminar: Utopia and Dystopia in American Culture (Seminarium licencjackie: Utopia i dystopia w kulturze amerykańskiej) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Niniejsze seminarium jest kontynuacją proseminarium badawczgo w semestrze zimowym 2020/21, a więc poświęcone jest utopii i dystopii w kulturze amerykańskiej, tym razem jednak skupia się na omawianiu tekstów teoretycznych i krytycznych jako narzędzi przydatnych do określenia perspektywy badawczej.Utopia i dystopia skupiają się w szczególności na opisie politycznego i kulturowego funkcjonowania społeczeństwa (często przez pryzmat jednostki), co ma prowokować namysł krytyczny nad rzeczywistym stanem społecznej organizacji i obowiązujących wartości. Celem kursu zatem jest namysł teoretyczno-krytyczny (w ujęciu historycznym) nad samymi pojęciami utopii i dystopii w kulturze amerykańskiej, nad literackimi przejawami wyobraźni utopijno-dystopijnej oraz prześledzenie jej kulturotwórczych efektów w wymiarze politycznym i społecznym. Celem kursu jest również przygotowanie studentów do prowadzenia badań i pisania dłuższych prac badawczych. |
Pełny opis: |
Niniejsze seminarium jest kontynuacją proseminarium badawczgo w semestrze zimowym 2020/21, a więc poświęcone jest utopii i dystopii w kulturze amerykańskiej, tym razem jednak skupia się na omawianiu tekstów teoretycznych i krytycznych jako narzędzi przydatnych do określenia perspektywy i metodologii badawczej. Określenia utopia/dystopia będą traktowane jako formy wyobraźni spekulatywnej, które skupiają się w szczególności na opisie politycznego i kulturowego funkcjonowania społeczeństwa (często przez pryzmat jednostki). Jako miejsca „dobre/idealne” lub „złe” pod wieloma względami i z różnych powodów (jako miejsca przeniknięte pesymizmem, strachem i obojętnością, naznaczone niesprawiedliwością i prześladowaniem), miejsca utopijne i dystopijne z założenia mają prowokować namysł krytyczny nad rzeczywistymi relacjami społecznymi oraz nad kondycją otaczającego świata. Lekturze tekstów krytycznych towarzyszyć będą następujące pytania: Jak zmieniały się trendy w utopijno-dystopijnej myśli amerykańskiej w ujęciu historycznym i jakie były ich źródła teoretyczne? Jak w tym kontekście kształtowała się myśl utopijna w relacji do myśli dystopijnej? Czy myśl dystopijna może stać się bodźcem aktywizmu i politycznych zmian, czy raczej jej głównym zadaniem jest dać upust napięciom i obawom: społecznym, politycznym, ekonomicznym czy klimatycznym? Z jakich innych kulturowych źródeł czerpią utopia i dystopia oraz czy można postrzegać owe formy w kategoriach gatunkowych? W tym kontekście proseminarium również ma na celu poszerzenie umiejętności badawczych studentów i zakończy się dłuższą pracą zaliczeniową. |
Literatura: |
Booker, Keith M., The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism (Greenwood Press, 1994) Booker, M. K., Dystopian Literature: A Theory and Research Guide (Greenwood Press, 1994) Claeys, Gregory, Dystopia: A Natural History (Oxford University Press, 2017) Claeys, Gregory, The Cambridge Companion to Utopian Literature (CUP, 2010) Fisher, Mark, Capitalist Realism: Is There No Alternative (Zero Books, 2009); Green, J. Late Postmodernism: American Fiction at the Millennium (Palgrave Macmillan, 2005) Han, Byung-Chul, Psychopolitics: Neoliberalism and New Technologies of Power (Verso, 2017); Helm, Dieter, Burn Out: The Endgame for Fossil Fuels (Yale University Press, 2018); Jameson, Fredric, Archeologies of the Future: The Desire Called Utopia and Other Science Fictions (Verso, 2017) Kumar, Krishan, Utopia and Anti-Utopia in Modern Times (Blackwell, 1987) Link, Eric Carl and Gerry Canavan, Cambridge Companion to American Science Fiction (CUP, 2015) Moore, Jason W., Anthropocene or Capitalocene?: Nature, History and the Crisis of Capitalism (PM Press, 2016); Moylan, T., and Raffaella, B. eds, Dark Horizons: Science Fiction and the Dystopian Imagination (Psychology Press, 2003) Nye, David E., American Technological Sublime (The MIT Press, 1996); Sisk, David W., Transformations of Language in Modern Dystopias (Greenwood Press, 1997) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu student: • zna obszar badań oraz pojęcia związane z omawianą perspektywą badawczą (utopian studies); • rozumie istotność myśli utopijnej i jej wpływ na kształt i refleksje nad procesami kulturotwórczymi w kontekście amerykańskiej demokracji • zna najważniejsze nurty amerykańskiej literatury utopijnej i dystopijnej oraz potrafi nakreślić jej najważniejsze obszary tematyczne UMIEJĘTNOŚCI Student: • potrafi interpretować zjawiska kulturowe i teksty literackie używając narzędzi badawczych wypracowanych przez utopian studies; • potrafi wypracować problem badawczy na potrzeby pracy licencjackiej • potrafi formułować pytania badawcze • potrafi budować i przedstawiać argumenty na poparcie swoich tez KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student: • rozumie potrzebę refleksji nad historią, ale i obecnym kontekstem myśli utopijnej/ dystopijnej • rozumie rolę krytyki kultury w diagnozowaniu społecznych i kulturowych problemów |
Metody i kryteria oceniania: |
By ukończyć seminarium licencjackie trzeba spełnić następujące wymagania: 1. Być nieobecnym na maksymalnie 2 zajęciach (w przypadku przekroczenia tego limitu wymagane jest usprawiedliwienie lekarskie), również dotyczy to trybu zdalnego. 2. Aktywnie uczestniczyć w pracy na zajęciach. 3. Wywiązać się z wszystkich ustalonych terminów związanych z kolejnymi etapami pracy nad licencjatem 4. Złożyć finalną wersję pracy licencjackiej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.