Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

BA Seminar: Utopia and Dystopia in American Culture (Seminarium licencjackie: Utopia i dystopia w kulturze amerykańskiej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-ZS025
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: BA Seminar: Utopia and Dystopia in American Culture (Seminarium licencjackie: Utopia i dystopia w kulturze amerykańskiej)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Seminaria licencjackie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria licencjackie

Skrócony opis:

Niniejsze seminarium jest kontynuacją proseminarium badawczgo w semestrze zimowym 2020/21, a więc poświęcone jest utopii i dystopii w kulturze amerykańskiej, tym razem jednak skupia się na omawianiu tekstów teoretycznych i krytycznych jako narzędzi przydatnych do określenia perspektywy badawczej.Utopia i dystopia skupiają się w szczególności na opisie politycznego i kulturowego funkcjonowania społeczeństwa (często przez pryzmat jednostki), co ma prowokować namysł krytyczny nad rzeczywistym stanem społecznej organizacji i obowiązujących wartości. Celem kursu zatem jest namysł teoretyczno-krytyczny (w ujęciu historycznym) nad samymi pojęciami utopii i dystopii w kulturze amerykańskiej, nad literackimi przejawami wyobraźni utopijno-dystopijnej oraz prześledzenie jej kulturotwórczych efektów w wymiarze politycznym i społecznym. Celem kursu jest również przygotowanie studentów do prowadzenia badań i pisania dłuższych prac badawczych.

Pełny opis:

Niniejsze seminarium jest kontynuacją proseminarium badawczgo w semestrze zimowym 2020/21, a więc poświęcone jest utopii i dystopii w kulturze amerykańskiej, tym razem jednak skupia się na omawianiu tekstów teoretycznych i krytycznych jako narzędzi przydatnych do określenia perspektywy i metodologii badawczej. Określenia utopia/dystopia będą traktowane jako formy wyobraźni spekulatywnej, które skupiają się w szczególności na opisie politycznego i kulturowego funkcjonowania społeczeństwa (często przez pryzmat jednostki). Jako miejsca „dobre/idealne” lub „złe” pod wieloma względami i z różnych powodów (jako miejsca przeniknięte pesymizmem, strachem i obojętnością, naznaczone niesprawiedliwością i prześladowaniem), miejsca utopijne i dystopijne z założenia mają prowokować namysł krytyczny nad rzeczywistymi relacjami społecznymi oraz nad kondycją otaczającego świata. Lekturze tekstów krytycznych towarzyszyć będą następujące pytania: Jak zmieniały się trendy w utopijno-dystopijnej myśli amerykańskiej w ujęciu historycznym i jakie były ich źródła teoretyczne? Jak w tym kontekście kształtowała się myśl utopijna w relacji do myśli dystopijnej? Czy myśl dystopijna może stać się bodźcem aktywizmu i politycznych zmian, czy raczej jej głównym zadaniem jest dać upust napięciom i obawom: społecznym, politycznym, ekonomicznym czy klimatycznym? Z jakich innych kulturowych źródeł czerpią utopia i dystopia oraz czy można postrzegać owe formy w kategoriach gatunkowych? W tym kontekście proseminarium również ma na celu poszerzenie umiejętności badawczych studentów i zakończy się dłuższą pracą zaliczeniową.

Literatura:

Booker, Keith M., The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism (Greenwood Press, 1994)

Booker, M. K., Dystopian Literature: A Theory and Research Guide (Greenwood Press, 1994)

Claeys, Gregory, Dystopia: A Natural History (Oxford University Press, 2017)

Claeys, Gregory, The Cambridge Companion to Utopian Literature (CUP, 2010)

Fisher, Mark, Capitalist Realism: Is There No Alternative (Zero Books, 2009);

Green, J. Late Postmodernism: American Fiction at the Millennium (Palgrave Macmillan, 2005)

Han, Byung-Chul, Psychopolitics: Neoliberalism and New Technologies of Power (Verso, 2017);

Helm, Dieter, Burn Out: The Endgame for Fossil Fuels (Yale University Press, 2018);

Jameson, Fredric, Archeologies of the Future: The Desire Called Utopia and Other Science Fictions (Verso, 2017)

Kumar, Krishan, Utopia and Anti-Utopia in Modern Times (Blackwell, 1987)

Link, Eric Carl and Gerry Canavan, Cambridge Companion to American Science Fiction (CUP, 2015)

Moore, Jason W., Anthropocene or Capitalocene?: Nature, History and the Crisis of Capitalism (PM Press, 2016);

Moylan, T., and Raffaella, B. eds, Dark Horizons: Science Fiction and the Dystopian Imagination (Psychology Press, 2003)

Nye, David E., American Technological Sublime (The MIT Press, 1996);

Sisk, David W., Transformations of Language in Modern Dystopias (Greenwood Press, 1997)

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po ukończeniu kursu student:

• zna obszar badań oraz pojęcia związane z omawianą perspektywą badawczą (utopian studies);

• rozumie istotność myśli utopijnej i jej wpływ na kształt i refleksje nad procesami kulturotwórczymi w kontekście amerykańskiej demokracji

• zna najważniejsze nurty amerykańskiej literatury utopijnej i dystopijnej oraz potrafi nakreślić jej najważniejsze obszary tematyczne

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

• potrafi interpretować zjawiska kulturowe i teksty literackie używając narzędzi badawczych wypracowanych przez utopian studies;

• potrafi wypracować problem badawczy na potrzeby pracy licencjackiej

• potrafi formułować pytania badawcze

• potrafi budować i przedstawiać argumenty na poparcie swoich tez

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student:

• rozumie potrzebę refleksji nad historią, ale i obecnym kontekstem myśli utopijnej/ dystopijnej

• rozumie rolę krytyki kultury w diagnozowaniu społecznych i kulturowych problemów

Metody i kryteria oceniania:

By ukończyć seminarium licencjackie trzeba spełnić następujące wymagania:

1. Być nieobecnym na maksymalnie 2 zajęciach (w przypadku przekroczenia tego limitu wymagane jest usprawiedliwienie lekarskie), również dotyczy to trybu zdalnego.

2. Aktywnie uczestniczyć w pracy na zajęciach.

3. Wywiązać się z wszystkich ustalonych terminów związanych z kolejnymi etapami pracy nad licencjatem

4. Złożyć finalną wersję pracy licencjackiej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)