Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

„Kim jesteśmy, skąd przychodzimy?” – polska inteligencja. Historia i współczesność

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6600-02/2017-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: „Kim jesteśmy, skąd przychodzimy?” – polska inteligencja. Historia i współczesność
Jednostka: Katedra im. Tadeusza Mazowieckiego
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Założeniem zajęć jest przeprowadzenie dyskusji i refleksja nad rolą grupy społecznej inteligencji w życiu społecznym i politycznym w perspektywie historycznej i współczesnej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie historii i genezy działania polskiej inteligencji w XIX i XX w., a także próba określenia jej roli we współczesnej Polsce. Tradycje i etos inteligencji są różnie postrzegane i oceniane w kontekście zmian politycznych, gospodarczych i społecznych. Konwersatorium, na podstawie wiedzy zdobytej przez studentów, ma pozwolić na wyrobienie własnego zdania o miejscu tej grupy społecznej, jej roli i funkcji w dzisiejszych realiach.

Pełny opis:

Celem zajęć jest poznanie historii i genezy działania polskiej inteligencji w XIX i XX w., a także próba określenia jej roli we współczesnej Polsce. Tradycje i etos inteligencji są różnie postrzegane i oceniane w kontekście zmian politycznych, gospodarczych i społecznych. Konwersatorium, na podstawie wiedzy zdobytej przez studentów, ma pozwolić na wyrobienie własnego zdania o miejscu tej grupy społecznej, jej roli i funkcji w dzisiejszych realiach. Tematy poszczególnych bloków realizowane w trakcie spotkań konwersatoryjnych (opis szczegółowy w sylabusie na dany semestr):

1. Zajęcia wstępne . Kłopoty z definicją. Metodologia badań .

2. Historia inteligencji XIX w.

3. Historia inteligencji. Od odzyskania niepodległości w 1918 r. do końca II wojny światowej

4. Historia inteligencji PRL

5. Transformacja ustrojowa i rola inteligencji

6. Czy dziś istnieje inteligencja jako grupa społeczna? Transmisja etosu i tradycji

7. Portrety pokoleniowe. Podobieństwa i różnice.

Na zajęciach wprowadzone zostaną także elementy analizy i krytyki tekstów źródłowych

Literatura:

Podstawowa literatura przedmiotu. Lista uzupełniana będzie trakcie zajęć, w zależności od zainteresowań studentów.

1. Dzieje inteligencji polskiej do r. 1918, red. J. Jedlicki t. I M. Janowski, Narodziny inteligencji 1750 – 1831, t. II J. Jedlicki, Błędne koło 1832 – 1864; t III M. Micińska, Inteligencja na rozdrożach 1864 – 1918, Warszawa 2008.

2. Inteligencja polska XIX i XX w. studia red. R. Czepulis – Rastenis, t. 1- 6 Warszawa 1978 - 1991

3. B. Cywiński, Rodowody niepokornych, Warszawa 2010

4. B. Cywiński, Baśń niepodległa czyli literatura okresu zaborów, Warszawa 2016

5. R. Smoczyński, T. Zarycki, Totem inteligencki. Arystokracja, szlachta, ziemiaństwo w polskiej przestrzeni społecznej, Warszawa 2017

6. Czy zmierzch inteligencji? Dyskusja na łamach dziennika Rzeczpospolita r. 2000. http://niniwa22.cba.pl/index-kultura.htm#3

7. A. Strzembosz, Między prawem i sprawiedliwością. Rozmawia S. Zakroczymski, Warszawa 2017

8. https://www.skwerwolnosci.eu/a/2017-10-27/syndrom-inteligenckiej-hegemonii-debata-forum-przyszlosci-kultury-2017/

9. T. Zarycki, Kapitał kulturowy, inteligencja w Polsce i w Rosji. Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student / studentka :

w zakresie wiedzy

- zna genezę i historię inteligencji, jako grupy społecznej specyficznej dla Europy Środkowo – wschodniej.

- zna podstawowe tezy dyskusji o etosie inteligencji w XX i XXI stuleciu.

w zakresie umiejętności

- potrafi podjąć refleksję i dokonać samookreślenia swojej roli i płynącej z niej zobowiązań we współczesnym społeczeństwie obywatelskim.

- w dyskusjach szanuje poglądy innych; wykazuje postawę tolerancyjną w stosunku do poglądów innych osób

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), oceny aktywności na zajęciach, pracy pisemnej lub prezentacji.

Ocena ogólna zajęć będzie składową oceny aktywności studenta podczas zajęć (40%) oraz oceny pracy (60%).

Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy/ prezentacji: bibliografia, umiejętność stawiania pytań badawczych i selekcji materiału źródłowego.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)