„Kim jesteśmy, skąd przychodzimy?” – polska inteligencja. Historia i współczesność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6600-02/2017-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | „Kim jesteśmy, skąd przychodzimy?” – polska inteligencja. Historia i współczesność |
Jednostka: | Katedra im. Tadeusza Mazowieckiego |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Założeniem zajęć jest przeprowadzenie dyskusji i refleksja nad rolą grupy społecznej inteligencji w życiu społecznym i politycznym w perspektywie historycznej i współczesnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie historii i genezy działania polskiej inteligencji w XIX i XX w., a także próba określenia jej roli we współczesnej Polsce. Tradycje i etos inteligencji są różnie postrzegane i oceniane w kontekście zmian politycznych, gospodarczych i społecznych. Konwersatorium, na podstawie wiedzy zdobytej przez studentów, ma pozwolić na wyrobienie własnego zdania o miejscu tej grupy społecznej, jej roli i funkcji w dzisiejszych realiach. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie historii i genezy działania polskiej inteligencji w XIX i XX w., a także próba określenia jej roli we współczesnej Polsce. Tradycje i etos inteligencji są różnie postrzegane i oceniane w kontekście zmian politycznych, gospodarczych i społecznych. Konwersatorium, na podstawie wiedzy zdobytej przez studentów, ma pozwolić na wyrobienie własnego zdania o miejscu tej grupy społecznej, jej roli i funkcji w dzisiejszych realiach. Tematy poszczególnych bloków realizowane w trakcie spotkań konwersatoryjnych (opis szczegółowy w sylabusie na dany semestr): 1. Zajęcia wstępne . Kłopoty z definicją. Metodologia badań . 2. Historia inteligencji XIX w. 3. Historia inteligencji. Od odzyskania niepodległości w 1918 r. do końca II wojny światowej 4. Historia inteligencji PRL 5. Transformacja ustrojowa i rola inteligencji 6. Czy dziś istnieje inteligencja jako grupa społeczna? Transmisja etosu i tradycji 7. Portrety pokoleniowe. Podobieństwa i różnice. Na zajęciach wprowadzone zostaną także elementy analizy i krytyki tekstów źródłowych |
Literatura: |
Podstawowa literatura przedmiotu. Lista uzupełniana będzie trakcie zajęć, w zależności od zainteresowań studentów. 1. Dzieje inteligencji polskiej do r. 1918, red. J. Jedlicki t. I M. Janowski, Narodziny inteligencji 1750 – 1831, t. II J. Jedlicki, Błędne koło 1832 – 1864; t III M. Micińska, Inteligencja na rozdrożach 1864 – 1918, Warszawa 2008. 2. Inteligencja polska XIX i XX w. studia red. R. Czepulis – Rastenis, t. 1- 6 Warszawa 1978 - 1991 3. B. Cywiński, Rodowody niepokornych, Warszawa 2010 4. B. Cywiński, Baśń niepodległa czyli literatura okresu zaborów, Warszawa 2016 5. R. Smoczyński, T. Zarycki, Totem inteligencki. Arystokracja, szlachta, ziemiaństwo w polskiej przestrzeni społecznej, Warszawa 2017 6. Czy zmierzch inteligencji? Dyskusja na łamach dziennika Rzeczpospolita r. 2000. http://niniwa22.cba.pl/index-kultura.htm#3 7. A. Strzembosz, Między prawem i sprawiedliwością. Rozmawia S. Zakroczymski, Warszawa 2017 8. https://www.skwerwolnosci.eu/a/2017-10-27/syndrom-inteligenckiej-hegemonii-debata-forum-przyszlosci-kultury-2017/ 9. T. Zarycki, Kapitał kulturowy, inteligencja w Polsce i w Rosji. Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student / studentka : w zakresie wiedzy - zna genezę i historię inteligencji, jako grupy społecznej specyficznej dla Europy Środkowo – wschodniej. - zna podstawowe tezy dyskusji o etosie inteligencji w XX i XXI stuleciu. w zakresie umiejętności - potrafi podjąć refleksję i dokonać samookreślenia swojej roli i płynącej z niej zobowiązań we współczesnym społeczeństwie obywatelskim. - w dyskusjach szanuje poglądy innych; wykazuje postawę tolerancyjną w stosunku do poglądów innych osób |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), oceny aktywności na zajęciach, pracy pisemnej lub prezentacji. Ocena ogólna zajęć będzie składową oceny aktywności studenta podczas zajęć (40%) oraz oceny pracy (60%). Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy/ prezentacji: bibliografia, umiejętność stawiania pytań badawczych i selekcji materiału źródłowego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.