Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Akademia Polskiego Filmu FABUŁA III semestr

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 8119-APFFcz.III-OG Kod Erasmus / ISCED: 03.4 / (0211) Techniki audiowizualne i produkcja medialna
Nazwa przedmiotu: Akademia Polskiego Filmu FABUŁA III semestr
Jednostka: Filmoteka Narodowa
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Filmoteki Narodowej
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Strona przedmiotu: http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/
Punkty ECTS i inne: 6.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Przedmiot Akademia Polskiego Filmu FABUŁA III semestr będzie uznawany jako przedmiot równoważny przedmiotom ogólnouniwersyteckim

Skrócony opis:

Akademia Polskiego Filmu to dwuletni kurs historii polskiego kina. Program, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą wyboru filmów były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych.

W semestrze III pokazane zostaną filmy z lat 1969 - 1982. Zajęcia składają się z godzinnego wykładu, projekcji filmów oraz spotkania z twórcami. Wykładowcami są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu.

Pełny opis:

Karnety: 150 zł za semestr

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa Kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, 02-536 Warszawa, e-mail: iluzjon@fn.org.pl, tel.: +48 22 462 72 70.

Dla osób zarejestrowanych w I turze rejestracji (7-30 czerwca) karnety zarezerwowane będą od 7 czerwca do 5 września. 6 września zostanie otwarta sprzedaż karnetów dla wolnych słuchaczy. Zarejestrowani w I turze studenci, którzy nie wykupią karnetów, będą mogli wyrejestrować się z zajęć w II turze (6 września – 16 października). Karnety są sprzedawane do wyczerpania miejsc.

Osoby, które będą chciały zarejestrować się w II turze, powinny PRZED REJESTRACJĄ kupić karnet. Sprzedaż dla osób niezarejestrowanych otwarta będzie od 6 września do wyczerpania miejsc. Rejestracja w USOS w II turze nie wiąże się z rezerwacją karnetu.

Osoby, które kupią karnet MAJĄ GWARANCJĘ DOPISANIA DO USOS (NAWET W PRZYPADKU BRAKU MIEJSC W SYSTEMIE, będziemy dopisywać ręcznie do USOS po rozpoczęciu zajęć po zgłoszeniu się mailowym). Osoby, które zarejestrują się w II turze, nie zakupiwszy wcześniej karnetu, nie mają gwarancji uczestnictwa w zajęciach (może nie starczyć dla nich karnetów – w tym przypadku będą musiały wyrejestrować się z zajęć przed końcem II tury rejestracji).

Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności.

Więcej informacji:

www.akademiapolskiegofilmu.pl

Akademia Polskiego Filmu FABUŁA to dwuletni kurs historii polskiego filmu fabularnego. Powstała w 2009 r. z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Obecnie zajęcia odbywają się w 7 miastach: Warszawie, Łodzi, Kielcach, Krakowie, Tychach, Wrocławiu i Gdańsku. Uczestniczy w nich ponad 2500 studentów rocznie.

„Wydaje się, że film polski nie zawsze bywa doceniany. W różnych okresach i z różnych przyczyn bywał on przedmiotem pochopnie uogólniającej krytyki. Bagatelizowano jego popularność, kwestionowano wymiar artystyczny, nie dostrzegano roli najważniejszych naszych filmów w kształtowaniu świadomości zbiorowej. Rytm rozwojowy polskiego filmu, choć nierównomierny i naznaczony przeszkodami (od komercyjnych po polityczne), staje się, zwłaszcza na szczytach, coraz lepiej widoczny. Mieliśmy artystów światowego formatu i prawdziwe filmowe arcydzieła. Niewiele dziedzin rodzimej twórczości artystycznej zdobyło na świecie taki rozgłos jak polska sztuka filmowa.

Program Akademii, składający się z ponad 100 tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. Pewne ograniczenie liczby utworów wybitnych twórców jest zamysłem świadomym: ma chronić przed ich tzw. nadreprezentacją. Pozwala to na przypomnienie pojedynczych, lecz ważnych dokonań innych reżyserów.

Akademia Polskiego Filmu uzupełnia humanistyczne programy wyższych uczelni. Wykładowcami Akademii są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Zależało nam na takim ich wyborze, który nie byłby czysto formalny. Najlepiej, gdy ogólna wiedza łączy się z przywiązaniem narratora do konkretnego przedmiotu: twórcy, dzieła, okresu czy stylu.” [dr Rafał Marszałek]

W semestrze III pokazane zostaną filmy z lat 1969 - 1982. Zajęcia składają się z godzinnego wykładu, projekcji filmów oraz spotkania z twórcami. Wykładowcami są najwybitniejsi filmoznawcy z ośrodków akademickich całego kraju. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu.

SEMESTR III

KINO MŁODEJ KULTURY I KINO DZIEDZICTWA (1969-1975);

KINO MORALNEGO NIEPOKOJU (1976-1981)

2 października 2018 r. dr Rafał Marszałek

1. KINO MŁODEJ KULTURY - ZANUSSI

STRUKTURA KRYSZTAŁU, 1969 r., 74 min

ILUMINACJA, 1972 r., 87 min

9 października 2018 r. dr Paulina Kwiatkowska

2. KINO MŁODEJ KULTURY - GROTESKA i KREACJA

TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ, J. Morgenstern 1972

NA WYLOT, G. Królikiewicz 1972 r., 70 min

16 października 2018 r. prof. Andrzej Werner

3. KINO DZIEDZICTWA – ŚLĄSK KUTZA

SÓL ZIEMI CZARNEJ, 1969 r., 98 min

PERŁA W KORONIE, 1971 r., 111 min

23 października 2018 r. prof. Tadeusz Szczepański

4. KINO DZIEDZICTWA – ADAPTACJE WAJDY cz. I

WESELE, 1972 r.,102 min

PANNY Z WILKA, 1979

30 października 2018 r. prof. Krzysztof Kornacki

5. KINO DZIEDZICTWA – ADAPTACJE WAJDY cz. II

ZIEMIA OBIECANA, 1974 r., 179 min

6 listopada 2018 r. prof. Natasza Korczarowska

6. KRESOWA APOKALIPSA

TRZECIA CZĘŚĆ NOCY, A. Żuławski 1971

JAK DALEKO STĄD, JAK BLISKO, T. Konwicki 1971

13 listopada 2018 r. dr Joanna Preizner

7. WYRAFINOWANE ADAPTACJE

ZAKLĘTE REWIRY, J. Majewski 1975, 95 min

DZIEJE GRZECHU, 1974, reż. W. Borowczyk

20 listopada 2018 r. prof. Tadeusz Lubelski

8. OBRAZY KOŃCA DAWNEJ KULTURY

SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ, W. Has 1973

ARIA DLA ATLETY, Filip Bajon 1979 r., 99 min

27 listopada 2018 r. prof. Mirosław Przylipiak

9. KINO MORALNEGO NIEPOKOJU cz. I.

BARWY OCHRONNE, 1976 r., 96 min

CZŁOWIEK Z MARMURU, A. Wajda 1976

4 grudnia 2018 r. red. Tadeusz Sobolewski

10. KINO MORALNEGO NIEPOKOJU cz. II.

WODZIREJ, F. Falk 1977, 104 min

AMATOR, K. Kieślowski 1979 r., 117 min

11 grudnia 2018 r. prof. Monika Talarczyk

11. OBRZEŻA KINA MORALNEGO NIEPOKOJU

MIŚ, 1980, S. Bareja

VABANK, Juliusz Machulski,

18 grudnia 2018 r. dr Joanna Ostrowska

12. MORALNY NIEPOKÓJ W I POŁOWIE XX WIEKU

GORĄCZKA, A. Holland 1980 r., 116 min

SZPITAL PRZEMIENIENIA

8 stycznia 2019 r. dr Karol Jachymek

13. ROZLICZENIE ZE STALINIZMEM

DRESZCZE, W. Marczewski 1981 r., 102 min

PRZESŁUCHANIE, R. Bugajski 1982

Egzaminy 22 i 29 stycznia 2019, godzina 10-12

Więcej informacji: www.akademiapolskiegofilmu.pl

Literatura:

Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego, Kraków 2015 r.,

Cykl wykładów na podstawie książki Tadeusza Lubelskiego Historia kina polskiego,

wykłady i artykuły ze strony www.akademiapolskiegofilmu.pl przyporządkowane do tematów zajęć

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student zna najważniejsze filmy polskie z lat 1969 - 1982. Rozpoznaje reżyserów, aktorów, scenarzystów i operatorów. Wyjaśnia specyfikę nurtów, które pojawiły się z tym okresie polskiej kinematografii, analizuje znaczenie ważnych scen, symboli.

Metody i kryteria oceniania:

Test otwarty – 1 h

Kilkanaście pytań otwartych, wymagających krótkich odpowiedzi, np. podania nazwiska reżysera lub aktora, opisania zakończenia danej sceny (przewidujemy pokaz fotosów i fragmentów filmów podczas egzaminu), a także nieco dłuższych, np. scharakteryzowania nurtu czy zjawiska w historii filmu. Pytania będą punktowane

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 60 godzin, 260 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Chojna
Prowadzący grup: Natalia Chojna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Karnety: 150 zł za semestr

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest kupienie karnetu. Sprzedaż prowadzi kasa Kina Iluzjon, ul. Narbutta 50a, 02-536 Warszawa, e-mail: iluzjon@fn.org.pl, tel.: +48 22 462 72 70.

Dla osób zarejestrowanych w I turze rejestracji (7-30 czerwca) karnety zarezerwowane będą od 7 czerwca do 5 września. 6 września zostanie otwarta sprzedaż karnetów dla wolnych słuchaczy. Zarejestrowani w I turze studenci, którzy nie wykupią karnetów, będą mogli wyrejestrować się z zajęć w II turze (6 września – 16 października). Karnety są sprzedawane do wyczerpania miejsc.

Osoby, które będą chciały zarejestrować się w II turze, powinny PRZED REJESTRACJĄ kupić karnet. Sprzedaż dla osób niezarejestrowanych otwarta będzie od 6 września do wyczerpania miejsc. Rejestracja w USOS w II turze nie wiąże się z rezerwacją karnetu.

Osoby, które kupią karnet MAJĄ GWARANCJĘ DOPISANIA DO USOS (NAWET W PRZYPADKU BRAKU MIEJSC W SYSTEMIE, będziemy dopisywać ręcznie do USOS po rozpoczęciu zajęć po zgłoszeniu się mailowym). Osoby, które zarejestrują się w II turze, nie zakupiwszy wcześniej karnetu, nie mają gwarancji uczestnictwa w zajęciach (może nie starczyć dla nich karnetów – w tym przypadku będą musiały wyrejestrować się z zajęć przed końcem II tury rejestracji).

Warunkiem przystąpienia do testu końcowego jest obecność na zajęciach. Sprawdzana jest lista obecności.

Więcej informacji:

www.akademiapolskiegofilmu.pl

SEMESTR III

KINO MŁODEJ KULTURY I KINO DZIEDZICTWA (1969-1975);

KINO MORALNEGO NIEPOKOJU (1976-1981)

2 października 2018 r. dr Rafał Marszałek

1. KINO MŁODEJ KULTURY - ZANUSSI

STRUKTURA KRYSZTAŁU, 1969 r., 74 min

ILUMINACJA, 1972 r., 87 min

9 października 2018 r. dr Paulina Kwiatkowska

2. KINO MŁODEJ KULTURY - GROTESKA i KREACJA

TRZEBA ZABIĆ TĘ MIŁOŚĆ, J. Morgenstern 1972

NA WYLOT, G. Królikiewicz 1972 r., 70 min

16 października 2018 r. prof. Andrzej Werner

3. KINO DZIEDZICTWA – ŚLĄSK KUTZA

SÓL ZIEMI CZARNEJ, 1969 r., 98 min

PERŁA W KORONIE, 1971 r., 111 min

23 października 2018 r. prof. Tadeusz Szczepański

4. KINO DZIEDZICTWA – ADAPTACJE WAJDY cz. I

WESELE, 1972 r.,102 min

PANNY Z WILKA, 1979

30 października 2018 r. prof. Krzysztof Kornacki

5. KINO DZIEDZICTWA – ADAPTACJE WAJDY cz. II

ZIEMIA OBIECANA, 1974 r., 179 min

6 listopada 2018 r. prof. Natasza Korczarowska

6. KRESOWA APOKALIPSA

TRZECIA CZĘŚĆ NOCY, A. Żuławski 1971

JAK DALEKO STĄD, JAK BLISKO, T. Konwicki 1971

13 listopada 2018 r. dr Joanna Preizner

7. WYRAFINOWANE ADAPTACJE

ZAKLĘTE REWIRY, J. Majewski 1975, 95 min

DZIEJE GRZECHU, 1974, reż. W. Borowczyk

20 listopada 2018 r. prof. Tadeusz Lubelski

8. OBRAZY KOŃCA DAWNEJ KULTURY

SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ, W. Has 1973

ARIA DLA ATLETY, Filip Bajon 1979 r., 99 min

27 listopada 2018 r. prof. Mirosław Przylipiak

9. KINO MORALNEGO NIEPOKOJU cz. I.

BARWY OCHRONNE, 1976 r., 96 min

CZŁOWIEK Z MARMURU, A. Wajda 1976

4 grudnia 2018 r. red. Tadeusz Sobolewski

10. KINO MORALNEGO NIEPOKOJU cz. II.

WODZIREJ, F. Falk 1977, 104 min

AMATOR, K. Kieślowski 1979 r., 117 min

11 grudnia 2018 r. prof. Monika Talarczyk

11. OBRZEŻA KINA MORALNEGO NIEPOKOJU

MIŚ, 1980, S. Bareja

VABANK, Juliusz Machulski,

18 grudnia 2018 r. dr Joanna Ostrowska

12. MORALNY NIEPOKÓJ W I POŁOWIE XX WIEKU

GORĄCZKA, A. Holland 1980 r., 116 min

SZPITAL PRZEMIENIENIA

8 stycznia 2019 r. dr Karol Jachymek

13. ROZLICZENIE ZE STALINIZMEM

DRESZCZE, W. Marczewski 1981 r., 102 min

PRZESŁUCHANIE, R. Bugajski 1982

Egzaminy 22 i 29 stycznia 2019, godzina 10-12

Więcej informacji: www.akademiapolskiegofilmu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.