Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu i technika mowy [3007-ZNP-EM] Semestr zimowy 2018/19
Warsztaty, grupa nr 9

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Emisja głosu i technika mowy [3007-ZNP-EM]
Zajęcia: Semestr zimowy 2018/19 [2018Z] (zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 9 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:30 - 13:00
sala 01.082
Budynek Dydaktyczny - Dobra 55 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Beata Ciecierska-Zajdel
Literatura:

- Bednarek J., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2002.

- Ciecierska- Zajdel B., Trening głosu. Edgard, Warszawa 2012.

- Emisja głosu nauczyciela, red. Przybysz-Piwko M., CODN, Warszawa 2006.

- Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Red. M. Śliwińska- Kowalska, Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1999.

- Krasucka A. Głos w pracy nauczyciela. Propozycja treningu, Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 1 i 2/3 r.2000.

- Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra 2016.

- Linklater K., Uwolnij swój głos, PWST, Kraków 2012.

- Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk, 2016.

- Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, IMP Łódź, 2011.

- Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków 2003.

- Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2000.

- Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk 2007.

- Toczyska B., Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk, 2016

- Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław 2001.

- Wasylczyk P., Prezentacje naukowe, Warszawa 2017

- Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2004.

Zakres tematów:

1. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego.

2. Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu.

3. Ćwiczenia usprawniające partie ciała odpowiedzialne za tworzenie głosu.

4. Ćwiczenia relaksacyjne, przygotowujące ciało do pracy z głosem:

• technika Aleksandra,

• relaks Jacobsona,

• trening autogenny Schulza

5. Ćwiczenia rozluźniające obszary tworzenia głosu:

• rozluźnianie żuchwy

• otwieranie gardła

• kontrola klatki piersiowej

6. Ćwiczenia oddechowe.

• ustalenie właściwego, przeponowo- żebrowego toru oddechowego.

• wydłużanie fazy wydechowej.

• praca nad wykorzystaniem podparcia oddechowego.

• rozwijanie umiejętności właściwego gospodarowania powietrzem podczas fonacji

7. Ustalenie średnicy głosu.

8. Miękki atak dźwięku.

9. Poszukiwanie rezonansu w ciele.

• praca nad wykorzystywaniem rezonatora piersiowego.

• pobudzanie rezonatorów nasady (głowowych).

10. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych – schemat podstawowych ćwiczeń logopedycznych.

11. Doskonalenie techniki mówienia:

• właściwa artykulacja samogłosek

• precyzja w artykulacji spółgłosek

• unikanie nadmiernych upodobnień i uproszczeń grup spółgłoskowych

• unikanie redukcji spółgłosek wygłosowych

• praca nad intonacją

12. Praca nad wdrożeniem zasad poprawnej wymowy polskiej

• wymowa samogłosek nosowych

• wymowa głosek podwojonych.

• rozziew samogłoskowy

• upodobnienia i uproszczenia w wymowie wzorcowej

• akcent wyrazowy

13. Wzbogacanie plastyczności głosu i ekspresji wypowiedzi

14. Głos jako narzędzie pracy. Brzmienie głosu oraz elementy mowy ciała istotne w pracy nauczyciela oraz podczas wystąpień publicznych.

15. Zasady bezpiecznego posługiwania się głosem podczas pracy pedagogicznej.

Metody dydaktyczne:

pogadanka, demonstracja, ćwiczenia praktyczne

Metody i kryteria oceniania:

ocena ciągła, kontrola obecności, zaliczenie ustne.

Uwagi:

ils6

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)