Archiwistyka. Podstawy historii ustroju i instytucji XX w. [3104-L2SAWPHU]
Semestr zimowy 2018/19
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Archiwistyka. Podstawy historii ustroju i instytucji XX w. [3104-L2SAWPHU] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/19 [2018Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Michał Leśniewski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- Jan Białocerkiewicz, Prawo międzynarodowe publiczne. Zarys wykładu, Olsztyn 2003 - Leszek Garlicki, Ustrój polityczny Republiki Federalnej Niemiec, Warszawa 1985 - Ewa Gdulewicz, System konstytucyjny Francji, Warszawa 2000 - Paweł Kaczorowski (red.), Nauka o państwie, Warszawa 2006; - Jerzy Kowalski, Konstytucja Federacji Rosyjskiej a rosyjska i europejska tradycja konstytucyjna, Poznań 2009; - Marcin Król, Historia myśli politycznej: od Machiavellego po czasy współczesne, Gdańsk 1998 - Tomasz Langer, Stany w USA: instytucje, praktyka, doktryna, Koszalin 1997 - Andrzej Pułło, System konstytucyjny Stanów Zjednoczonych, Warszawa 1997 - Anthony Sampson, Anatomy of Britain, New York 1962 - Paweł Sarnecki, Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, Kraków 2003 - Wiesław Skrzydło, Ustroje państw współczesnych, Lublin 2007 - Stanisław Sulowski, Konstanty A. Wojtaszczyk (red.), System polityczny Republiki Federalnej Niemiec, Warszawa 2005 - Andrzej Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 1999 Piotr Winczorek, Wstęp do nauki o państwie, Warszawa 1998 - Maria Zmierczak, Sławomira Wronkowska (red.), Kompendium wiedzy o społeczeństwie, państwie i prawie, Poznań 1993 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematem tych zajęć jest zaprezentowanie studentom specjalizacji archiwalnej podstawowych informacji o historii ustrojów i instytucji państwowych w Europie i na świecie w XX wieku. Warto pamiętać, ze systemy archiwalne nie istnieją w próżni, są produktami systemów politycznych, administracyjnych i prawnych funkcjonujących w danych państwach i społeczeństwach. Kiedy zastanawiamy się, dlaczego w różnych krajach archiwa funkcjonują odmiennie, to jest to w oczywisty sposób pochodna takiego a nie innego kierunku rozwoju w danych państwach ich systemów administracyjnych, politycznych, społecznych i politycznych. Dlatego tematem tych zajęć będzie przedstawienie ewolucji ustrojów i instytucji państw europejskich i niektórych pozaeuropejskich w XX wieku, z których archiwami możemy realnie się spotkać. Omówione zostaną podstawowe cechy charakterystyczne tych systemów oraz ich ewolucja w ciągu szeroko rozumianego XX wieku. Zostanie zwrócona uwaga na prawne uwarunkowania ewolucji tych systemów, a także na podstawowe zasady nimi kierujące, najczęściej wyrażane w konstytucjach lub innego rodzaju aktach zasadniczych. Omówiony także zostanie rozwój instytucji poszczególnych państw, ze wskazaniem na dominujące kierunki ewolucji tychże instytucji. Zakres tematów: 1. Zajęcia wstępne; 2. Teoria państwa: - czym jest państwo; - cechy charakterystyczne państwa; 3. Formy organizacji państwowej; 4. Systemy i ustroje państwowe; 5. Ustrój Wielkiej Brytanii, cz. 1; 6. Ustrój Wielkiej Brytanii, cz. 2; 7. Ustrój USA, cz. 1; 8. Ustrój USA, cz. 2; 9. Ustrój Niemiec, cz. 1; 10. Ustrój Niemiec, cz. 2; 11. Ustrój Francji, cz. 1; 12. Ustrój Francji, cz. 2; 13. Ustrój Rosji, cz. 1; 14. Ustrój Rosji, cz. 2; 15. Zakończenie zajęć Założenia wstępne: Wykład ten jest przeznaczony dla studentów Wydziału Historycznego, zwłaszcza dla studentów I stopnia, które wybrały specjalizację: „Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją” i są na drugim lub trzecim roku studiów licencjackich. Dlatego takie osoby będą miały pierwszeństwo w zapisach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Podstawowa metodą dydaktyczną będzie w tym wypadku wykład wspomagany różnorodnymi pomocami audiowizualnymi. Efekty uczenia się: Po zakończeniu tego kursu studenci powinni mieć podstawową wiedze na temat charakteru ustrojów i instytucji najważniejszych państw Europy i świata. Powinni rozumieć najbardziej podstawowe mechanizmy kierujące ewolucją tych systemów i instytucji. Powinni mieć świadomość dlaczego w różnych krajach te systemy i instytucje rozwijały się odmiennie. Powinni także rozumieć jaki jest wpływ ewolucji i kształtu tych instytucji i ustrojów na kształt i charakter prawa i instytucji odnoszących się do archiwistyki. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawa zaliczenia będą obecność i aktywność. Na zakończenie zajęć planowane jest kolokwium sprawdzające wiedzę, które będzie podstawą dla wystawienia ocen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. Michał Leśniewski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.