Wstęp do badań historycznych [3104-L2WBH]
Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wstęp do badań historycznych [3104-L2WBH] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/19 [2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Wagner | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Zob. "Zakres tematów". |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Czym jest historia? Historia narodowa, powszechna, regionalna. B. Miśkiewicz, Wprowadzenie do badań historycznych, Poznań 1993. J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991. E.H. Carr, Historia. Czym jest?, Poznań 1999, s. 15-42. 3. Źródła (definicja, typy, krytyka) - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 17-25, 64-77, 113-133. - J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2012 (różne wydania), s. 28-63. - M. Bloch, Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1962, s. 85-104. 4-5. Opracowania a. książki (typy, prezentacja wybranych publikacji) i artykuły (cel, struktura) M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 13-16. B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Poznań 1985, s. 184-188. b. czasopisma (polskie i zagraniczne) - uczestnicy zajęć otrzymają do omówienia wybrane czasopisma naukowe 6-8. Pomoce naukowe a. Encyklopedie - Encyklopedia powszechna, wyd. S. Orgelbrand - Wielka Ilustrowana Encyklopedia Powszechna, wyd. Gutenberg - Wielka Powszechna Encyklopedia PWN - Wikipedia b. bibliografie - podział między uczestników zajęć: Bibliografia polska, Bibliografia zawartości czasopism, Bibliografia historii polskiej, „Nowy Korbut” c. słowniki geograficzne i biograficzne - podział między uczestników: „Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich” lub „Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średniowieczu” oraz wybrane części PSB (wstępy redakcyjne, t. 1, 20, 30, 40; lektura kilku haseł wraz z zastanowieniem się nad strukturą hasła) 9-10. Archiwa i biblioteki - wspólna wizyta w wybranej czytelni naukowej lub archiwum oraz omówienie wizyt zleconych studentom - księgozbiory, katalogi, poszukiwania, bazy internetowe J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, s. 504-525. Strony internetowe BUW, Biblioteki Narodowej + jednej wybranej biblioteki zagranicznej 11. Muzeum i jego zbiory w pracy historyka wspólna wizyta w wybranym warszawskim muzeum. Omówienie specyfiki zbiorów oraz ich przydatności. 12. Bibliografia i przypisy (termin, rodzaje – teoria i praktyka) - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 65-66, 109-112, 144-145. - A. Świeżawski, Warsztat naukowy historyka, Łódź 1978, s. 44-63. 13. Etyka w zawodzie historyka S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, w: S. Kieniewicz, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 128-142. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001, s. 9-27. 14. Podsumowanie Efekty uczenia się: Po zaliczeniu zajęć student: - potrafi odróżnić źródła od opracowań i wskazać typy jednych i drugich - potrafi samodzielnie sporządzić bibliografię oraz skonstruować przypisy - zna pomoce naukowe historyka i potrafi z nich korzystać - potrafi przeprowadzić krytykę wewnętrzną i zewnętrzną źródła - dysponuje wiedzą na temat miejsc, w których należy poszukiwać źródeł i opracowań na interesujący go temat |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, prezentacje prowadzącej, wspólne wyjścia do archiwum i muzeum. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowywanie zadań domowych, w tym przygotowanie do zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Katarzyna Wagner |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.