Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wstęp do pisania prac uniwersyteckich 3104-L2WPPU
Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Wstęp do pisania prac uniwersyteckich 3104-L2WPPU
Zajęcia Semestr zimowy 2018/19 (2018Z) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
sala 21
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Robert Wiśniewski
Literatura:

Teksty do ćwiczeń będą podawane na zajęciach.

Zakres tematów:

Uwaga: Poniższe zestawienie jest raczej wykazem zagadnień, które będą poruszane na zajęciach niż syllabusem w sensie ścisłym. Poszczególne punkty nie pokrywają się dokładnie z kolejnymi zajęciami.

1. Cel i konstrukcja tekstu naukowego

a) Cele tekstu naukowego

b) Stawianie pytań/tezy

c) Wstęp, rozwinięcie, zakończenie i co powinno się znaleźć w której części.

d) Wzajemna relacja poszczególnych części pracy.

Ćwiczenia:

• dopisywanie tezy i pytań do przeczytanego artykułu.

• Pisanie konspektu z przeczytanego artykułu (i jego ewentualne poprawienie).

• Omówienie konspektów prac rocznych uczestników zajęć?

• Streszczenie tekstu naukowego

2. Prowadzenie wywodu

a) Zasady argumentacji naukowej (tu też kwestia typowych błędów logicznych)

b) Neutralność światopoglądowa na poziomie argumentacji

c) Weryfikacja i falsyfikacja tezy.

Ćwiczenia:

• Wykrywanie błędów w argumentacji w tekście naukowym.

3. Specyfika stylu naukowego

a) styl naukowy a styl literacki, eseistyczny itd.

b) Indywidualne warianty stylu naukowego (1 osoba liczby pojedynczej czy mnogiej, użycie porównań i innych środków stylistycznych)

c) Dostosowanie charaktery wywodu do rodzaju czytelnika. Co czytelnik wie, a czego nie wie? Tekst naukowy i popularnonaukowy. Tekst dla specjalistów z epoki i dla historyków spoza wąskiej branży.

d) Problemy z terminologią (terminologia naukowa i pseudonaukowa, język źródła a język naszej narracji)

e) Neutralność światopoglądowa na poziomie języka

f) Na temat i krótko (w granicach rozsądku).

Ćwiczenia:

• Skracanie tekstu i usuwanie ustępów nie na temat.

• Poprawianie stylu.

• Zmiana stylu – dostosowanie do czytelnika

4. Etapy pracy nad pracą

a) Myśląc pisać i pisząc myśleć

b) Wstęp na końcu! Od czego zacząć pisanie

c) Rozdzielić pisanie i edytowanie tekstu.

d) Rozplanowanie czasu. Metody ułatwiające skłonienie się do pracy

Ćwiczenia:

• „Grupa pisania”.

• Przygotowanie krótkiej wypowiedzi na piśmie i tylko w głowie.

5. Kwestie techniczne i nie tylko

a) Przypisy – gdzie i po co. Przypisy a objaśnienia.

b) Cytowanie źródeł i odwoływanie się do źródeł. Kiedy i jak?

c) Użycie i cytowanie literatury. Różne obyczaje narodowe, ich słabe i mocne strony.

d) Funkcje programu edycji tekstu.

e) Programy bibliograficzne.

Ćwiczenia:

• formatowanie tekstu (na różne sposoby)

6. Sprawdzanie gotowego tekstu

a) Papier czy ekran?

b) Niebezpieczeństwa korektorów automatycznych.

c) Pisownia słów obcych.

d) Czytelnicy zewnętrzni.

e) Ostatnia lektura

Ćwiczenia:

• Korekta krótkiego tekstu

7. Poprawianie teksu.

a) Traktować recenzenta/oceniającego jako sojusznika

b) Zastanowić się nad istotą uwag

c) Nie ograniczać się do poprawek kosmetycznych

8. Prezentowanie referatu

a) Tekst pisany a tekst mówiony

b) czas

c) Do czego służy (i do czego nie służy) Power Point

d) Jak mówić i – w ostateczności - jak czytać.

e) Handouty

Ćwiczenia:

• Czytanie referatu na głos

• Mówienie referatu

• Prezentacja ustna tej samej treści, którą zawiera artykuł.

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu zajęć ich uczestnik:

– zna warunki, jakie powinien spełniać dobrze napisany tekst akademicki oraz prezentacja ustna

- ma podstawowe doświadczenie planowania pracy, układania konstrukcji, pisania, edytowania i poprawiania tekstu naukowego oraz prezentacji ustnej

- umie dostosować charakter tekstu/wystąpienia do wymaganej długości i charakteru odbiorcy.

Metody dydaktyczne:

Istotą zajęć są praktyczne ćwiczenia polegające na pisaniu, omawianiu i poprawianiu tekstów akademickich różnego typu

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny jest aktywny udział w zajęciach oraz zaliczenie na stopień kilku krótkich prac domowych

Uwagi:

dr hab. R. Wiśniewski

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.