Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wstęp do pisania prac uniwersyteckich 3104-L2WPPU
Semestr zimowy 2018/19
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Wstęp do pisania prac uniwersyteckich 3104-L2WPPU
Zajęcia Semestr zimowy 2018/19 (2018Z) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
sala 21
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Robert Wiśniewski
Literatura:

Teksty do ćwiczeń będą podawane na zajęciach.

Zakres tematów:

Uwaga: Poniższe zestawienie jest raczej wykazem zagadnień, które będą poruszane na zajęciach niż syllabusem w sensie ścisłym. Poszczególne punkty nie pokrywają się dokładnie z kolejnymi zajęciami.

1. Cel i konstrukcja tekstu naukowego

a) Cele tekstu naukowego

b) Stawianie pytań/tezy

c) Wstęp, rozwinięcie, zakończenie i co powinno się znaleźć w której części.

d) Wzajemna relacja poszczególnych części pracy.

Ćwiczenia:

• dopisywanie tezy i pytań do przeczytanego artykułu.

• Pisanie konspektu z przeczytanego artykułu (i jego ewentualne poprawienie).

• Omówienie konspektów prac rocznych uczestników zajęć?

• Streszczenie tekstu naukowego

2. Prowadzenie wywodu

a) Zasady argumentacji naukowej (tu też kwestia typowych błędów logicznych)

b) Neutralność światopoglądowa na poziomie argumentacji

c) Weryfikacja i falsyfikacja tezy.

Ćwiczenia:

• Wykrywanie błędów w argumentacji w tekście naukowym.

3. Specyfika stylu naukowego

a) styl naukowy a styl literacki, eseistyczny itd.

b) Indywidualne warianty stylu naukowego (1 osoba liczby pojedynczej czy mnogiej, użycie porównań i innych środków stylistycznych)

c) Dostosowanie charaktery wywodu do rodzaju czytelnika. Co czytelnik wie, a czego nie wie? Tekst naukowy i popularnonaukowy. Tekst dla specjalistów z epoki i dla historyków spoza wąskiej branży.

d) Problemy z terminologią (terminologia naukowa i pseudonaukowa, język źródła a język naszej narracji)

e) Neutralność światopoglądowa na poziomie języka

f) Na temat i krótko (w granicach rozsądku).

Ćwiczenia:

• Skracanie tekstu i usuwanie ustępów nie na temat.

• Poprawianie stylu.

• Zmiana stylu – dostosowanie do czytelnika

4. Etapy pracy nad pracą

a) Myśląc pisać i pisząc myśleć

b) Wstęp na końcu! Od czego zacząć pisanie

c) Rozdzielić pisanie i edytowanie tekstu.

d) Rozplanowanie czasu. Metody ułatwiające skłonienie się do pracy

Ćwiczenia:

• „Grupa pisania”.

• Przygotowanie krótkiej wypowiedzi na piśmie i tylko w głowie.

5. Kwestie techniczne i nie tylko

a) Przypisy – gdzie i po co. Przypisy a objaśnienia.

b) Cytowanie źródeł i odwoływanie się do źródeł. Kiedy i jak?

c) Użycie i cytowanie literatury. Różne obyczaje narodowe, ich słabe i mocne strony.

d) Funkcje programu edycji tekstu.

e) Programy bibliograficzne.

Ćwiczenia:

• formatowanie tekstu (na różne sposoby)

6. Sprawdzanie gotowego tekstu

a) Papier czy ekran?

b) Niebezpieczeństwa korektorów automatycznych.

c) Pisownia słów obcych.

d) Czytelnicy zewnętrzni.

e) Ostatnia lektura

Ćwiczenia:

• Korekta krótkiego tekstu

7. Poprawianie teksu.

a) Traktować recenzenta/oceniającego jako sojusznika

b) Zastanowić się nad istotą uwag

c) Nie ograniczać się do poprawek kosmetycznych

8. Prezentowanie referatu

a) Tekst pisany a tekst mówiony

b) czas

c) Do czego służy (i do czego nie służy) Power Point

d) Jak mówić i – w ostateczności - jak czytać.

e) Handouty

Ćwiczenia:

• Czytanie referatu na głos

• Mówienie referatu

• Prezentacja ustna tej samej treści, którą zawiera artykuł.

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu zajęć ich uczestnik:

– zna warunki, jakie powinien spełniać dobrze napisany tekst akademicki oraz prezentacja ustna

- ma podstawowe doświadczenie planowania pracy, układania konstrukcji, pisania, edytowania i poprawiania tekstu naukowego oraz prezentacji ustnej

- umie dostosować charakter tekstu/wystąpienia do wymaganej długości i charakteru odbiorcy.

Metody dydaktyczne:

Istotą zajęć są praktyczne ćwiczenia polegające na pisaniu, omawianiu i poprawianiu tekstów akademickich różnego typu

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny jest aktywny udział w zajęciach oraz zaliczenie na stopień kilku krótkich prac domowych

Uwagi:

dr hab. R. Wiśniewski

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.