Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia powszechna po 1945 r. 3104-L2H20PW2
Semestr letni 2018/19
Ćwiczenia, grupa nr 3

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Historia powszechna po 1945 r. 3104-L2H20PW2
Zajęcia Semestr letni 2018/19 (2018L) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
sala 4
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 4
Limit miejsc: 8
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Igor Chabrowski
Literatura:

Oprócz wymienionych pod każdymi zajęciami pozycjami bibliograficznymi i źródłami zaleca się zapoznanie w poniższymi podręcznikami:

Westad, Odd Arne. The Global Cold War. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. (pp. 1-157).

Ricklefs, M. C. A History of Modern Indonesia Since c. 1200. 4th Edition. Stanford, CA: Stanford

University Press, 2008.

Zakres tematów:

Globalna Zimna Wojna, Chiny i Azja Południowo-Wschodnia

Cele:

1. Spojrzenie na Zimną Wojnę z perspektywy innej niż euroatlantycka, europejska i wschodnio europejska: jak zmienia to opis dekad po 1945.

2. Zbudowanie wiedzy o globalnych aspektach historii w XX wieku i roli globalnej historii jako metody badań oraz jej relacji z badaniami historii narodowej, regionalnej, lokalnej etc.

3. Zapoznanie z niektórymi najważniejszymi wydarzeniami w historii powojennej Azji PW: roli rewolucji komunistycznej w Chinach; dekolonizacji Birmy (Myanmar) i Malajów (Indonezja, Malezja, Singapur) i Wietnamu; amerykańskiej ekspansji w regionie.

4. Problemy legitymacji władzy i prawicowej reakcji w regionie Azji PW: przykłady Indonezji i Tajlandii.

Zakres tematów:

1. Rewolucja komunistyczna w Azji: powstanie ChRL i plany ekspansji w Azji Płd-wsch.,

Archiwalne (UK): FO 371-92198 Folder 7 1951, FO 371-92205 Folder 14 1951. Wiedza, opinie, sposoby opisu, stereotypy, metody zbierania informacji etc. na froncie zimnej wojny po rewolucji w Chinach 1949.

Archiwalne (USA): China-Kuomintang-Communist N. d. Records of the Office of Chinese Affairs, 1945-1955 Collection U. S. National Archives. Archives Unbound Web. 23 Nov. 2018 http://go.galegroup.com/gdsc/i.do?&id=GALE%7CSC5101285693%v=2.1&u=cuhk&it=r&p=GDSC&SW=W&viewtype=fullcitation. Gale Document Number: SC5101285693.

Dror, Olga. “Establishing Ho Chi Minh’s Cult: Vietnamese Traditions and Their Transformations.” The Journal of Asian Studies 75, no. 2 (May 2016): 433-466.

2. Amerykańska i brytyjska dominacja w Azji PW: problem Birmy, Tajlandii, armii chińskich nacjonalistów (Guomindang) i Tybetu: broń, narkotyki, prostytucja, dyktatury i wojna domowa,

Jain, Rajendra Kumar. China and Thailand, 1949-1983. Atlantic Highlands, NJ: Humanities Press, 1984. (xxxvii-lv; 1-17)

Tsering Shakya. “The Genesis of eh Sino-Tibetan Agreement of 1951.” In The Tibetan History Reader, edited by Gray Tuttle and Kurtis R. Schaeffer, 607-631. New York: Columbia University Press, 2013.

Baker, Chris and Pasuk Phongpaichit. A History of Thailand, 3rd Edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. (pp. 104-166.)

3. Tajsko-chińsko-birmańskie konflikty w cieniu starcia USA i ZSRR o Wietnam i Tajwan,

Jain, Rajendra Kumar. China and Thailand, 1949-1983. Atlantic Highlands, NJ: Humanities Press, 1984. (18-31)

Tsui, Chak Wing David. China and the Communist Armed Struggle in Thailand. New Delhi: Radiant Publishers, 1995. (pp. 1-56)

Linter, Bertil. The Rise and Fall of the Communist Party of Burma (CPB). Ithaca, NY: Southeast Asia Program 1990. (pp. 1-24, 75-104).

4. Uciekanie od Zimnej Wojny: konferencja w Bandungu i wizje „Trzeciego świata” (Mao Zedong i trzeci świat, teksty konferencji w Bandungu),

Chakrabarty, Dipsesh. “The Legacies of Bandung: Decolonization and the Politics of Culture.” In Making a World after Empire: The Bandung Moment and its Political Afterlives, edited by Christopher J. Lee, 45-68. Athens: Ohio University Press, 2010.

5. Demokratyzacja po indonezyjsku i jej wewnętrzne oraz zewnętrzne problemy,

Hellwig, Tineke and Eric Tagliacozzo, eds. The Indonesia Reader: History, Culture, Politics. Durham and London: Duke University Press, 2009. (pp. 291-294, 295-298, 299-302, 305-308, 322-327, 329-332, 333-339)

Jones, Tod. Culture, Power, and Authoritarianism in the Indonesian State: Cultural Policy Across the Twentieth Century to the Reform Era. Leiden and Boston: Brill, 2013. (pp. 71-111).

Ricklefs, M. C. A History of Modern Indonesia Since c. 1200. 4th Edition. Stanford, CA: Stanford University Press, 2008. (pp. 235-247, 248-270)

6. Sukarno i jego „sterowana demokracja” („guided democracy”), przewrót antykomunistyczny i Suharto (Ruch 30 września),

Chandra, Siddharth. “New Findings on the Indonesian Killings of 1965-66.” The Journal of Asian Studies 76, no. 4 (Nov. 2017): 1059-1086.

Zhou Taomo. “China and the Thirtieth of September Movement.” Indonesia 98 (Oct. 2014): 29-58.

Hellwig, Tineke and Eric Tagliacozzo, eds. The Indonesia Reader: History, Culture, Politics. Durham and London: Duke University Press, 2009. (Independence movement: pp. 291-327; Cold War: 329-358. (pp. 347-351, 352-355)

Ricklefs, M. C. A History of Modern Indonesia Since c. 1200. 4th Edition. Stanford, CA: Stanford University Press, 2008. (pp. 273-321, 322-343)

7. Legitymizacja władzy i ludobójstwo 1965 roku: wydarzenia, zapominanie i pamięć,

McGregor, Katherine, Jess Melvin, and Annie Pohlman, eds. The Indonesian Genocide of 1965: Causes, Dynamics and Legacies. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, 2018. (pp. 1-26).

Roosa, John. “The State of Knowledge about an Open Secret: Indonesia’s Mass Disappearances of 1965-1966.” The Journal of Asian Studies 75, no. 2 (May 2016): 281-297.

8. Historia globalna i Global Cold War (globalna Zimna Wojna) jako metoda badawcza i perspektywa historiograficzna,

Conrad, Sebastian. What is Global History. Princeton: Princeton University Press, 2016.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia ćwiczeniowe: studenci będą uczyć się krytycznie czytać źródła do epoki XX w., dyskutować problematykę zawartą w źródłach i literaturze przedmiotu, a także przygotowywać krótkie wypowiedzi pisemne i prezentacje.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach (obecność, aktywna praca, kolokwia): 70%

Prezentacja: 15%

Praca pisemna / esej: 15%

Uwagi:

dr Igor Chabrowski - Globalna Zimna Wojna, Chiny i Azja Południowo-Wschodnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.