Nauki pomocnicze historii XX w. [3104-L2NPH20]
Semestr letni 2018/19
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Nauki pomocnicze historii XX w. [3104-L2NPH20] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dobrochna Kałwa, Aleksandra Kuligowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Temat 1: -zagadnienia: Czasopisma naukowe dotyczące historii XX wieku. Bibliografia historii Polski. Biblioteki cyfrowe – techniki wyszukiwania źródeł i literatury przedmiotu. -Literatura uzupełniająca (nieobowiązkowa): I. Ihnatowicz, A. Biernat, Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, wyd.2, Warszawa 2003 Temat 2: -zagadnienia: Pojęcie weksylologii Weksylia polskie w XX wieku. Heraldyka miejska w XX wieku – znaczenie i podstawowe ustawodawstwo. -Literatura podstawowa: J. Ptak, Weksylologia polska, Warszawa 2016. Temat 3: -zagadnienia: Badanie autentyczności pamiętnika powstałego w XX wieku – możliwości i ograniczenia na podstawie wybranego przykładu. -źródło: M. Gray, Wszystkim których kochałem, Warszawa 1995 – fragment dotyczący lat 1939-1943. -Literatura obowiązkowa: Z. Wojtkowiak, Nauki pomocnicze historii najnowszej. Źródłoznawstwo. Źródła narracyjne. Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001. Temat 4: Zagadnienia: Zasób archiwalny IPN Podstawy prawne gromadzenia archiwaliów Korzystanie ze zbiorów Archiwum IPN. Źródła z Archiwum IPN w warsztacie historyka XX wieku – problemy i kontrowersje. Źródło: USTAWA z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (tekst jednolity) USTAWA z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, ustawy o grobach i cmentarzach wojennych, ustawy o muzeach oraz ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (dokument w formacie PDF) USTAWA z dnia 27 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary Dostęp: https://ipn.gov.pl/pl/o-ipn/ustawa/24216,Ustawa.html Temat 5: Zagadnienia: Gatunki fotografii – propozycje i problemy Autentyczność fotografii – jak ją badać? Analiza wybranych fotografii z zasobu Archiwum IPN Zdjęcie pozowane czy „autentyczne”? Analiza wybranych fotografii reportażowych i prasowych. -źródło: J. Bułhak, Fotografia ojczysta. Rzecz o uspołecznieniu fotografii z ilustracjami autora, wstępem opatrzył H. Derczyński, Wrocław 1951, s.3-20. Literatura podstawowa: A. Barzycka, Fotografia jako źródło historyczne. Wybrane problemy, Historyka t. 36 (2006), s. 105-117. M.M. Grąbczewska, Zobaczyć. Uchwycić. Zaświadczyć. Narodziny reportażu fotograficznego na ziemiach polskich, w: Legionowe kadry. Narodziny polskiego reportażu wojennego, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: M.A. Potocka, Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Warszawa 2010. Temat 6: Zagadnienia: Film jako źródło dla historyka - analiza wybranych filmów dokumentalnych. -Literatura obowiązkowa: M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000. Temat 7: Zagadnienia: Źródła artykułu prasowego. Porównanie warsztatu historyka i dziennikarza Artykuł prasowy jako źródło historyczne historyka XX wieku. Analiza wybranego tytułu prasowego (każdy Student ma 1 tytuł do wyboru): -Wiadomości Literackie: http://mbc.malopolska.pl/dlibra/publication/61663?tab=1 -Ostdeutscher Beobachter: http://www.wbc.poznan.pl/publication/102613 -Kultura Paryska -Trybuna Ludu -Szpilki http://dlibra.kul.pl/dlibra/publication/42428?tab=1 (pod tym adresem tylko 3 numery!) -Tygodnik Powszechny -Literatura uzupełniająca: A. Paczkowski, Prasa polska 1918-1939, Warszawa 1980. A. Notkowski, Polska prasa prowincjonalna Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939), Warszawa 1982. W. Lenarczyk, „Tygodnik Powszechny” w latach 1945-1989. Problemy bazy źródłowej i metodologii badań, „Polska 1944/45-1989” „Warsztat badawczy”. Studia i materiały t. 6, Warszawa 2004, s.147-160. B. Brzostek, Prasa stalinowska jako źródło do badania codzienności mieszkańców Warszawy. („Express Wieczorny” i „Stolica” z lat 1945-1949), „Polska 1944/45-1989” „Warsztat badawczy”. Studia i materiały t. 6, Warszawa 2004, s. 23-48. M. Szpakowska, „Wiadomości Literackie” prawie dla wszystkich, Warszawa 2012. K. Wolny-Zmorzyński, Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008. T. Mielczarek, Od nowej kultury do polityki. Tygodniki społeczno-kulturalne i społeczno-polityczne PRL, Kielce 2003. Temat 8: Zagadnienia: Audycje radiowe jako źródło historyczne - analiza wybranych audycji Radia Wolna Europa. -Literatura obowiązkowa: G. Adamczewski, Radio Wolna Europa w okresach politycznych przełomów, Wrocław 2011, s. 1-50. -Literatura uzupełniająca: D. Nałęcz (red.), 50 lat rozgłośni polskiej Radia Wolna Europa. Materiały z sesji jubileuszowej, Warszawa 2003. Z. Błażyński, Mówi Józef Światło. Za kulisami bezpieki i partii, 1940-1955, Warszawa 2003. Prowadzący zajęcia zastrzega sobie możliwość zmian w sylabusie, w tym co do kolejności realizowanych tematów. Niektóre tematy będą realizowane na dwóch zajęciach. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Bibliografia do historii XX wieku (zajęcia w Lektorium IH UW) 2. Weksylologia i heraldyka miejska w XX wieku 3. Pamiętnik jako źródło historyczne w warsztacie badawczym historyka XX wieku. 4. Archiwum IPN – zasób i funkcjonowanie (zajęcia w Archiwum IPN) 5. Fotografia jako źródło historyczne w warsztacie badawczym historyka XX wieku. 6. Film jako źródło historyczne w warsztacie badawczym historyka XX wieku. 7. Prasa w Polsce XX wieku i jej wykorzystanie w warsztacie badawczym historyka. 8. Audycje radiowe w Polsce XX wieku i jej wykorzystanie w warsztacie badawczym historyka. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Szczegółowa analiza źródeł w oparciu o: -warsztat badawczy historyka -wiedzę na temat kontekstu historycznego, do którego przynależy źródło- zdobytą na podstawie przeczytanych lektur. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach – dozwolona jest 1 nieobecność, każdą następną należy odrobić na dyżurze (dyżur: czwartki od godz. 13.00-14.00) Ocena z przedmiotu uzależniona jest od: -aktywności na zajęciach -wykorzystywania wiedzy zdobytej na podstawie przeczytanych lektur |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Dobrochna Kałwa, dr Aleksandra Kuligowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.