Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia społeczna regionu nordyckiego w XIX i XX wieku. Wybrane zagadnienia (blok: Historia społeczna XIX i XX wiek) (K1) 3104-WH18HS-GS-OG
Semestr zimowy 2018/19
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Historia społeczna regionu nordyckiego w XIX i XX wieku. Wybrane zagadnienia (blok: Historia społeczna XIX i XX wiek) (K1) 3104-WH18HS-GS-OG
Zajęcia Semestr zimowy 2018/19 (2018Z) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 125
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 43
Limit miejsc: 35
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Grażyna Szelągowska
Literatura:

Wybór)

Andrzej Bereza-Jarociński, Zarys dziejów Norwegii, Warszawa 1991, PWN

Zenon Ciesielski, Historia kultury skandynawskiej, Gdańsk 2016.

Tadeusz Cieślak, Historia najnowsza krajów skandynawskich, Warszawa 1978, PWN

Tadeusz Cieślak, Historia Finlandii, Ossolineum 1984

Wł. Czapliński, Historia Danii nowożytnej 1500-1975, Warszawa 1982, PWN

A. Kersten, Historia Szwecji, Ossolineum 1973

Nordycki model demokracji i państwa dobrobytu, pod red. Terje Steena

Edvardsena i Bernta Hagtveta, Warszawa 1994, PWN

Andrzej Żygadło, Reformacja w Szwecji, Danii i Norwegii – studium porównawcze, Warszawa, Semper

Lars O. Lagerquist, Historia Szwecji, Instytut Szwedzki, 2001

Grażyna Szelągowska, Historia Danii w XX wieku, Warszawa 2010.

Zakres tematów:

UWAGA: Tematy będą często realizowane podczas dwóch spotkań, toteż ich liczba jest mniejsza niż spotkań w semestrze.

1.Rewolucja luterańska w regionie nordyckim w XVI stuleciu: przebieg i znaczenie dla rozwoju społecznego, politycznego oraz kulturowego.

2.Tradycje nordyckiego absolutyzmu w XVII-XVIII wieku: specyficzne funkcjonowanie państwa i jego rola w kształtowaniu relacji między państwem i społeczeństwem.

3.Nordyckie społeczeństwa agrarne u progu modernizacji: charakterystyka i warunki początków przemiany.

4.Uwarunkowania aktywizacji społecznej w XIX stuleciu: oświata publiczna, demokratyzacja systemu politycznego, formy aktywności w XIX i na początku XX wieku, rola nacjonalizmu.

5.Status kulturowy, ekonomiczny i prawny kobiet w społeczeństwach nordyckich – kierunki ewolucji w XIX i XX wieku

6. Tradycyjne mniejszości narodowe w regionie nordyckim (Samowie, Romowie) – status i polityka przymusowej asymilacji w XIX i XX wieku.

7.Przemiany społeczne w I połowie XX wieku – stagnacja, tendencje i zakres .

8.Rewolucja społeczna przełomu lat 60. i 70. XX wieku.

9.Imigranci w regionie nordyckim: historia i współczesność.

Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą jest wykład z uczestnictwem słuchaczy, ilustrowany slajdami.

Metody i kryteria oceniania:

Odpowiedzi na test (dwa pytania otwarte) po zakończeniu kursu. Treść wyłącznie odwołująca się do zawartości wykładów.

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.