Emisja głosu i technika mowy [3007-ZNP-EM]
Semestr letni 2018/19
Warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Emisja głosu i technika mowy [3007-ZNP-EM] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/19 [2018L]
(zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Ciecierska-Zajdel | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- Bednarek J., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2002. - Ciecierska- Zajdel B., Trening głosu. Edgard, Warszawa 2012. - Emisja głosu nauczyciela, red. Przybysz-Piwko M., CODN, Warszawa 2006. - Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Red. M. Śliwińska- Kowalska, Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1999. - Krasucka A. Głos w pracy nauczyciela. Propozycja treningu, Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 1 i 2/3 r.2000. - Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra 2016. - Linklater K., Uwolnij swój głos, PWST, Kraków 2012. - Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk, 2016. - Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, IMP Łódź, 2011. - Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków 2003. - Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2000. - Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk 2007. - Toczyska B., Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk, 2016 - Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław 2001. - Wasylczyk P., Prezentacje naukowe, Warszawa 2017 - Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2004. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego. 2. Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu. 3. Ćwiczenia usprawniające partie ciała odpowiedzialne za tworzenie głosu. 4. Ćwiczenia relaksacyjne, przygotowujące ciało do pracy z głosem: • technika Aleksandra, • relaks Jacobsona, • trening autogenny Schulza 5. Ćwiczenia rozluźniające obszary tworzenia głosu: • rozluźnianie żuchwy • otwieranie gardła • kontrola klatki piersiowej 6. Ćwiczenia oddechowe. • ustalenie właściwego, przeponowo- żebrowego toru oddechowego. • wydłużanie fazy wydechowej. • praca nad wykorzystaniem podparcia oddechowego. • rozwijanie umiejętności właściwego gospodarowania powietrzem podczas fonacji 7. Ustalenie średnicy głosu. 8. Miękki atak dźwięku. 9. Poszukiwanie rezonansu w ciele. • praca nad wykorzystywaniem rezonatora piersiowego. • pobudzanie rezonatorów nasady (głowowych). 10. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych – schemat podstawowych ćwiczeń logopedycznych. 11. Doskonalenie techniki mówienia: • właściwa artykulacja samogłosek • precyzja w artykulacji spółgłosek • unikanie nadmiernych upodobnień i uproszczeń grup spółgłoskowych • unikanie redukcji spółgłosek wygłosowych • praca nad intonacją 12. Praca nad wdrożeniem zasad poprawnej wymowy polskiej • wymowa samogłosek nosowych • wymowa głosek podwojonych. • rozziew samogłoskowy • upodobnienia i uproszczenia w wymowie wzorcowej • akcent wyrazowy 13. Wzbogacanie plastyczności głosu i ekspresji wypowiedzi 14. Głos jako narzędzie pracy. Brzmienie głosu oraz elementy mowy ciała istotne w pracy nauczyciela oraz podczas wystąpień publicznych. 15. Zasady bezpiecznego posługiwania się głosem podczas pracy pedagogicznej. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
pogadanka, demonstracja, ćwiczenia praktyczne |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła, kontrola obecności, zaliczenie ustne |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
biologia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.