Komparatystyka 3001-11A2KP
Semestr letni 2019/20
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Komparatystyka 3001-11A2KP | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
Semestr letni 2019/20 (2019L)
(zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 133 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 152 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Michał Kuziak, Ewa Szczęsna | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Do części Michała Kuziaka, oprócz lektur wskazanych w ogólnym opisie przedmiotu: 1. A. O. Lovejoy, Wielki łańcuch bytu (Wstęp: studia z historii idei oraz wybrane fragmenty), Warszawa 1999; 2. E. Rybicka, Geopoetyka (zwłaszcza Geokrytyka i komparatystyka), Kraków 2014; 3. M. Dybizbański, W. Szturc, Mitoznawstwo porównawcze (wybrane fragmenty), Kraków 2006; 4. Literatura światowa, numer "Tekstów Drugich" 2014, nr 4; 5. Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. H. Janaszek-Ivanickova, Warszawa 1997. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Część wykładu Michała Kuziaka: 1. Wyłanianie się dyscypliny i pole problemów, laboratorium komparatystyczne; 2. Komparatystyka etyczna i polityczna; 3. Kultura i mity; 4. Komparatystyki wewnętrzne; 5. Historia idei; 6. Dyskurs i komparatystyka dyskursów; 7. Literatura światowa; 8. Geopoetyka. Część wykładu Ewy Szczęsnej: - porównanie – podstawowe narzędzie postępowania komparatystycznego; - komparatystyka jako forma interpretacji, interpretacja jako narzędzie i przedmiot komparatystyki; interpretacja a kontekst; komparatystyka interpretacji; - dialogowość i intertekstualność - formy obecności: aluzja, cytat, parafraza, ilustracja, ekfraza, hypotypoza; - forma artystyczna jako podstawa porównań – przykład metafory i narracji. U podstaw semiotyki i poetyki komparatystycznej; -przekład semiotyczny i medialny. Problem adaptacji i różnosemiotycznej reprezentacji (na przykładzie kiczu); - komparatystyka mediów – remediacja literatury, literatura papierowa a elektroniczna, relacje nadawczo-odbiorcze w różnych mediach; medialne uwarunkowania semiosfer ( obrazu, dźwięku, ruchu) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład w sali oraz zdalny za pośrednictwem google meet z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
test na platformie (pozytywne rozwiązanie co najmniej 50%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.