Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Emisja głosu i technika mowy 3007-ZNP-EM
Semestr letni 2019/20
Warsztaty, grupa nr 15

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Emisja głosu i technika mowy 3007-ZNP-EM
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (w trakcie)
Warsztaty (WAR), grupa nr 15 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy piątek, 10:15 - 11:45
sala B0.14
W.Fizyki budynek A i B CeNT II - Pasteura 5 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-04-03 10:15 : 11:45 sala B0.14
W.Fizyki budynek A i B CeNT II - Pasteura 5
2020-04-17 10:15 : 11:45 sala B0.14
W.Fizyki budynek A i B CeNT II - Pasteura 5
2020-04-24 10:15 : 11:45 sala B0.14
W.Fizyki budynek A i B CeNT II - Pasteura 5
2020-05-15 10:15 : 11:45 sala B0.14
W.Fizyki budynek A i B CeNT II - Pasteura 5
2020-05-22 10:15 : 11:45 sala B0.14
W.Fizyki budynek A i B CeNT II - Pasteura 5
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Beata Ciecierska-Zajdel
Literatura:

- Bednarek J., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2002.

- Ciecierska- Zajdel B., Trening głosu. Edgard, Warszawa 2012.

- Emisja głosu nauczyciela, red. Przybysz-Piwko M., CODN, Warszawa 2006.

- Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Red. M. Śliwińska- Kowalska, Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1999.

- Krasucka A. Głos w pracy nauczyciela. Propozycja treningu, Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 1 i 2/3 r.2000.

- Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra 2016.

- Linklater K., Uwolnij swój głos, PWST, Kraków 2012.

- Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk, 2016.

- Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, IMP Łódź, 2011.

- Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków 2003.

- Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2000.

- Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk 2007.

- Toczyska B., Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk, 2016

- Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław 2001.

- Wasylczyk P., Prezentacje naukowe, Warszawa 2017

- Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2004.

Zakres tematów:

1. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego.

2. Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu.

3. Ćwiczenia usprawniające partie ciała odpowiedzialne za tworzenie głosu.

4. Ćwiczenia relaksacyjne, przygotowujące ciało do pracy z głosem:

• technika Aleksandra,

• relaks Jacobsona,

• trening autogenny Schulza

5. Ćwiczenia rozluźniające obszary tworzenia głosu:

• rozluźnianie żuchwy

• otwieranie gardła

• kontrola klatki piersiowej

6. Ćwiczenia oddechowe.

• ustalenie właściwego, przeponowo- żebrowego toru oddechowego.

• wydłużanie fazy wydechowej.

• praca nad wykorzystaniem podparcia oddechowego.

• rozwijanie umiejętności właściwego gospodarowania powietrzem podczas fonacji

7. Ustalenie średnicy głosu.

8. Miękki atak dźwięku.

9. Poszukiwanie rezonansu w ciele.

• praca nad wykorzystywaniem rezonatora piersiowego.

• pobudzanie rezonatorów nasady (głowowych).

10. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych – schemat podstawowych ćwiczeń logopedycznych.

11. Doskonalenie techniki mówienia:

• właściwa artykulacja samogłosek

• precyzja w artykulacji spółgłosek

• unikanie nadmiernych upodobnień i uproszczeń grup spółgłoskowych

• unikanie redukcji spółgłosek wygłosowych

• praca nad intonacją

12. Praca nad wdrożeniem zasad poprawnej wymowy polskiej

• wymowa samogłosek nosowych

• wymowa głosek podwojonych.

• rozziew samogłoskowy

• upodobnienia i uproszczenia w wymowie wzorcowej

• akcent wyrazowy

13. Wzbogacanie plastyczności głosu i ekspresji wypowiedzi

14. Głos jako narzędzie pracy. Brzmienie głosu oraz elementy mowy ciała istotne w pracy nauczyciela oraz podczas wystąpień publicznych.

15. Zasady bezpiecznego posługiwania się głosem podczas pracy pedagogicznej.

Metody dydaktyczne:

pogadanka, demonstracja, ćwiczenia praktyczne

Metody i kryteria oceniania:

ocena ciągła, kontrola obecności, zaliczenie ustne

Uwagi:

fizyka

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.