Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Emisja głosu i technika mowy 3007-ZNP-EM
Semestr letni 2019/20
Warsztaty, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Emisja głosu i technika mowy 3007-ZNP-EM
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (zakończony)
Warsztaty (WAR), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 18:30 - 20:00
sala 126
Pałac Czetwertyńskich jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Beata Ciecierska-Zajdel
Literatura:

- Bednarek J., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2002.

- Ciecierska- Zajdel B., Trening głosu. Edgard, Warszawa 2012.

- Emisja głosu nauczyciela, red. Przybysz-Piwko M., CODN, Warszawa 2006.

- Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Red. M. Śliwińska- Kowalska, Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1999.

- Krasucka A. Głos w pracy nauczyciela. Propozycja treningu, Wychowanie Muzyczne w Szkole, nr 1 i 2/3 r.2000.

- Kształcenie wokalne, red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra 2016.

- Linklater K., Uwolnij swój głos, PWST, Kraków 2012.

- Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk, 2016.

- Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, IMP Łódź, 2011.

- Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków 2003.

- Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2000.

- Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk 2007.

- Toczyska B., Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk, 2016

- Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław 2001.

- Wasylczyk P., Prezentacje naukowe, Warszawa 2017

- Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2004.

Zakres tematów:

1. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego.

2. Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu.

3. Ćwiczenia usprawniające partie ciała odpowiedzialne za tworzenie głosu.

4. Ćwiczenia relaksacyjne, przygotowujące ciało do pracy z głosem:

• technika Aleksandra,

• relaks Jacobsona,

• trening autogenny Schulza

5. Ćwiczenia rozluźniające obszary tworzenia głosu:

• rozluźnianie żuchwy

• otwieranie gardła

• kontrola klatki piersiowej

6. Ćwiczenia oddechowe.

• ustalenie właściwego, przeponowo- żebrowego toru oddechowego.

• wydłużanie fazy wydechowej.

• praca nad wykorzystaniem podparcia oddechowego.

• rozwijanie umiejętności właściwego gospodarowania powietrzem podczas fonacji

7. Ustalenie średnicy głosu.

8. Miękki atak dźwięku.

9. Poszukiwanie rezonansu w ciele.

• praca nad wykorzystywaniem rezonatora piersiowego.

• pobudzanie rezonatorów nasady (głowowych).

10. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych – schemat podstawowych ćwiczeń logopedycznych.

11. Doskonalenie techniki mówienia:

• właściwa artykulacja samogłosek

• precyzja w artykulacji spółgłosek

• unikanie nadmiernych upodobnień i uproszczeń grup spółgłoskowych

• unikanie redukcji spółgłosek wygłosowych

• praca nad intonacją

12. Praca nad wdrożeniem zasad poprawnej wymowy polskiej

• wymowa samogłosek nosowych

• wymowa głosek podwojonych.

• rozziew samogłoskowy

• upodobnienia i uproszczenia w wymowie wzorcowej

• akcent wyrazowy

13. Wzbogacanie plastyczności głosu i ekspresji wypowiedzi

14. Głos jako narzędzie pracy. Brzmienie głosu oraz elementy mowy ciała istotne w pracy nauczyciela oraz podczas wystąpień publicznych.

15. Zasady bezpiecznego posługiwania się głosem podczas pracy pedagogicznej.

Metody dydaktyczne:

pogadanka, demonstracja, ćwiczenia praktyczne

Metody i kryteria oceniania:

ocena ciągła, kontrola obecności, zaliczenie ustne

Uwagi:

geografia 2

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.