Religie Mongolii [3600-5-MT2-RM]
Semestr letni 2019/20
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Religie Mongolii [3600-5-MT2-RM] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Bareja-Starzyńska, Magdalena Szpindler | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
A.Bareja-Starzyńska,"Czyngis-chan bodhisattwą, czyli o buddyzmie w Mongolii”, w: Świat Orientu -- Orient w świecie, A. Bareja-Starzyńska, P. Balcerowicz, J. Rogala (red.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010, s. 96-111 A.Bareja-Starzyńska, „I Dżebcundampa Mongolii, Dzanabadzar (1635-1723) – ojciec mongolskiego buddyzmu?”, Politeja. Studia Buddyjskie, No2(18), Uniwersytet Jagielloński, s. 181-192 S. Kałużyński, Dawni Mongołowie, PiW, Warszawa 1987 A.M. Pozdneev, Religion and ritual in society: lamaist Buddhism in late 19th century Mongolia, 1887, Bloomington: The Mongolia Society, 1978. Oraz szczegółowa literatura do każdego wykładu MEJOR, M., BUDDYZM. ZARYS HISTORII BUDDYZMU W INDIACH, WYD. PRÓSZYŃSKI I S-KA, WARSZAWA 2001. KOLLMAR-PAULENZ K., DIE MYTHOLOGIE DES TIBETISCHEN UND MONGOLISCHEN BUDDHISMUS. WÖRTERBUCH DER MYTHOLOGIE. I. ABT., BD. VII.2, LIEFERUNG 35. KLETT-COTTA 2002. S. KAŁUŻYŃSKI, DAWNI MONGOŁOWIE, PIW, WARSZAWA 1987 A. M. POZDNEYEV, RELIGION AND RITUAL IN SOCIETY: LAMAIST BUDDHISM IN LATE 19TH CENTURY MONGOLIA, 1887, BLOOMINGTON: THE MONGOLIA SOCIETY, 1978. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
ZAPOZNANIE Z NAJWAŻNIEJSZYMI ZAŁOŻENIAMI DOKTRYNALNYMI I HISTORIĄ UPOWSZECHNIENIA RELIGII BON I BUDDYZMU W TYBECIE: SYTUACJA RELIGIJNA W VII W., ZAŁOŻENIA BONU PRZEDBUDDYJSKIEGO, KONFRONTACJA BONU I BUDDYZMU, CHARAKTERYSTYKA BUDDYZMU INDYJSKIEGO W VII-XII W., UPOWSZECHNIENIE BUDDYZMU W TYBECIE: METODY I REZULTATY, DRUGI ETAP PROPAGACJI: WYKSZTAŁCENIE RODZIMYCH TRADYCJI BUDDYJSKICH W TYBECIE, TWÓRCZOŚĆ RELIGIJNA, WPŁYW BUDDYZMU NA SYTUACJĘ POLITYCZNĄ, WYPRACOWANIE MODELU WŁADZY HIEROKRATYCZNEJ (TEOKRATYCZNEJ), CHARAKTERYSTYKA RZĄDÓW DALAJLAMÓW. ZWALCZANIE BUDDYZMU PRZEZ WŁADZE CHRL, WSPÓŁCZESNA PRAKTYKA BUDDYJSKA W TYBECIE. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
WYKŁAD |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
EGZAMIN PISMENY |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.