Teoria i praktyka demokracji europejskiej [2105-M-D1TPDEU]
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Teoria i praktyka demokracji europejskiej [2105-M-D1TPDEU] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/20 [2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jadwiga Nadolska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
A. Antoszewski, Współczesne teorie demokracji, Warszawa 2016 Ch. Tilly, Demokracja, Warszawa 2008 R.A. Dahl, O demokracji, Kraków 2000 D. Held, Modele demokracji, Kraków 2010 S. Filipowicz, Historia myśli polityczno-prawnej, Gdańsk 2002 Historia idei politycznych. Wybór tekstów, tom I, S. Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, M. Tański (oprac.), Warszawa 2000 Historia idei politycznych. Wybór tekstów, tom II, S. Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, M. Tański (oprac.), Warszawa 2000 J. Baszkiewicz, Powszechna historia ustrojów państwowych, Gdańsk 2001 F. Gołembski, Cywilizacja europejska, Warszawa 2012 S. Huntington, Trzecia fala demokratyzacji, Warszawa 2009 W. Szewczak, Jak zmierzyć demokrację? Skale pomiaru demokracji politycznej stosowane w politologii porównawczej, „Przegląd Politologiczny” 2011, nr 1 D. Nohlen, Prawo wyborcze i systemy wyborcze. O teorii systemów wyborczych, Warszawa 2004 Społeczeństwo obywatelskie, pod red. M. Witkowskiej i A. Wierzbickiego, Warszawa 2005 Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, red. T. Kaźmierczak i M. Rymsza, Warszawa 2007 Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków – raport, red. J. Czapiński, T. Panek Ł. Zamęcki, Społeczne podstawy ładu politycznego, Warszawa 2011 Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, pod red. L.E. Harrisona i S.P. Huntingtona, Poznań 2003 J. Tarkowski, Patroni i klienci, Warszawa 1994 S. Lukes, Pięć bajek o prawach człowieka, w: S. Lukes, Liberałowie i kanibale. O konsekwencjach różnorodności, Toruń 2012 Zmierzch demokracji liberalnej pod red. K.A. Wojtaszczyka, P. Stawarza i J. Wiśniewskiej-Grzelak, Warszawa 2018 J. Nadolska, Modele kształtowania bezpieczeństwa społecznego we współczesnych demokracjach liberalnych w: Demokracja. Istota, idee, cele i ich realizacja, pod red. J. Nadolskiej, K.A. Wojtaszczyka i Ł. Zamęckiego, Warszawa 2018 G. Esping Andersen, Trzy światy kapitalistycznego państwa dobrobytu, Warszawa 2010 M. Księżpolski, Modele polityki społecznej, Warszawa 1999 J.-M. De Waele, A. Pacześniak, Populizm w Europie. Defekt i przejawy demokracji?, Warszawa 2010 M. Marczewska-Rytko, Populizm na przełomie XX i XXI wieku, Toruń 2006 Populizm, pod red. O. Wysockiej, Warszawa 2011 S. Hix, System polityczny Unii Europejskiej, Warszawa 2010 Deficyt demokracji w Unii Europejskiej, pod red. K.A. Wojtaszczyka, J. Szymańskiej, Warszawa 2012 T.G. Grosse, Pokryzysowa Europa, Dylematy Unii Europejskiej, Warszawa 2018 M. Witkowska, Kryzys modelu demokracji w Unii Europejskiej – przyczyny, uwarunkowania, scenariusze rozwoju sytuacji, w: Kryzysy w procesie integracji europejskiej i sposoby ich przezwyciężania, pod red. K.A. Wojtaszczyka i J. Nadolskiej, Warszawa 2015 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie z programem zajęć i zasadami zaliczenia przedmiotu 2. Demokracja w działaniu – źródła rozbieżności między praktyką a teorią 3. Współczesne modele demokracji 4. Kulturowe źródła demokracji europejskiej 5. Demokratyzacja i jak ją mierzyć? 6. Wybory jako instrument praktykowania demokracji 7. Społeczeństwo obywatelskie: sposób funkcjonowania w wybranych państwach demokratycznych Europy 8. Korupcja i klientelizm w rzeczywistości demokratycznej 9. Standardy praw człowieka a ich realizacja w demokracji 10. Demokracja formalna a demokracja nieformalna: demokracja w Europie Środkowo-Wschodniej 11. Zróżnicowane oblicza społecznego dobrobytu w państwach demokratycznych 12. Populistyczne tendencje w demokracji 13. Demokracja europejska? Demokracja w UE? 14. Podsumowanie: czy demokracja spełnia swoje obietnice? O kryzysie demokracji liberalnej w Europie |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe, elementy metody podającej, prezentacje multimedialne. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby możliwych nieobecności skutkuje koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze”. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć. Studenci ze względu na formę zajęć zobowiązani są do aktywnego w nich udziału. Student w trakcie ćwiczeń uzyskuje punkty za różne formy aktywności. Minimalna liczba punktów konieczna do zaliczenia zająć to 20 punktów. Za merytoryczne uczestniczenie w dyskusji w trakcie zajęć student po ich zakończeniu uzyskuje 1 pkt. Punkty można uzyskać również za napisanie esejów (każdy może w semestrze napisać maksymalnie dwa eseje). Za napisanie 4 stronicowego eseju naukowego zgodnie z wytycznymi student może uzyskać maksymalnie 17 punktów. Student może też samodzielnie bądź w parze przygotować prezentację, za wygłoszenie, której w trakcie zajęć można uzyskać maksymalnie 5 punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.