Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Współczesna metodologia badań nad dziejami epoki nowożytnej (blok: Świat nowożytny) (K3) 3104-M2SNW-WMB-OG
Semestr zimowy 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Współczesna metodologia badań nad dziejami epoki nowożytnej (blok: Świat nowożytny) (K3) 3104-M2SNW-WMB-OG
Zajęcia Semestr zimowy 2019/20 (2019Z) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
sala 4
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Wagner
Literatura:

Wybrane:

- J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa (kilka wydań)

- Benvenuta Celliniego żywot własny spisany przez niego samego, przekład L. Staff, Warszawa 1953

- B. Radziwiłł, Autobiografia

- J. Labocha, Tekst autobiograficzny jako pewna wizja świata. Język a Kultura, t. 13, Wrocław 2000, s. 89-95.

- J. Lepore, Historians Who Love Too Much: Reflections on Microhistory and Biography (jstor)

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Metody badań historycznych. Typy źródeł nowożytnych i ich krytyka

3. Metodologia badań historii gospodarczej

4. Antropologia historii

5-6. Mikrohistoria czy historia globalna? Co powinien wybrać badacz epoki nowożytnej?

a. zajęcia teoretyczne

b. zajęcia praktyczne w jednym z warszawskich muzeów

7. Nowożytna autobiografia – postawa ekstrawertywna czy introwertywna?

8. Historia kobiet. A co z historią mężczyzn?

9-11. A może film? Historyk epoki nowożytnej a metodologia pracy z filmem

a. kostiumowy: „Potop”, „Ogniem i mieczem”, „Księżna” (do podziału)

b. ekranizacja powieści: „Niebezpieczne związki” (+ książka)

c. dokumentacyjny „Uratowane z potopu”

12. Jak badań historię wojskowości? Mapy, źródła narracyjne… badania DNA?

13. Muzea a historia epoki nowożytnej – czy muzealnicy stworzyli dla nas stosowną metodologię?

14. Badania interdyscyplinarne ratunkiem dla historyka epoki nowożytnej?

15. Propozycje innych badań. Podsumowanie

Metody dydaktyczne:

Podstawową metodą dydaktyczną będzie wspólna dyskusja nad problemami metodologicznymi historyków epoki nowożytnej, ich słabych i mocnych stron. Krytyka źródeł.

Metody i kryteria oceniania:

- przygotowanie i aktywność na zajęciach

- dopuszczalna jest jedna nieobecność, druga i trzecia wymagają zaliczenia na dyżurze

Uwagi:

dr Katarzyna Wagner

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.