Socjologia szkolnictwa wyższego – przemiany uniwersytetu. [3502-TABS-8-OG]
Semestr letni 2019/20
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjologia szkolnictwa wyższego – przemiany uniwersytetu. [3502-TABS-8-OG] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | 5 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Ewa Nasalska |
Literatura: |
Boczkowski A. Uniwersytet a kształcenie masowe. Od idei uniwersytetu do ideologii kształcenia na poziomie wyższym, Przegląd Socjologiczny, 2014 nr. 3, s. 9-37. Bugaj J. Kształcenie skoncentrowane na studentach tzw. Student Centered Learning (SCL): co się za tym kryje?, 2013. Dudzikowa M. i inni Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu, 2013, r.II, s. 25-88, w tym: R. Wawrzyniak Oferta dydaktyczna uczelni; E. Bochno Relacje w grupie studenckiej; M.Marcinak Oferta pozadydaktyczna uczelni; I. Bochno Kontekst materialno-organizacyjny uniwersytetu. Grzymała-Moszczyńska J. i inni. Stan wdrożenia modelu nauczania skoncentrowanego na studentach i studentkach na polskich uczelniach wyższych, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 2/42/2013. Kościelniak C. „Uniwersytet i aktywizm studencki wobec obywatelskiego nieposłuszeństwa” w: Kościelniak C., Makowski J. (red.) Wolność Równość Uniwersytet, 2011. Kwiek M. Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie, 2010, r. 5. Kwiek M. Przyszłość uniwersytetów w Europie: motywy dyskusji i ich polskie konteksty, Nauka i Szkolnictwo wyższe, nr 1-2, 2014. Lubryczyńska – Cichocka K. Rozwój kształcenia ustawicznego w polskich uczelniach wyższych na przykładzie uniwersytetu otwartego, w: Dziewulak D. (red.) Nauka i szkolnictwo wyższe, Studia BAS, Nr 3, 2013; M. Marody O społecznym zakorzenieniu kultury uniwersytetu Nauka 2/2014; Melosik Z. Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, 2009, r. V. Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych, Edycja 3. M. Pryszmont-Ciesielska Ukryty program edukacji akademickiej, 2010, r.1 ; Sułkowski Ł. Od uniwersytetu humboldtowskiego do uniwersytetu przedsiębiorczego, Niezbędnik akademicki, nr 2/2017. Szkoły wyższe i ich finanse w 2017 roku, GUS, Komentarz analityczny. Sztompka P. Uniwersytet współczesny; zderzenie dwóch kultur, Nauka 1/2014 Wittrock B. Nowoczesny uniwersytet w perspektywie historycznej – rozważania o trzech transformacjach, Nauka 2/2014. Woźnicki J. (red.) Benchmarking w szkolnictwie wyższym, 2012. Zakowicz I. Idea uniwersytetu Wilhelma von Humboldta – kontynuacja czy zmierzch? Ogrody Nauk i Sztuk, 2012 (2); Zawistowska A. Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce, 2012, r. VII. „Nierówności horyzontalne na szczeblu wyższym”, s. 151 – 174. |
Zakres tematów: |
Idea uniwersytetu nowożytnego Wilhelma von Humboldt. Społeczne funkcje uniwersytetu. Misja edukacyjna a misja społeczna uniwersytetu. Instytucjonalne badania uczelni wyższych. Edukacja akademicka a kształcenie elit społecznych. Uniwersytet jako przedsiębiorstwo usługowe. Komercjalizacja kształcenia akademickiego. Student na uniwersytecie – konstrukcje sukcesu życiowego. Aktywizm studencki. Powiązanie szkolnictwa wyższego z rynkiem pracy. Zatrudnialność absolwentów szkół wyższych - przegląd wyników badań. Rola ośrodków akademickich w rozwoju regionalnym, aspekty gospodarcze i społeczne. Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, prezentacje, praca pisemna |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusji, prezentacja, przygotowanie krótkiego eseju |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.