Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia średniowieczna powszechna 3104-L3HSRPW
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 6

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Historia średniowieczna powszechna 3104-L3HSRPW
Zajęcia Semestr zimowy 2019/20 (2019Z) (w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każda środa, 13:15 - 14:45
sala 10
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2019-12-11 13:15 : 14:45 sala 10
Budynek Pomuzealny
2019-12-18 13:15 : 14:45 sala 10
Budynek Pomuzealny
2020-01-08 13:15 : 14:45 sala 10
Budynek Pomuzealny
2020-01-15 13:15 : 14:45 sala 10
Budynek Pomuzealny
2020-01-22 13:15 : 14:45 sala 10
Budynek Pomuzealny
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 12
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Mateusz Wilk
Literatura:

E. Lévi-Provençal, Histoire de l’Espagne musulmane, 3 t., Maisonneuve et Larose, Paryż 1950 (wybrane zagadnienia)

D. Wasserstein, The Rise and Fall of the Party-Kings: Politics and Society in Islamic Spain 1002-1086, Princeton University Press 1985

A. Bennison, The Almoravid and the Almohad Empires, Edinburgh University Press 2016

Prowadzący będzie proponował także inne opracowania w zależności od języków obcych, w jakich będą w stanie czytać studenci.

Zakres tematów:

I. Podbój al-Andalus w najwcześniejszej tradycji historiograficznej – mity i eschatologia

Źródła: Odpowiednie rozdziały Kitāb al-ta’rīh (Księgi chronologii) ‘Abd al-Malika ibn Habiba, (ed. Jorge Aguadé, Madrid 1991) i Kitāb futūh Misr (Księgi podboju Egiptu) Ibn ‘Abd al-Hakama (ed. C. Torrey, New Haven 1922)

II. Kalifat Umajjadów w Kordobie i jego historiografia: zmiana koncepcji historii al-Andalus

Przedmowa do Kitab qudat bi-Qurtuba (Księgi sędziów Kordoby) al-Chuszaniego i wybrane jej fragmenty (ed. J. Ribera, Madrid 1914)

Ta’rīh iftitāh al-Andalus (Księga podboju al-Andalus) Ibn al-Qūtiyyi (ed. P. de Gayangos, Madrid 1868-1926, tł. D. James, Early Islamic Spain. The History of Ibn al-Qutiya, London–New York 2011)

III. Kalifat a kultura literacka al-Andalus – rywalizacja z Orientem

Źródła:

List Ibn al-Rabiba zachowany w Az-Zahira fī mahasin ahl al-Dżazira (Skarbcu cnót mieszkańców Półwyspu) Ibn Bassama, t. I, s. 133-136, ed. I. ‘Abbās, Bayrut 1980

Fragmenty Risala fī fadl al-Andalus (Traktatu o pochwale al-Andalus) Ibn Hazma (dzieło w całości zachowane w t. III Nafh al-tib min ghusn al-Andalus al-ratib, ed. I. ‘Abbas, Bayrut 1968)

IV i V. Napięcia w łonie wielokulturowego społeczeństwa

Źródła:

Paulus Alvarus, Indiculus luminosus (PL 121, col. 513-556B) – fragmenty, ewentualnie edycja z Corpus Scriptorum Musarabicorum

VI. i VII. Rozpad kalifatu, rozkwit literatury i nostalgia za „rajem utraconym”

Źródło: Ibn Hazm, Naszyjnik gołębicy. O miłości i kochankach, tł. J. Danecki, PIW, Warszawa 1976 – fragmenty

VIII i IX. Nasilenie się Rekonkwisty i nadejście Almorawidów

Źródła: Fragmenty Al-Dahira fī mahāsin ahl al-Gazira (Skarbca cnót mieszkańców Półwyspu), Ibn Bassāma odnoszące się do Cyda, t. III, ed. I. ‘Abbās, Bejrut 1980

Fragmenty anonimowych kompilacji Ahbar magmu’a („Tradycje zebrane”, ed. E. Lafuente Alcántara, Madrid 1867, tł. D. James, A History of Early al-Andalus. The Akhbar majmu’a, London-New York 2012) i Fath al-Andalus („Podbój al-Andalus”, ed. L. Molina, Madrid 1994)

IX. i X. Czasy Almohadów i kulturowa rywalizacja al-Andalus z Afryką Północną

Źródło:

Risala fi fadl al-Andalus (Traktat o pochwale al-Andalus) asz-Szakundiego (dzieło w całości zachowane w t. III Nafh al-tīb min ghusn al-Andalus al-ratib, ed. I. ‘Abbas, Bejrut 1968)

XI i XII. Al-Andalus – mityczna kraina przeszłości

Główne źródła:Fragmenty Zikr bilad al-Andalus (Wspomnienia miast al-Andalus), (ed. L. Molina, Madrid 1980)

XIII i XIV. Al-Andalus – mityczna kraina cudów

Źródła: al-Gharnati, Tuhfat al-albab (Podarunek dla dusz) - fragmenty

XV. Podsumowanie i zaliczenie zajęć.

Metody dydaktyczne:

Osią zajęć jest swobodna dyskusja ze studentami skonfrontowanymi z przykładami źródeł średniowiecznych. Prowadzący kładzie nacisk na próby samodzielnej interpretacji oraz stawiania hipotez, poparte wiedzą wyniesioną z uprzedniego przygotowania do zajęć.

Uwagi:

dr M. Wilk

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.