Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia powszechna XIX w. 3104-L3H19PW
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Historia powszechna XIX w. 3104-L3H19PW
Zajęcia Semestr zimowy 2019/20 (2019Z) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala 10
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 5
Limit miejsc: 8
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Grażyna Szelągowska
Literatura:

1. Kultura – dyskusja wokół pojęci

- Chris Baker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005

- Andrzej Mencwel, Wiedza o kulturze w kulturze współczesnej, w: tegoż, Wyobraźnia antropologiczna. Próby i studia, Warszawa 2006

- Antonina Kłoskowska, Socjologia kultury, Warszawa 2007

2.Industrializacja: kultura wobec przemian ekonomicznych

- Victor Hugo, Nędznicy, dowolne wydanie, fragmenty

- Charles Dickens, Ciężkie czasy, dowolne wydanie, fragmenty

3. Komunikacja i społeczeństwo mobilne

- Stendahl, Czerwone i czarne, dowolne wydanie

- Gustaw Flaubert, Szkoła uczuć, dowolne wydanie

J. W. Goethe, Faust, dowolne wydanie

4. Kultura i nacjonalizm

- Walter Scott, Waverley, dowolne wydanie

5. Rodzina i dom

- Henrik Ibsen, Nora czyli dom lalki, dowolne wydanie

- Gustaw Flaubert, Madame Bovary, dowolne wydanie

6. Wielkie miasto przemysłowe

- St. Reymont, Ziemia obiecana,

- Bolesław Prus, Lalka (t.I), dowolne wydanie

7. Narodziny nowoczesnej konsumpcji

- Emile Zola, Wszystko dla pań, dowolne wydanie

- Charles Baudelaire, Kwiaty zła, oraz Paryski spleen

8. Ludzie wielkiego miasta

- Hans Christian Andersen, Baśnie

9. Narodziny kultury masowej

- Stendhal, Rzym, Neapol i Florencja, [w:] Wybór z pism różnych, Warszawa 1965, str. 235-337

- albumy dawnych pocztówek różnych miast

10. Kultura kolonialna i jej wpływ na tożsamość europejską

-Rudyard Kippling, Kim, dowolne wydanie

11. Dekadencja przełomu wieków

- Robert Louis Stevenson, Dr Jekyll i pan Hyde, dowolne wydanie

- Fryderyk Nietsche, Tako rzecze Zaratustra, lub nowe tłumaczenie To rzekł Zaratustra

12. Horyzonty przewidywania przyszłości

- Mary Shelley, Frankenstein, dowolne wydanie

- Juliusz Verne, 20 000 mil podwodnej żeglugi, dowolne wydanie

- Herbert George Wells, Wehikul czasu, dowolne wydanie

13. O rewolucji i wojnie

Wiktor Hugo, Katedra Marii Panny w Paryżu

- E. Zola, P. Alexis, H. Ceard, L. Hennique, K.J. Huysmans, G. de Maupassant Wieczory medańskie [zbiór opowiadań] , Warszawa 1962

- Michał Lermontow, Bohater naszych czasów, dowolne wydanie

Zakres tematów:

Punktem wyjścia ćwiczeń będzie dyskusja wokół interpretacja pojęcia kultura: rozumiem je szeroko jako przede wszystkim społeczne doświadczenie ludzi dziewiętnastego wieku, ich sposób myślenia oraz zachowania wobec najważniejszych zjawisk modernizacyjnych tego stulecia i zmieniającego się obok nich świata. Interesować będą nas nowe obyczaje, nowe zachowania społeczne i nowa kultura materialna, rozszerzające się horyzonty – tak w dosłownym, geograficznym znaczeniu, jak i przenośnym, mentalnym – i wynikające z tego przemiany społeczno-obyczajowe. Spróbujemy dociec źródeł nowych relacji społecznych, poszukując ich właśnie w przemianach mentalności. Genezy wykształcenia się specyficznego kodu, tożsamości i etosu europejskiego poszukiwac będziemy przede wszystkim w europejskiej literaturze pięknej XIX w.

Punktem wyjścia ćwiczeń będzie dyskusja wokół interpretacja pojęcia kultura: rozumiem je szeroko jako przede wszystkim społeczne doświadczenie ludzi dziewiętnastego wieku, ich sposób myślenia oraz zachowania wobec najważniejszych zjawisk modernizacyjnych tego stulecia i zmieniającego się obok nich świata. Interesować będą nas nowe obyczaje, nowe zachowania społeczne i nowa kultura materialna, rozszerzające się horyzonty – tak w dosłownym, geograficznym znaczeniu, jak i przenośnym, mentalnym – i wynikające z tego przemiany społeczno-obyczajowe. Spróbujemy dociec źródeł nowych relacji społecznych, poszukując ich właśnie w przemianach mentalności. Genezy wykształcenia się specyficznego kodu, tożsamości i etosu europejskiego poszukiwac będziemy przede wszystkim w europejskiej literaturze pięknej XIX w.

Cezury czasowe ćwiczeń to tzw. długi wiek dziewiętnasty, czyli od Wielkiej Rewolucji Francuskiej do wybuchu I wojny światowej. W historii Europy to okres narodzin naszej współczesności, stulecie modernizacji, urbanizacji i demokratyzacji, stulecie kształtowania się największych ideologii naszych czasów.

Celem ćwiczeń będzie odtworzenie zachowań społecznych. A właśnie rekonstrukcja sposobu myślenia ludzi z przeszłości, ich mentalności, emocji i zachowań, to najtrudniejsze dla historyka zadanie. Nie sposób w tym przypadku oprzeć się na tradycyjnych źródłach. Sięgniemy w tym celu przede wszystkim do literatury pięknej. Będą to: francuska powieść obyczajowa i angielska wiktoriańska, niemieckie dramaty romantyczne, rosyjskie opowiadania i francuska poezja. W niektórych przypadkach także teksty filozoficzne oraz polska literatura piękna. Przemiany obyczajowe i kulturowe prześledzimy także pod kątem rewolucji technicznej. Niektóre tematy oparte zostaną także o źródła ikonograficzne (malarstwo, fotografia).

Metody dydaktyczne:

analiza tekstu źródłowego, referat, dyskusja w grupie

Uwagi:

prof. G. Szelągowska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.