Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wstęp do pisania prac uniwersyteckich 3104-L3WPPU
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Wstęp do pisania prac uniwersyteckich 3104-L3WPPU
Zajęcia Semestr zimowy 2019/20 (2019Z) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
sala 6
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Łukasz Niesiołowski-Spano
Literatura:

Do podanej powyżej literatury mogę – w miarę potrzeb – wskazać dodatkowe lektury.

Zakres tematów:

Należy podać pełny spis tematów zajęć.

Poniżej podana problematyka zajęć to jedynie ogólny zarys tematyki. Kolejne punkty nie są sobie równoważne co do znaczenia oraz czasu jaki poświęcimy na ich omówienie.

Typy piśmiennictwa

naukowe, popularnonaukowe, esej, beletrystyka

Styl naukowy

encyklopedia, podręcznik, synteza, monografia

Warianty w obrębie stylu naukowego (m.in.: narracja w 1 osobie liczby pojedynczej czy mnogiej, użycie porównań i innych środków stylistycznych)

Dostosowanie charakteru wywodu do rodzaju czytelnika. Co czytelnik wie, a czego nie wie? Tekst naukowy i popularnonaukowy. Tekst dla specjalistów z epoki i dla historyków spoza wąskiej branży.

Problemy z terminologią (terminologia naukowa i pseudonaukowa, język źródła a język naszej narracji)

Konstrukcja tekstu naukowego

Stawianie pytań/tezy

Argumentacja - błędy logiczne

„Obiektywizm” przekonania autora

Weryfikacja i falsyfikacja tezy

Łączenie składowych tekstu

Wnioski

Praca nad tekstem (od pomysłu do druku)

A. pomysł, B. źródła, C. konspekt, D. tekst, E. redakcja, F. recenzje, G. korekta

A.

B.

Fiszki / kwerenda

Cytowanie źródeł i odwoływanie się do źródeł.

C.

Pytanie badawcze / rozumowanie „po źródłach” / wnioski

D.

Przypisy – gdzie i po co. Przypisy a objaśnienia.

Bibliografia / Użycie i cytowanie literatury. Różne obyczaje narodowe, ich słabe i mocne strony.

Programy bibliograficzne.

Funkcje programu edycji tekstu.

E.

Ostatnie szlify / Wstęp / Lektura i poprawki

F.

Znaczenie recenzji i uwag krytycznych

G.

Korekta elektroniczna

Korekta na wydruku – znaki korektorskie

Aparat naukowy

Przypisy – po co? Kiedy? Jak?

Streszczenie

Funkcje i znaczenie

Abstrakt jako zajawka

Streszczenie = summary

Abstrakt obcojęzyczny

Polemika naukowa

Referat / prezentacja

Metody dydaktyczne:

Praca na zajęciach będzie polegała na omawianiu poszczególnych typów wypowiedzi naukowej oraz typów literatury prezentującej materiał naukowy, a także przygotowywaniu drobnych wprawek w pisaniu tekstów.

Poszczególne tematy będą ilustrowane osobnymi przykładami z literatury naukowej oraz z tekstów przygotowywanych przez studentów.

Uwagi:

dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.