Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wstęp do pisania prac uniwersyteckich 3104-L3WPPU
Semestr zimowy 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 4

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Wstęp do pisania prac uniwersyteckich 3104-L3WPPU
Zajęcia Semestr zimowy 2019/20 (2019Z) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 18:30 - 20:00
sala 21
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Dariusz Kołodziejczyk
Literatura:

U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007;

G. Gambarelli i Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, Kraków 2001;

J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010.

W teatrze debaty oksfordzkiej. Przewodnik debatancki Szkoły Liderów, Warszawa 2012.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie.

2. Tekst naukowy a popularnonaukowy:

- cel i adresat;

- stosowność stylu; niebezpieczeństwo pomieszania stylów;

- przypisy, cytaty i bibliografia;

- kiedy mamy do czynienia z plagiatem, a kiedy z kompilacją?

3. Jak dobrze wybrać temat pracy naukowej:

- temat i tytuł;

- baza źródłowa;

- czy potrzebna jest teza?

- odniesienia do teorii.

4. Jak pisać pracę naukową:

- zaplanowanie pracy (czy potrzebny jest konspekt?);

- stosunek do poprzedników;

- jak zbierać i porządkować materiał;

- jak efektywnie pisać?

- sczytanie i końcowa redakcja.

5. Konstrukcja tekstu naukowego na przykładzie artykułu naukowego:

- części tekstu naukowego i ich wzajemne relacje;

- zasady argumentowania i błędy logiczne;

- typowe błędy (powtórzenia, rozwlekłość).

Zadanie: pisemne streszczenie tekstu naukowego ze wskazaniem tezy, wykorzystanych źródeł i literatury, zastosowanej metody i wniosków.

6-7. Błędy językowe (składniowe, leksykalne, stylistyczne, itp.).

8. Recenzje i ich rodzaje

- recenzje polemiczne i sprawozdawcze;

- czemu służą recenzje?

- kiedy warto pisać recenzje?

Zadanie: przygotowanie krótkiej recenzji lub noty recenzyjnej z wybranego artykułu naukowego lub książki.

9. Aparat krytyczny:

- do czego służą przypisy, ich rodzaje, przypisy a bibliografia;

- kiedy przypis jest potrzebny?

- zasady cytowania źródeł;

- jak wykorzystywać materiał ikonograficzny, mapy etc.;

10-12. Wypowiedź ustna – referat:

- specyfika wypowiedzi ustnej, najczęściej popełniane błędy;

- podstawowe zasady retoryki;

- dyscyplina czasowa, dostosowanie formy wypowiedzi do odbiorców;

- rola prezentacji multimedialnej i zasady jej przygotowania.

Zadanie: przygotowanie dziesięciominutowego referatu z prezentacją na wybrany temat.

13-14. Dyskusja/debata/polemika

- poprawne argumentowanie w dyskusji; jak bronić swego zdania i przyjmować cudze argumenty;

- kultura dyskusji;

- moderowanie dyskusji.

Zadanie: przygotowanie i przeprowadzenie debaty na wybrany temat zgodnie z modelem debaty oksfordzkiej.

Metody dydaktyczne:

Praca w grupie na wskazanych tekstach oraz na tekstach pisanych przez uczestników zajęć; samodzielne przygotowanie prezentacji ustnych na zadany temat, ich wygłoszenie oraz analiza w grupie; samodzielne przygotowanie tekstów pisemnych (streszczenie artykułu naukowego, recenzja) i ich analiza w grupie i indywidualnie z prowadzącym zajęcia; swobodna dyskusja.

Uwagi:

prof. dr hab. Dariusz Kołodziejczyk

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.