Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Archiwistyka. Edytorstwo źródeł historycznych 3104-M3SA-EZH
Semestr zimowy 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Archiwistyka. Edytorstwo źródeł historycznych 3104-M3SA-EZH
Zajęcia Semestr zimowy 2019/20 (2019Z) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30
sala E
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jolanta Sikorska-Kulesza
Literatura:

Instrukcje wydawnicze (K. Lepszego, I. Ihnatowicza); J. Tandecki, K. Kopiński, Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014; R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006; Teoria i praktyka edycji nowożytnych źródeł w Polsce (XVI-XVIII w.), red. A. Perłakowski, Kraków 2011; Edytorstwo źródeł – ograniczenia i perspektywy, red. A. Perłakowski, Kraków 2011; Edytorstwo źródeł. Różne drogi – wspólny cel, red. A. Perłakowski, Kraków 2017; Edytorstwo źródeł XIX wieku. Problemy teoretyczne i praktyka edytorska, red. J. Sikorska-Kulesza, Warszawa 2016; Wokół edytorstwa dziewiętnastowiecznych źródeł, red. J. Sikorska-Kulesza, Warszawa 2017; Edytorstwo wobec masowości źródeł najnowszych, red. J. Sikorska-Kulesza, Warszawa 2018; „Sztuka edycji: studia tekstologiczne i edytorskie”, Toruń 2017, nr 2.

Zakres tematów:

1.Warsztat edytora. Instrukcje wydawnicze, problem normalizacji wydawnictw źródłowych. standardy edycji źródłowych, teorie edytorskie, pojęcia edytorskie, Klasyfikacja wydawnictw źródłowych. 2. Kryteria wyboru źródeł do wydania. Wybór podstawy wydania, zasady ogólne i procedury wyboru podstawy różnych rodzajów źródeł. Formy zapisu odmian. 3. Transliteracja, transkrypcja, modernizacja. Ustalenie brzmienia tekstu. Nota edytorska. 4. Oddanie elementów kancelaryjnych, not marginalnych, elementów nietekstowych źródła. Przypis tekstowy. 5. Redakcja nagłówka oraz legendy – cel, elementy, ćwiczenia. 6. Przypisy rzeczowe – rodzaje, cel, zakres, redakcja. 7. Omówienie zakresu wstępu, rodzajów i sposobu sporządzania indeksów.

Metody dydaktyczne:

Tematyka zajęć będzie realizowana w porządku kolejnych etapów powstawania edycji źródłowej. Główne metody osiągnięcia celów zajęć to: 1/zapoznanie się z zasadami zapisanymi w instrukcjach; 2/zapoznanie się z literaturą przedmiotu; 3/analiza rozwiązań edytorskich w wybranych edycjach źródeł (wzorcowych oraz przykłady nietrafnych realizacji); 4/wykonanie części prac edycyjnych dla określonego źródła oryginalnego: a/skopiowanie, b/transkrypcja, c/modernizacja, d/ćwiczenia w pisaniu nagłówka, legendy, przypisów, e/napisanie noty edytorskiej.

Uwagi:

prof. Jolanta Sikorska-Kulesza

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.