Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Nauki pomocnicze historii XX w. 3104-L3NPH20
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 3

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Nauki pomocnicze historii XX w. 3104-L3NPH20
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 21
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-04-03 09:45 : 11:15 sala 21
Budynek Pomuzealny
2020-04-17 09:45 : 11:15 sala 21
Budynek Pomuzealny
2020-04-24 09:45 : 11:15 sala 21
Budynek Pomuzealny
2020-05-15 09:45 : 11:15 sala 21
Budynek Pomuzealny
2020-05-22 09:45 : 11:15 sala 21
Budynek Pomuzealny
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: 6
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Maciej Wojtyński
Literatura:

Każdy z powyższych tematów prasoznawczych opracowywany będzie według podobnego schematu – analiza prasoznawcza ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki poszczególnych tytułów . Potrzebna będzie do tego wiedza o warunkach egzystencji i funkcjonowania prasy w konkretnych okolicznościach: ramy prawne, społeczne, polityczne, techniczne. Poza źródłami potrzebna będzie jeszcze lektura Konstytucji (marcowej, kwietniowej, 1952 roku) i pozostałych aktów prawnych regulujących rynek prasowy w poszczególnych okresach. Ponadto dane z roczników statystycznych. Wreszcie opracowania (Dzieje prasy polskiej, pod red J. Łojka, J. Myślińskiego, A. Paczkowskiego, Warszawa 1977-81, Wiesław Władyka, Krew na pierwszej stronie, Warszawa, 1980). W przypadku filmów, często trudno (legalnie) dostępnych, niezbędne będą w niektórych przypadkach pokazy na zajęciach, standardowo przerywane dla skomentowania, bądź wskazania na istotne elementy. Potrzebna będzie do tego rudymentarna wiedza na temat filmu, jego historii i metod produkcji: Jerzy Płażewski Historia filmu, Warszawa 2006 i inne

Zakres tematów:

Prasa codzienna II RP – zwłaszcza prasa o charakterze sensacyjnym (Ilustrowany Kurier Codzienny, „Czerwonaki”, Express Ilustrowany, Mały Dziennik, Słowo, Wiek Nowy)

Prasa codzienna okresu okupacji (Godzina Polski, Nowy Kurier Warszawski)

Prasa codzienna PRL (Trybuna Ludu, Życie Warszawy, Express Wieczorny)

„Triumph des Willens” reż, Leni Riefenstahl niemiecki film propagandowy o Parteitagu NSDAP w Norymberdze w 1934 roku. Arcydzieło kina służące podłej sprawie. „Osvobozhdienije” reż Aleksander Dowżenko sowiecki film propagandowy o „przyłączeniu Zachodniej Białorusi i Zachodniej Ukrainy w 1939 roku”. Porównanie dwóch typów propagandy w filmie jest zazwyczaj nader pouczające.

„Defilada” reż. Andrzej Fizyk film dokumentalny z 1988 roku naśladujący propagandowe dzieła powstające w kinematografii KRLD czasów Kim Ir Sena.

Powstanie Warszawskie okiem kamer polskich i niemieckich zajęcia poświęcone porównaniu obrazu walczącej Warszawy w ujęciu „Kronik Powstania” wykonanych na zlecenie BIP KG AK i niemieckich „Wochenschau”

Przekaz telewizyjny jako źródło historyczne. Na wybranych przykładach (różnych dla poszczególnych grup) archiwalnych programów TVP.

Film fabularny jako źródło historyczne („Nie lubię poniedziałku” reż. J. Chmielewski 1971).

Urbanistyka Warszawy powojennej jako źródło historyczne. (Zajęcia w terenie)

Metody dydaktyczne:

Tematy prasoznawcze będą opracowywane według następującego wzorca. Dwuosobowym (rzadko większym) grupom studentów „przydzielony” zostanie konkretny tytuł i pewien (zwykle tygodniowy) zakres chronologiczny. Zadaniem grupy będzie analiza prasoznawcza dla pozostałych uczestników zajęć. Te wystąpienia mają prowadzić do zadzierzgnięcia dyskusji i może do konkluzji. W przypadku tematów audiowizualnych zadaniem domowym będzie obejrzenie filmu (YT, CDA itp.) oraz przyswojenie wiedzy na temat samego dzieła i okoliczności jego powstania oraz rozpowszechniania. Tę teoretyczną wiedzę przyjdzie skonfrontować na zajęciach z wybranymi fragmentami dzieł pokazywanych na ekranie.

Uwagi:

dr hab. M. Wojtyński

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.