Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Nauki pomocnicze historii XX w. 3104-L3NPH20
Semestr letni 2019/20
Ćwiczenia, grupa nr 5

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Nauki pomocnicze historii XX w. 3104-L3NPH20
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy piątek, 13:15 - 14:45
sala B
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-04-03 13:15 : 14:45 sala B
Budynek Pomuzealny
2020-04-17 13:15 : 14:45 sala B
Budynek Pomuzealny
2020-04-24 13:15 : 14:45 sala B
Budynek Pomuzealny
2020-05-15 13:15 : 14:45 sala B
Budynek Pomuzealny
2020-05-22 13:15 : 14:45 sala B
Budynek Pomuzealny
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 6
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jerzy Kochanowski
Literatura:

Historia mówiona:

Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów, red. K. Kaźmierska, Kraków 2012.

Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa – Poznań 1990.

M. Kurkowska-Budzan, Antykomunistyczne podziemie zbrojne na Białostocczyźnie. Analiza współczesnej symbolizacji przeszłości, Kraków 2009

P. Filipkowski, Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych, Wrocław 2010.

W. Kudela-Świątek, Odpamiętane. O historii mówionej na przykładzie narracji kazachstańskich Polaków o represjach na tle narodowościowym i religijnym, Kraków 2013.

Fotografia:

Boris von Brauchitsch, Mała historia fotografii, Warszawa 2004.

Antropologia wobec fotografii i filmu, red. Grzegorz Pełczyński, Ryszard Vorbrich, Poznań 2004 (teksty Magdaleny Sztandary i Jerzego Kaczmarka-Igora Ślebiody)

Krzysztof Olechnicki, Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa 2003.

Epistolografia:

Adam Leszczyński, Sprawy do załatwienia. Listy do „Po prostu” 1955-1957, Warszawa 2000.

Małgorzata Mroczkowska, Listy do Przyjaciółki. Codzienne życie Polaków dekady gierkowskiej w listach czytelników, Warszawa 2004.

Jerzy Kochanowski (opr.), Lubelskie czarne gabinety. Sprawozdania cenzury wojennej z 1944 r., w: Polska 1944/45-1989. Studia i materiały, 4, Warszawa 1999, s. 325-338.

Film:

Ryszard Wagner, Film fabularny jako źródło historyczne, „Kultura i Społeczeństwo”, t. XVIII, nr 2, 1974.

Piotr Zwierzchowski, Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu, Warszawa 2000.

Tegoż, Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego, Bydgoszcz 2005.

Film i historia. Antologia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008. .

Prasa podziemna:

Jan Olaszek, Rewolucja powielaczy. Niezależny ruch wydawniczy w Polsce 1976-1989

Zakres tematów:

1.Zajęcia wprowadzające, ustalanie listy, omawianie planu zajęć etc.

2. „Dokumenty życia społecznego” ( zajęcia przeprowadzone w Oddziale Dokumentów Życia Społecznego BUW).

3. Epistolografia jako źródło do historii PRL

4. "Archiwa społeczne". Zajęcia przeprowadzone przy współpracy Ośrodka KARTA.

5.Oral history: zagadnienia teoretyczne i przygotowywanie kwestionariuszy badawczych (zajęcia zostaną przeprowadzone przy współpracy mgr. Jakuba Gałęziowskiego).

6-7. Zbiory „historii mówionej”. Zajęcia zostaną przeprowadzone w Domu Spotkań z Historią i połączone z prezentacją kolekcji relacji zgromadzonych w DSH.

8. Prasa podziemna 1976-1989. Zajęcia zostaną (najprawdopodobniej) przeprowadzone przy udziale Jana Olaszka (IPN)

9. Dwudziestowieczne spuścizny rękopiśmienne (zajęcia zostaną przeprowadzone w Oddziale Rękopisów BUW).

10-11. Archeologia „domowa”: co szuflady w przeciętnym domu mogą powiedzieć o XX w.?

Podczas zajęć zostaną w formie – na podstawie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez uczestników – przedyskutowane prywatne zbiory ikonograficzne oraz dokumentacyjne.

12-13. Oral history: omówienie wywiadów zebranych przeprowadzonych przez uczestników zajęć.

14. Internet jako baza źródłowa badań nad XX w. (zajęcia przeprowadzone przy udziale mgr. Antoniego Zakrzewskiego).

15. Film fabularny jako źródło historyczne.

Metody dydaktyczne:

Podstawową metoda dydaktyczną będzie wspólna praca nad źródłem (analiza, dyskusja). Podczas zajęć będą wykorzystywane środki audiowizualne (projekcje filmów, prezentacje multimedialne, przygotowywane zarówno przez prowadzącego, jak uczestników zajęć).

Kilka ćwiczeń zostanie przeprowadzonych poza budynkiem IH przy współpracy z zewnętrznymi specjalistami.)

Uwagi:

prof. J. Kochanowski

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.