Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia, humanistyka, nauki społeczne: problemy interdyscyplinarnych badań XIX wieku 3104-M3K3-HHNS
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Historia, humanistyka, nauki społeczne: problemy interdyscyplinarnych badań XIX wieku 3104-M3K3-HHNS
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 10
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Tomasz Kizwalter
Literatura:

Zob. zakres tematów.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wstępne

I. Tradycyjna gospodarka

2. Jak gospodarowali ziemianie?

Szczególne cechy gospodarki ziemiańskiej i ich uwarunkowania cywilizacyjno-kulturowe; narzędzia badawcze ekonomii wobec materiału historycznego.

W. Kula, Teoria ekonomiczna ustroju feudalnego. Próba modelu, Warszawa 1962 (wyd. II 1983).

3. Jak gospodarowali chłopi?

Ekonomia wobec tradycyjnej gospodarki chłopskiej: możliwości i ograniczenia ekonomicznej analizy chłopskiego gospodarowania.

J. Kochanowicz, Spór o teorię gospodarki chłopskiej. Gospodarka chłopska w teorii ekonomii i w historii gospodarczej, Warszawa 1992.

4. Jak uprzemysławiano Polskę?

Industrializacja jako przedmiot badań historyczno-ekonomicznych: co może tu wyjaśnić historia polityczna?

J. Jedlicki, Nieudana próba kapitalistycznej industrializacji. Analiza państwowego gospodarstwa przemysłowego w Królestwie Polskim XIX w., Warszawa 1964.

5. Zacofanie a modernizacja

Pojęcia „zacofania” i „modernizacji”, ich geneza, przemiany i możliwości wykorzystania w badaniach historycznych.

A. Sosnowska, Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947–1994), Warszawa 2004.

II. Społeczeństwo chłopskie

6. Chłopi: tradycja

Kultura chłopska w świetle antropologicznych analiz i interpretacji.

L. Stomma, Antropologia kultury wsi polskiej XIX w., Warszawa 1986.

7. Chłopi: zmiana

Modernizacja społeczności chłopskich: mechanizmy, zakres, osiągnięcia i ograniczenia.

W. Mędrzecki, Młodzież wiejska na ziemiach Polski centralnej 1864–1939. Procesy socjalizacji, Warszawa 2002.

III. Społeczeństwo mieszczańskie

8. Przemiany wrażliwości: czas, przyroda, rodzina

Mieszczańska nowoczesność i przemiany kulturowo-mentalne: możliwości analityczne i interpretacyjne.

J. Frykman, O. Löfgren, Narodziny człowieka kulturalnego. Kształtowanie się klasy średniej w Szwecji XIX i XX wieku, przeł. L. Sokół, Kęty 2007, Wprowadzenie i cz. I, s. 13-155.

9. Czystość i dyscyplina

Procesy dyscyplinowania społecznego – jak je badać?

Frykman, Löfgren, Narodziny, cz. II, s. 159-256.

10. Miasto, sztuka, idee

Interdyscyplinarne badania przestrzeni miejskiej: między historią sztuki a historią idei.

C. E. Schorske, Fin-de-siècle Vienna, New York 1981 (i inne wyd.), rozdz. II: Ringstrasse, Its Critics, and the Birth of Urban Modernism, s. 24-115.

11. Polityka w nowym stylu

Interdyscyplinarne badania polityki: między historią idei a historią społeczną.

Schorske, Fin-de-siècle, rozdz. III: Politics in a New Key: An Austrian Trio, s. 116-180.

IV. Historia pojęć

12–14. Historia pojęć a historia społeczna

Relacje między historią pojęć a historią społeczną: jak je określić i jak je badać?

R. Koselleck, Dzieje pojęć. Studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno-politycznego, przeł. J. Merecki, W. Kunicki, Warszawa 2009, cz. I–II, s. 5-306.

15. Zamiast podsumowania: jak badać inteligencję?

J. Jedlicki, Przedmowa, w: M. Janowski, Narodziny inteligencji 1750–1831, Warszawa 2008, s. 7–23.

Metody dydaktyczne:

Wspólna analiza podanej literatury, dyskusja nad tymi tekstami.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w ćwiczeniach decyduje o ocenie; w przypadku wątpliwości co do oceny, student zdaje kolokwium. Kolokwium zdaje się również w przypadku 2 lub 3 nieobecności.

Uwagi:

prof. Tomasz Kizwalter

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.