Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia, humanistyka, nauki społeczne: problemy interdyscyplinarnych badań XIX wieku 3104-M3K3-HHNS
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Historia, humanistyka, nauki społeczne: problemy interdyscyplinarnych badań XIX wieku 3104-M3K3-HHNS
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (w trakcie)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 10
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-04-21 09:45 : 11:15 sala 10
Budynek Pomuzealny
2020-04-28 09:45 : 11:15 sala 10
Budynek Pomuzealny
2020-05-05 09:45 : 11:15 sala 10
Budynek Pomuzealny
2020-05-12 09:45 : 11:15 sala 10
Budynek Pomuzealny
2020-05-19 09:45 : 11:15 sala 10
Budynek Pomuzealny
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Tomasz Kizwalter
Literatura:

Zob. zakres tematów.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wstępne

I. Tradycyjna gospodarka

2. Jak gospodarowali ziemianie?

Szczególne cechy gospodarki ziemiańskiej i ich uwarunkowania cywilizacyjno-kulturowe; narzędzia badawcze ekonomii wobec materiału historycznego.

W. Kula, Teoria ekonomiczna ustroju feudalnego. Próba modelu, Warszawa 1962 (wyd. II 1983).

3. Jak gospodarowali chłopi?

Ekonomia wobec tradycyjnej gospodarki chłopskiej: możliwości i ograniczenia ekonomicznej analizy chłopskiego gospodarowania.

J. Kochanowicz, Spór o teorię gospodarki chłopskiej. Gospodarka chłopska w teorii ekonomii i w historii gospodarczej, Warszawa 1992.

4. Jak uprzemysławiano Polskę?

Industrializacja jako przedmiot badań historyczno-ekonomicznych: co może tu wyjaśnić historia polityczna?

J. Jedlicki, Nieudana próba kapitalistycznej industrializacji. Analiza państwowego gospodarstwa przemysłowego w Królestwie Polskim XIX w., Warszawa 1964.

5. Zacofanie a modernizacja

Pojęcia „zacofania” i „modernizacji”, ich geneza, przemiany i możliwości wykorzystania w badaniach historycznych.

A. Sosnowska, Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947–1994), Warszawa 2004.

II. Społeczeństwo chłopskie

6. Chłopi: tradycja

Kultura chłopska w świetle antropologicznych analiz i interpretacji.

L. Stomma, Antropologia kultury wsi polskiej XIX w., Warszawa 1986.

7. Chłopi: zmiana

Modernizacja społeczności chłopskich: mechanizmy, zakres, osiągnięcia i ograniczenia.

W. Mędrzecki, Młodzież wiejska na ziemiach Polski centralnej 1864–1939. Procesy socjalizacji, Warszawa 2002.

III. Społeczeństwo mieszczańskie

8. Przemiany wrażliwości: czas, przyroda, rodzina

Mieszczańska nowoczesność i przemiany kulturowo-mentalne: możliwości analityczne i interpretacyjne.

J. Frykman, O. Löfgren, Narodziny człowieka kulturalnego. Kształtowanie się klasy średniej w Szwecji XIX i XX wieku, przeł. L. Sokół, Kęty 2007, Wprowadzenie i cz. I, s. 13-155.

9. Czystość i dyscyplina

Procesy dyscyplinowania społecznego – jak je badać?

Frykman, Löfgren, Narodziny, cz. II, s. 159-256.

10. Miasto, sztuka, idee

Interdyscyplinarne badania przestrzeni miejskiej: między historią sztuki a historią idei.

C. E. Schorske, Fin-de-siècle Vienna, New York 1981 (i inne wyd.), rozdz. II: Ringstrasse, Its Critics, and the Birth of Urban Modernism, s. 24-115.

11. Polityka w nowym stylu

Interdyscyplinarne badania polityki: między historią idei a historią społeczną.

Schorske, Fin-de-siècle, rozdz. III: Politics in a New Key: An Austrian Trio, s. 116-180.

IV. Historia pojęć

12–14. Historia pojęć a historia społeczna

Relacje między historią pojęć a historią społeczną: jak je określić i jak je badać?

R. Koselleck, Dzieje pojęć. Studia z semantyki i pragmatyki języka społeczno-politycznego, przeł. J. Merecki, W. Kunicki, Warszawa 2009, cz. I–II, s. 5-306.

15. Zamiast podsumowania: jak badać inteligencję?

J. Jedlicki, Przedmowa, w: M. Janowski, Narodziny inteligencji 1750–1831, Warszawa 2008, s. 7–23.

Metody dydaktyczne:

Wspólna analiza podanej literatury, dyskusja nad tymi tekstami.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w ćwiczeniach decyduje o ocenie; w przypadku wątpliwości co do oceny, student zdaje kolokwium. Kolokwium zdaje się również w przypadku 2 lub 3 nieobecności.

Uwagi:

prof. Tomasz Kizwalter

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.