Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Małe (dramatyczne) co nieco dla każdego, czyli 10-minute plays. Wybrane trendy we współczesnym dramacie amerykańskim. 4024-TWDA-OG
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Małe (dramatyczne) co nieco dla każdego, czyli 10-minute plays. Wybrane trendy we współczesnym dramacie amerykańskim. 4024-TWDA-OG
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 18:15 - 19:45
sala 6
Budynek Szkoły Języków Obcych jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Elżbieta Grzyb
Literatura:

Teksty źródłowe:

Albee E., The American Dream and the Zoo Story, New American

Library, New York 1963.

Adkins K. J., Potato Salad, w: 48 Hours in…Harlem, 10-minute

plays. Vol. 1. Anthology, Harlem9 2016.

Beckett S., Happy Days, Grove Press, New York 1970.

Beckett S., Waiting for Godot, Grove Press, New York 1970.

Gelber J., The Apple, Grove Press, New York 1960.

Gelber J., The Connection, London, Evergreen Books, Grove

Press, New York 1960.

Craig, L. What I meant was, Grief, Throwing your voice, Boyfriend

Riff, Drugs in America w: What I meant was : New Plays and

Selected One-Acts, Theatre Communications Group 1998.

Burton, R. (red), Long Story Short. An anthology of (Mostly) 10-

minute Plays, Playwrights Canada Press, Toronto 2016.

Kushner, T. Reverse Transcription – Six Playwrights Bury a

Seventh, Hydriotaphia OR – the Death of Dr. Browne, Terminating,

East Coast Ode to Howard Jarvis – a Little Teleplay in Tiny

Monologues, Death and Taxes w: Death and Taxes. Hydriotaphia

OR – the Death of Dr. Browne, Theatre Communications Group

1998.

Rivers H. D. delicious(!), w: 48 Hours in…Harlem, 10-minute plays.

Vol. 1. Anthology, Harlem9 2016.

Saulsberry A. M., Funny, I’m Still a Negro, w: 48 Hours in…Harlem,

10-minute plays. Vol. 1. Anthology, Harlem9 2016.

Wykes, W., The Profession, The Father Clock, Fading Joy w: Three

Plays of the Absurd, Black Box Press, Los Angeles 2006.

Wykes, W., Beer Girl, Family 2.0, The Worker, The Unwanted

http://www.one-act-plays.com/playwrights/walter_wykes.html

Wykes, W., (red.) Ten 10-minute Plays, Black Box Press, 2008.

10-minute-plays. High-octane Drama for a Fast-food Nation.

http://www.10-minute-plays.com

Opracowania krytyczne:

Braunstain P., Doyle M. W., Imagine Nation. The American

counterculture of the 1960s and ‘70s, Routledge New York, London

2002.

Esslin M., The Theatre of the Absurd, Penguin Books, Eyre,

Spottiswoode, Harmondsworth-Ringwood 1972.

Esslin M., The significance of the absurd, w: The Theatre of the

Absurd, Penguin Books, Eyre, Spottiswoode, Harmondsworth –

Ringwood 1972, s. 389-419.

Freeman J., New Performance/ New Writing. Texts and Contexts in

Contemporary Theatre Palgrave 2016.

Jarniewicz J., All you need is love. Sceny z życia kontrkultury.

Wydawnictwo Znak, Kraków 2016.

Kott J., Koniec teatru niemożliwego, w: idem, Kamienny Potok,

Aneks, Londyn 1986, s. 111-120.

Libera, A., Pyda, J., Jesteście na Ziemi, na to rady nie ma!: dialogi

o teatrze Samuela Becketta, Dominikańskie Studium Filozofii,

Kraków 2015.

Marszalski, M., Metaphysical Perspective in the drama by Sam

Shepard, David Rabe and David Mamet, Wydawnictwo

Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009.

Robinson M., The Other American Drama, Cambridge University

Press 1994.

Saddik A. J., Contemporary American Drama, Edinburgh University

Press 2007.

Zakres tematów:

1. „Jesteście na Ziemi, na to rady nie ma!”. Dramat i teatr

absurdu.

(Beckett S., Happy Days, Waiting for Godot)

2. Amerykański (zły?) sen. Dramat i teatr absurdu w Stanach

Zjednoczonych.

(Albee E., The American Dream and the Zoo Story)

3. „Spektakl polityczny i polityka spektaklu”. Teatr

zaangażowany czasów kontrkultury w Stanach Zjednoczonych

Ameryki.

(Gelber J. The Connection, The Apple)

4. Od jednoaktówki do jednominutówki. Geneza i historia

krótkich form dramatycznych.

(Freeman J., New Performance/ New Writing. Texts and Contexts

in Contemporary Theatre)

5. Na Zachodzie bez zmian. „Me too”. W świecie

amerykańskiego showbiznesu .

(Belke, D., The Baited blade. L. Craig, Boyfriend Riff)

6. Profesja. Teatr absurdu na gościnnych występach w

świecie korporacji.

(Wykes, W. The Profession, The Father Clock, Fading Joy, The

Worker)

.

7. Zabawne; wciąż jestem Czarnuchem! Harlem – wczoraj

i dziś.

(Saulsberry A. M., Funny, I’m Still a Negro, Rivers H. D.,

delicious(!), Adkins K. J., Potato Salad)

8. To, co miałem na myśli… Naród na kozetce u

psychoanalityka.

(Craig L., What I meant was, Grief, Throwing your voice, Drugs in

America)

9. Rodzina 2.0. Nowe ideały piękna i miłości?

(Wykes W. Family 2.0, Beer Girl, The Unwanted)

10. W malinowym chruśniaku (w XXI wieku). Randka z

ekolożką.

(Bilodeu, C. Green dating), Walker, S. A., The Big Ride)

11. Śmierć i podatki, czyli kwestie ostateczne.

(Kushner T. Reverse Transcription – Six Playwrights Burry a

Seventh, Terminating, Death and Taxes)

12. Google it! Analiza i interpretacja tekstów

zaproponowanych przez uczestników kursu.

13. Jesteście na Ziemi, czy na to rady nie ma? Projekty

studentów – twórcze wykorzystanie wiedzy i umiejętności nabytych

w czasie kursu, czemu zostaną poświęcone 3 ostatnie spotkania.

Metody dydaktyczne:

Analiza i interpretacja tekstów źródłowych, dyskusja, indywidualne projekty

studenckie

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy:

Aktywny udział w zajęciach, analizach i interpretacjach tekstów oraz

toczących się dyskusjach - 50%

Zaliczenie końcowe – projekty studenckie: esej, przekład wybranej sztuki

na j.polski, stworzenie własnej 10-minute play.

Zaliczenie na ocenę.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu - 2.

Zasady zaliczenia poprawkowego; wykonanie projektu; esej, przekład wybranej sztuki na j.polski, stworzenie własnej 10-minute play.Projekt należy dostarczyć w sesji poprawkowej

Uwagi:

Przedmiot semestralny. Zajęcia odbywają sie raz w tygodniu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.