Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Totalitaryzm w ZSRR - życie łagrowe, zycie codzienne. Świadectwa doświadczeń indywidualnych (wspomnienia, dzienniki, listy) 3620-TZSRR-SP-OG
Semestr letni 2019/20
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Totalitaryzm w ZSRR - życie łagrowe, zycie codzienne. Świadectwa doświadczeń indywidualnych (wspomnienia, dzienniki, listy) 3620-TZSRR-SP-OG
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (zakończony)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 15:00 - 16:30
sala Narożna, C10/A19,klC
Pałac Tyszkiewiczów-Potockich jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 37
Limit miejsc: 40
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Marek Radziwon
Literatura:

wybrana literatura w języku polskim:

Iwan Czistiakow „Strażnik Gułagu”, Bellona, Warszawa 2012

Jewgienija Ginzburg „Stroma ściana”, t. 1-2, Czytelnik Warszawa 2009

Dmitrij Lichaczow „Wspomnienia”, Sedno, Warszawa 2016

Tamara Pietkiewicz „Jak bucik bez pary”, SPP, Lublin 2009

Aleksandr Sołżenicyn „Jeden dzień Iwana Denisowicza i i inne opowiadania”, Rebis, Poznań 2010

Warłam Szałamow „Opowiadania kołymskie”, Rebis, Poznań 2010

Zakres tematów:

Zajęcia dotyczą GUŁAG-u – systemu łagrów w ZSRR. Jakie miejsce obozy zajmowały w porządku państwa totalitarnego? Czy były tylko represją, czy miały znaczenie ideologiczne i ich zadaniem było wychowanie nowego człowieka radzieckiego, czy może miały przede wszystkim znaczenie ekonomiczne i winne były spełniać, jako ośrodki taniej pracy niewolniczej, ważną rolę w całej strukturze radzieckiej gospodarki planowej?

Jakim zmianom, jakościowym, organizacyjnym i ilościowym system GUŁAG-u podlegał w różnych okresach – od wczesnej epoki bolszewickiej, przez Wielki Terror lat 1936-1937, po końcową epoką powojennego stalinizmu aż do czasu odwilży, masowych zwolnień z obozów i rehabilitacji?

Przyjrzymy się najważniejszym źródłom dotyczącym GUŁAG-u, dokumentom z epoki wytworzonym przez państwo radzieckie. Szczególną uwagę poświęcimy jednak źródłom indywidualnym – wspomnieniom obozowym i korespondencji. Jak wyglądała prywatna pamięć GUŁAG-u, jak próbowano zapisywać doświadczenie jednostkowe - życie obozowe w stanie ciągłej opresji, gdzie przebiega granica między realistycznym opisem zawartym we wspomnieniach i relacjach a fikcją literacką i czy w ogóle możliwy jest pełny opis doświadczenia łagrowego. Jak brzmią narracje osobiste o silniejszym przetworzeniu artystycznym i literackim, m.in. proza Warłama Szałamowa i Aleksandra Sołżenicyna.

Chociaż wartościowe przykłady literatury łagrowej znajdziemy w polszczyźnie (m.in. Józef Czapski, Gustaw Herling-Grudziński, Beata Obertyńska), opierać się będziemy przede wszystkim na przykładach z literatury rosyjskiej, w Polsce słabiej znanych i najczęściej nieobecnych w przekładach na język polski.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, podstawowa wiedza przekazywana na wykładach, szczegółowa znajomość literatury wskazanej w opisie. Egzamin ustny

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.