Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Z czego śmieją się mądrzy ludzie? Humor austriacki, niemiecki i brytyjski – próba porównania 3302-ZCS-OG
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Z czego śmieją się mądrzy ludzie? Humor austriacki, niemiecki i brytyjski – próba porównania 3302-ZCS-OG
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy piątek, 11:30 - 13:00
sala 1.010
Gmach Wydziału Neofilologii cz. I - Dobra 55 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Małgorzata Filipowicz
Literatura:

- Freud, Sigmund: Der Witz und seine Beziehung zum UnbewuBten. In: Gesammelte Werke. Bd. 6. Fischer Verlag, London 1940.

- Geier, Manfred: Z czego śmieją się mądrzy ludzie: mała filozofia humoru. Übers. von Joanna Czudec. „Universitas”. Kraków 2007.

- Gelfert, Hans-Dieter: Max und Monty. Kleine Geschichte des deutschen und englischen Humors. München 1998.

- Gernhardt, Robert: Was gibt’s denn da zu lachen? Haffmans Verlag, Zürich 1988.- Kucharski, Adam: Struktura i treść jako wyznaczniki komizmu tekstów humorystycznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009. Zit.: Kucharski, Struktura, 2009.

- Główczewski, Aleksander: Komizm w literaturze. Studia w perspektywie komunikacyjnej. Toruń 2013. Zit.: Główczewski, Komizm, 2013.

- Gołaszewska, Maria: Śmieszność i komizm. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław u.a. 1987. Zit.: Gołaszewska, Śmieszność, 1987.

- Kucharski, Eugeniusz: Komizm. In: Pamiętnik Literacki, Bd. 20, 1923, S. 246-252. Zit.: Kucharski, Komizm, 1923.

Zakres tematów:

Kluczowe założenie zajęć to: próba odpowiedzi na pytania:

1. Czy komizm jest zjawiskiem uwarunkowanym historycznie i kulturowo?

2. Czy możliwa jest kompleksowa analiza tego fenomenu, uwzględniająca takie dyscypliny jak antropologia, medycyna, kulturoznawstwo, filozofia itd?

3. Czy śmiech posiada jedynie funkcję terapeutyczną, czy też można mówić o jego wydźwięku agresywnym?

4. Jaka jest funkcja komizmu w obliczu tragedii i problemów życiowych?

5. Czym różni się śmiech dziecka od śmiechu dorosłego?

6. Jakie można dostrzec podobieństwa i różnice w definiowaniu humoru austriackiego, brytyjskiego i niemieckiego?

Metody dydaktyczne:

Przez pierwszy miesiąc seminarium będzie poświęcona wyjaśnieniu pojęć naukowych, tła historyczno-społeczno-kulturalnego, tendencji badawczych dotyczących kategorii komizm i pojęcia ,śmiech' we współczesnej kulturze brytyjskiej, niemieckiej i austriackiej kluczowych artystów, filmowców, literatów, karykaturzystów z wyżej wymienionych krajów, którzy w swoich dziełach koncentrują się na humorystycznych aspektach rzeczywistości. W kolejnych miesiącach będziemy analizować konkretne teksty, filmy, kabarety i dzieła malarskie, które ukazują świat i kondycję ludzką w krzywym zwierciadle. W tym okresie na każdych zajęciach będzie czas na przestawienie przez studenta 15-minutowego referatu w formie ustnej, który będzie podstawą zaliczenia przedmiotu.

Metody i kryteria oceniania:

prezentacja referatu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.