Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) [3104-L2SN17-DWOS]
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) [3104-L2SN17-DWOS] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/20 [2019L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Barbara Wagner |
Literatura: |
Aktualnie obowiązujące środki dydaktyczne, zwłaszcza podręczniki szkolne. Materiały internetowe. „Wiadomości Historyczne z wiedzą o społeczeństwie” numery z lat 2016 – 2020. Najnowsze artykuły z prasy, fragmenty opracowań z zakresu socjologii, ekonomii, politologii – uzupełniające, zmieniające i aktualizujące treść podręczników. |
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 - 4 Propedeutyka wiedzy o społeczeństwie. Obowiązująca podstawa programowa. Aktualnie pomoce dydaktyczne. Jak modernizować treści szkolnych książek?. Wyszukiwanie tekstów – możliwej bazy do wzbogacenia dydaktycznej wiedzy nauczyciela. Symulacja lekcji i 15 minutowej pogadanki na wybrany temat. Prezentacja wybranych tematów, obrazujących aktualne zagadnienia zaktualizowane w narracji podręcznikowej. Literatura: Aktualnie obowiązujące podręczniki wiedzy o społeczeństwie. Wybrane materiały (artykuły i ikonografia) z czasopism oraz Internetu, – jako lektura do prezentacji lekcji i próbnych wykładów (lekcji) studenckich. Wybrane fragmenty opracowań, które uzupełniają i jednocześnie modernizują wiedzę rzeczową nauczyciela. Zajęcia 5,6 Co to są treści psychospołeczne zawarte w dyrektywach ministerialnych w odniesieniu do wiedzy o społeczeństwie?. Społeczeństwa portret własny i socjologiczny. Portret społeczeństwa w europejskim, angielskim podręczniku. Symulacja lekcji na wybrany temat. Literatura: Informacje zamieszczone na: http://nauczyciele.mos.gov.pl/index.php?mnu=42 Angielski podręcznik J. Fiehn, T. Fiehn, This is Citizenship – dostępne wydanie. Zajęcia 7 - 9 Odgórnie rekomendowane metody nauczania. Zmiany w treściach nauczania pomiędzy etapami edukacyjnymi. Literatura: Wybrane fragment podręczników wiedzy o społeczeństwie i edukacji obywatelskiej z lat 2017 - 2020. https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/HISTORIA, WOS, GEOGRAFIA/Nowa podstawa programowa Zajęcia 10 - 12 Budowa lekcji wiedzy o społeczeństwie. Cele lekcji wiedzy o społeczeństwie. Co to znaczy wychowywać młodego obywatela? Kontrola i ocena wiedzy uczniów – specyfika tego przedmiotu. Prezentacje wybranych lekcji przez studentów, z podkreśleniem części składowych procesu dydaktycznego. Praktyczne zastosowania strategii wychowawczych w szkole. Referaty studentów w oparciu o dostarczoną literaturę. Zajęcia 13 - 14 Zainteresowania współczesnej dydaktyki wiedzy o społeczeństwie. Bezradność refleksji teoretycznej wobec wyzwań współczesności. Zagraniczne przykłady środków dydaktycznych Symulacja lekcji w oparciu o zagraniczny projekt. Referat na zaproponowany temat. Zajęcia 15 Podsumowanie wiadomości z całego semestru. |
Metody dydaktyczne: |
Referaty i prezentacje studenckie, symulacje lekcji prowadzonych różnymi metodami. Symulacje lekcji wykonane przez studentów w oparciu o dostarczone materiały. Krótki wykład prowadzącego; dyskusja; analiza tekstów źródłowych (głównie obowiązujących programów i podręczników, propozycji dydaktycznych, materiałów do nauczania); praca w grupach. W zależności od potrzeb zajęcia mogą mieć układ zmodyfikowany w stosunku do przedstawionego wyżej podziału na jednostki ćwiczeniowe, np. mogą składać się z prezentacji studenckiej, a w drugiej części z problematyki dydaktycznej i kwestii teoretycznych. Czynnikiem wpływającym na zmiany i modernizację tematów przewidzianych w konspekcie oraz na dobór strategii metodycznej, będą zainteresowania studentów. Uwzględniane będą indywidualne zaciekawienia poszczególnych członków grupy studenckiej. W ciągu całego semestru planowane są zajęcia „w terenie”, ale są one uzależnione od możliwości organizacyjnych. |
Uwagi: |
prof. dr hab. Barbara Wagner |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.