Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) 3104-L2SN17-DWOS
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) 3104-L2SN17-DWOS
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (zakończony)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala A
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Barbara Wagner
Literatura:

Aktualnie obowiązujące środki dydaktyczne, zwłaszcza podręczniki szkolne. Materiały internetowe.

„Wiadomości Historyczne z wiedzą o społeczeństwie” numery z lat 2016 – 2020.

Najnowsze artykuły z prasy, fragmenty opracowań z zakresu socjologii, ekonomii, politologii – uzupełniające, zmieniające i aktualizujące treść podręczników.

Zakres tematów:

Zajęcia 1 - 4

Propedeutyka wiedzy o społeczeństwie. Obowiązująca podstawa programowa. Aktualnie pomoce dydaktyczne. Jak modernizować treści szkolnych książek?. Wyszukiwanie tekstów – możliwej bazy do wzbogacenia dydaktycznej wiedzy nauczyciela.

Symulacja lekcji i 15 minutowej pogadanki na wybrany temat.

Prezentacja wybranych tematów, obrazujących aktualne zagadnienia zaktualizowane w narracji podręcznikowej.

Literatura:

Aktualnie obowiązujące podręczniki wiedzy o społeczeństwie.

Wybrane materiały (artykuły i ikonografia) z czasopism oraz Internetu, – jako lektura do prezentacji lekcji i próbnych wykładów (lekcji) studenckich. Wybrane fragmenty opracowań, które uzupełniają i jednocześnie modernizują wiedzę rzeczową nauczyciela.

Zajęcia 5,6

Co to są treści psychospołeczne zawarte w dyrektywach ministerialnych w odniesieniu do wiedzy o społeczeństwie?. Społeczeństwa portret własny i socjologiczny. Portret społeczeństwa w europejskim, angielskim podręczniku.

Symulacja lekcji na wybrany temat.

Literatura: Informacje zamieszczone na: http://nauczyciele.mos.gov.pl/index.php?mnu=42

Angielski podręcznik J. Fiehn, T. Fiehn, This is Citizenship – dostępne wydanie.

Zajęcia 7 - 9

Odgórnie rekomendowane metody nauczania. Zmiany w treściach nauczania pomiędzy etapami edukacyjnymi.

Literatura:

Wybrane fragment podręczników wiedzy o społeczeństwie i edukacji obywatelskiej z lat 2017 - 2020.

https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/HISTORIA, WOS, GEOGRAFIA/Nowa podstawa programowa

Zajęcia 10 - 12

Budowa lekcji wiedzy o społeczeństwie. Cele lekcji wiedzy o społeczeństwie. Co to znaczy wychowywać młodego obywatela? Kontrola i ocena wiedzy uczniów – specyfika tego przedmiotu.

Prezentacje wybranych lekcji przez studentów, z podkreśleniem części składowych procesu dydaktycznego. Praktyczne zastosowania strategii wychowawczych w szkole. Referaty studentów w oparciu o dostarczoną literaturę.

Zajęcia 13 - 14

Zainteresowania współczesnej dydaktyki wiedzy o społeczeństwie. Bezradność refleksji teoretycznej wobec wyzwań współczesności. Zagraniczne przykłady środków dydaktycznych

Symulacja lekcji w oparciu o zagraniczny projekt. Referat na zaproponowany temat.

Zajęcia 15

Podsumowanie wiadomości z całego semestru.

Metody dydaktyczne:

Referaty i prezentacje studenckie, symulacje lekcji prowadzonych różnymi metodami. Symulacje lekcji wykonane przez studentów w oparciu o dostarczone materiały.

Krótki wykład prowadzącego; dyskusja; analiza tekstów źródłowych (głównie obowiązujących programów i podręczników, propozycji dydaktycznych, materiałów do nauczania); praca w grupach.

W zależności od potrzeb zajęcia mogą mieć układ zmodyfikowany w stosunku do przedstawionego wyżej podziału na jednostki ćwiczeniowe, np. mogą składać się z prezentacji studenckiej, a w drugiej części z problematyki dydaktycznej i kwestii teoretycznych.

Czynnikiem wpływającym na zmiany i modernizację tematów przewidzianych w konspekcie oraz na dobór strategii metodycznej, będą zainteresowania studentów. Uwzględniane będą indywidualne zaciekawienia poszczególnych członków grupy studenckiej.

W ciągu całego semestru planowane są zajęcia „w terenie”, ale są one uzależnione od możliwości organizacyjnych.

Uwagi:

prof. dr hab. Barbara Wagner

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.