Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) 3104-L2SN17-DWOS
Semestr letni 2019/20
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Dydaktyka WOS w szkole podstawowej (Specjalizacja Nauczycielska, I stopień, program od 2017, historia/WOS) 3104-L2SN17-DWOS
Zajęcia Semestr letni 2019/20 (2019L) (w trakcie)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala A
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-04-16 11:30 : 13:00 sala A
Budynek Pomuzealny
2020-04-23 11:30 : 13:00 sala A
Budynek Pomuzealny
2020-04-30 11:30 : 13:00 sala A
Budynek Pomuzealny
2020-05-07 11:30 : 13:00 sala A
Budynek Pomuzealny
2020-05-14 11:30 : 13:00 sala A
Budynek Pomuzealny
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Barbara Wagner
Literatura:

Aktualnie obowiązujące środki dydaktyczne, zwłaszcza podręczniki szkolne. Materiały internetowe.

„Wiadomości Historyczne z wiedzą o społeczeństwie” numery z lat 2016 – 2020.

Najnowsze artykuły z prasy, fragmenty opracowań z zakresu socjologii, ekonomii, politologii – uzupełniające, zmieniające i aktualizujące treść podręczników.

Zakres tematów:

Zajęcia 1 - 4

Propedeutyka wiedzy o społeczeństwie. Obowiązująca podstawa programowa. Aktualnie pomoce dydaktyczne. Jak modernizować treści szkolnych książek?. Wyszukiwanie tekstów – możliwej bazy do wzbogacenia dydaktycznej wiedzy nauczyciela.

Symulacja lekcji i 15 minutowej pogadanki na wybrany temat.

Prezentacja wybranych tematów, obrazujących aktualne zagadnienia zaktualizowane w narracji podręcznikowej.

Literatura:

Aktualnie obowiązujące podręczniki wiedzy o społeczeństwie.

Wybrane materiały (artykuły i ikonografia) z czasopism oraz Internetu, – jako lektura do prezentacji lekcji i próbnych wykładów (lekcji) studenckich. Wybrane fragmenty opracowań, które uzupełniają i jednocześnie modernizują wiedzę rzeczową nauczyciela.

Zajęcia 5,6

Co to są treści psychospołeczne zawarte w dyrektywach ministerialnych w odniesieniu do wiedzy o społeczeństwie?. Społeczeństwa portret własny i socjologiczny. Portret społeczeństwa w europejskim, angielskim podręczniku.

Symulacja lekcji na wybrany temat.

Literatura: Informacje zamieszczone na: http://nauczyciele.mos.gov.pl/index.php?mnu=42

Angielski podręcznik J. Fiehn, T. Fiehn, This is Citizenship – dostępne wydanie.

Zajęcia 7 - 9

Odgórnie rekomendowane metody nauczania. Zmiany w treściach nauczania pomiędzy etapami edukacyjnymi.

Literatura:

Wybrane fragment podręczników wiedzy o społeczeństwie i edukacji obywatelskiej z lat 2017 - 2020.

https://www.ore.edu.pl/nowa-podstawa-programowa/HISTORIA, WOS, GEOGRAFIA/Nowa podstawa programowa

Zajęcia 10 - 12

Budowa lekcji wiedzy o społeczeństwie. Cele lekcji wiedzy o społeczeństwie. Co to znaczy wychowywać młodego obywatela? Kontrola i ocena wiedzy uczniów – specyfika tego przedmiotu.

Prezentacje wybranych lekcji przez studentów, z podkreśleniem części składowych procesu dydaktycznego. Praktyczne zastosowania strategii wychowawczych w szkole. Referaty studentów w oparciu o dostarczoną literaturę.

Zajęcia 13 - 14

Zainteresowania współczesnej dydaktyki wiedzy o społeczeństwie. Bezradność refleksji teoretycznej wobec wyzwań współczesności. Zagraniczne przykłady środków dydaktycznych

Symulacja lekcji w oparciu o zagraniczny projekt. Referat na zaproponowany temat.

Zajęcia 15

Podsumowanie wiadomości z całego semestru.

Metody dydaktyczne:

Referaty i prezentacje studenckie, symulacje lekcji prowadzonych różnymi metodami. Symulacje lekcji wykonane przez studentów w oparciu o dostarczone materiały.

Krótki wykład prowadzącego; dyskusja; analiza tekstów źródłowych (głównie obowiązujących programów i podręczników, propozycji dydaktycznych, materiałów do nauczania); praca w grupach.

W zależności od potrzeb zajęcia mogą mieć układ zmodyfikowany w stosunku do przedstawionego wyżej podziału na jednostki ćwiczeniowe, np. mogą składać się z prezentacji studenckiej, a w drugiej części z problematyki dydaktycznej i kwestii teoretycznych.

Czynnikiem wpływającym na zmiany i modernizację tematów przewidzianych w konspekcie oraz na dobór strategii metodycznej, będą zainteresowania studentów. Uwzględniane będą indywidualne zaciekawienia poszczególnych członków grupy studenckiej.

W ciągu całego semestru planowane są zajęcia „w terenie”, ale są one uzależnione od możliwości organizacyjnych.

Uwagi:

prof. dr hab. Barbara Wagner

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.