Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury polskiej 1918-1945 [3001-11A1LW] Semestr letni 2020/21
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia literatury polskiej 1918-1945 [3001-11A1LW]
Zajęcia: Semestr letni 2020/21 [2020L] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 257
Limit miejsc: 280
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Andrzej Zieniewicz
Literatura:

Zgodna z listą lektur egzaminacyjnych zamieszczoną na stronie internetowej Zakładu Literatury XX i XXI wieku oraz pozycje wskazane w sekcji "zakres tematów".

Zakres tematów:

1.Zaraz po wojnie. Krajobraz europejski po I wojnie światowej. Polska kultura literacka po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w roku 1918.

Wstępny wykład prowadzącego zajęcia.

2.Powieści polityczne po odzyskaniu niepodległości. „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, „General Barcz” Juliusza Kadena-Bandrowskiego.

Wybrane artykuły z książki „Rok 1918 w polskiej pamięci kulturowej. Spoiwa i pęknięcia”, pod red. K. Hryniewicza, T. Wójcika i A. Zieniewicza, Warszawa 2019

3.Pomysły programowe futurystów. Wiersz jako manifest i jako skandal. Object trouvé. Losy futurystów. Wiersze Aleksandra Wata i Brunona Jasieńskiego.

Wybór wierszy i programów z antologii A. lama „Polska awangarda poetycka. Programy” t. II „Manifesty i protesty”, Kraków 1969

4.Tadeusz Peiper i projekt awangardy. Wiersz jako zadanie do rozwiązania. Nowa metafora i spory wokół niej. Przyboś. Brzękowski. Ważyk

Wybór wierszy Tadeusza Peipera, „Dziwna przygoda awangardy” w; Adam Ważyk, „Eseje literackie”, Warszawa 1982

5.Legenda i wydarzenie „Skamandra”. Spór Skamandrytów i Awangardy Krakowskiej w dwudziestoleciu. Przemiany poezji różnych orientacji na przełomie lat 1920-30.

Wybór wierszy Juliana Tuwima, Kazimierza Wierzyńskiego, Jarosława Iwaszkiewicza.

Janusz Stradecki, „W kręgu Skamandra”, Warszawa 1977

6.Modernizm w prozie. Witkacy, Gombrowicz, Schulz.

Stanisław Ignacy Witkiewicz, „Nienasycenie”, „Szewcy”, Witold Gombrowicz, „Pamiętnik z okresu dojrzewania.”, Bruno Schulz, „Sklepy cynamonowe”.

Jan Błoński, Wstęp do wyd. „Dramatów” Witkacego w BN

7. Modernizm c.d

Gombrowicz wobec prozy dwudziestolecia międzywojennego.

Janusz Margański, „Gombrowicz. Wieczny debiutant”, Kraków 2001

8.Modernizm c.d

Bruno Schulz między miasteczkiem żydowskim i awangardą.

Jerzy Ficowski, „Regiony wielkiej herezji”. Warszawa

9. W kręgu eseju. Jerzy Stempowski, Boleslaw Miciński, Karol Ludwik Koniński

Jerzy Stempowski, „Esej dla kassandry”, „Chimer jako zwierzę pociągowe”, „Esej berdyczowski” (są w różnych wydaniach)

10. Druga awangarda, czyli „Żagary”.

Wybory wierszy Czesława Miłosza, Jerzego Zagórskiego, Teodora Bujnickiego.

Stanisław Bereś, „Ostatnia wileńska plejada”. Warszawa 1990

Andrzej Zieniewicz, „Idące Wilno. Szkice o Żagarach”, Warszawa 1987

11.Oblicza katastrofizmu. Władysław Broniewski, Julian Tuwim, Czesław Miłosz, Józef Czechowicz.

Stanisław Stabro, „Poezja i historia. Od Żagarów do Nowej Fali” Kraków 1995

12. Tuż przed wojną i podczas niej.

Melchior Wańkowicz, „Na tropach Smętka”, Andrzej Bobkowski, „Szkice piórkiem” Władysław Broniewski „Bagnet na broń”, Ksawery Pruszyński, „Droga wiodła przez Narwik”.

13. Literatura podczas okupacji. Poezja wokół „Sztuki i Narodu”, i poza nią.

Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Gajcy, Andrzej Stroiński (wiersze)

Zdzisław Jastrzębski, „Literatura pokolenia wojennego wobec dwudziestolecia”. Warszawa 1969

14. Kontrasty. Andrzej Trzebiński, Tadeusz Borowski

Maciej Urbanowski, Wstęp do; Andrzej Trzebiński, „Szkice literackie i dramat” Warszawa 1999

Jarosław Iwaszkiewicz, „Notatnik 1939 – 1945”. Wrocław 1999.

15. Podsumowanie. Literatura między wojnami.

Dyskusja i repetytorim.

Zakres tematów:

„Zaraz po wojnie”.Krajobraz europejski po I wojnie światowej.

Polska kultura literacka po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w roku 1918.

Powieści polityczne po odzyskaniu niepodległości. Żeromski i Kaden. Nałkowska i Strug.

Pomysły i nonszalancje futurystów. Wiersz jako manifest i jako skandal. Object trouvé. Losy futurystów. Watt i Jasieński

Tadeusz Peiper i projekt awangardy. Wiersz jako zadanie do rozwiązania. Nowa metafora i spory wokół niej. Przyboś. Brzękowski.. Ważyk

Legenda i wydarzenie „Skamandra”. Spór Skamandra i Awangardy w dwudziestoleciu .Przemiany poezji różnych orientacji na przełomie lat 1920-30

Osiągnięcia artystyczne poezji Skamandrytów.

Poezja Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.

Proza psychologiczna i spory wokół niej.

Stanisław Ignacy Witkiewicz. Dramaturgia i powieści.

Bruno Schulz i literatura między żydowskim miasteczkiem a awangardą.

„Pamiętnik z okresu dojrzewania” i „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza.

Oblicza katastrofizmu. Broniewski, Tuwim, Miłosz, Czechowicz

Żagary i przedwojenna liryka Miłosza.

Literatura polska podczas okupacji. Poezja wokół „Sztuki i Narodu” i poza nią. Baczyński i Gajcy. Trzebiński i Borowski. Stroiński i tzw. liryk prozą” Dramaturgia – „Aby podnieść różę…” Zapowiedzi poezji Różewicza.

Literacka próba bilansu doświadczeń wojennych. Polityka kulturalna „samego początku” po wojnie..

Metody dydaktyczne:

Wykład

Metody i kryteria oceniania:

końcowe zaliczenie pisemne na ocenę. Obowiązuje lista obecności.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)