Historia literatury polskiej 1918-1945 [3001-11A1LW]
Semestr letni 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia literatury polskiej 1918-1945 [3001-11A1LW] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/21 [2020L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 257 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 280 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Zieniewicz | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Zgodna z listą lektur egzaminacyjnych zamieszczoną na stronie internetowej Zakładu Literatury XX i XXI wieku oraz pozycje wskazane w sekcji "zakres tematów". Zakres tematów: 1.Zaraz po wojnie. Krajobraz europejski po I wojnie światowej. Polska kultura literacka po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w roku 1918. Wstępny wykład prowadzącego zajęcia. 2.Powieści polityczne po odzyskaniu niepodległości. „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, „General Barcz” Juliusza Kadena-Bandrowskiego. Wybrane artykuły z książki „Rok 1918 w polskiej pamięci kulturowej. Spoiwa i pęknięcia”, pod red. K. Hryniewicza, T. Wójcika i A. Zieniewicza, Warszawa 2019 3.Pomysły programowe futurystów. Wiersz jako manifest i jako skandal. Object trouvé. Losy futurystów. Wiersze Aleksandra Wata i Brunona Jasieńskiego. Wybór wierszy i programów z antologii A. lama „Polska awangarda poetycka. Programy” t. II „Manifesty i protesty”, Kraków 1969 4.Tadeusz Peiper i projekt awangardy. Wiersz jako zadanie do rozwiązania. Nowa metafora i spory wokół niej. Przyboś. Brzękowski. Ważyk Wybór wierszy Tadeusza Peipera, „Dziwna przygoda awangardy” w; Adam Ważyk, „Eseje literackie”, Warszawa 1982 5.Legenda i wydarzenie „Skamandra”. Spór Skamandrytów i Awangardy Krakowskiej w dwudziestoleciu. Przemiany poezji różnych orientacji na przełomie lat 1920-30. Wybór wierszy Juliana Tuwima, Kazimierza Wierzyńskiego, Jarosława Iwaszkiewicza. Janusz Stradecki, „W kręgu Skamandra”, Warszawa 1977 6.Modernizm w prozie. Witkacy, Gombrowicz, Schulz. Stanisław Ignacy Witkiewicz, „Nienasycenie”, „Szewcy”, Witold Gombrowicz, „Pamiętnik z okresu dojrzewania.”, Bruno Schulz, „Sklepy cynamonowe”. Jan Błoński, Wstęp do wyd. „Dramatów” Witkacego w BN 7. Modernizm c.d Gombrowicz wobec prozy dwudziestolecia międzywojennego. Janusz Margański, „Gombrowicz. Wieczny debiutant”, Kraków 2001 8.Modernizm c.d Bruno Schulz między miasteczkiem żydowskim i awangardą. Jerzy Ficowski, „Regiony wielkiej herezji”. Warszawa 9. W kręgu eseju. Jerzy Stempowski, Boleslaw Miciński, Karol Ludwik Koniński Jerzy Stempowski, „Esej dla kassandry”, „Chimer jako zwierzę pociągowe”, „Esej berdyczowski” (są w różnych wydaniach) 10. Druga awangarda, czyli „Żagary”. Wybory wierszy Czesława Miłosza, Jerzego Zagórskiego, Teodora Bujnickiego. Stanisław Bereś, „Ostatnia wileńska plejada”. Warszawa 1990 Andrzej Zieniewicz, „Idące Wilno. Szkice o Żagarach”, Warszawa 1987 11.Oblicza katastrofizmu. Władysław Broniewski, Julian Tuwim, Czesław Miłosz, Józef Czechowicz. Stanisław Stabro, „Poezja i historia. Od Żagarów do Nowej Fali” Kraków 1995 12. Tuż przed wojną i podczas niej. Melchior Wańkowicz, „Na tropach Smętka”, Andrzej Bobkowski, „Szkice piórkiem” Władysław Broniewski „Bagnet na broń”, Ksawery Pruszyński, „Droga wiodła przez Narwik”. 13. Literatura podczas okupacji. Poezja wokół „Sztuki i Narodu”, i poza nią. Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Gajcy, Andrzej Stroiński (wiersze) Zdzisław Jastrzębski, „Literatura pokolenia wojennego wobec dwudziestolecia”. Warszawa 1969 14. Kontrasty. Andrzej Trzebiński, Tadeusz Borowski Maciej Urbanowski, Wstęp do; Andrzej Trzebiński, „Szkice literackie i dramat” Warszawa 1999 Jarosław Iwaszkiewicz, „Notatnik 1939 – 1945”. Wrocław 1999. 15. Podsumowanie. Literatura między wojnami. Dyskusja i repetytorim. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
„Zaraz po wojnie”.Krajobraz europejski po I wojnie światowej. Polska kultura literacka po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w roku 1918. Powieści polityczne po odzyskaniu niepodległości. Żeromski i Kaden. Nałkowska i Strug. Pomysły i nonszalancje futurystów. Wiersz jako manifest i jako skandal. Object trouvé. Losy futurystów. Watt i Jasieński Tadeusz Peiper i projekt awangardy. Wiersz jako zadanie do rozwiązania. Nowa metafora i spory wokół niej. Przyboś. Brzękowski.. Ważyk Legenda i wydarzenie „Skamandra”. Spór Skamandra i Awangardy w dwudziestoleciu .Przemiany poezji różnych orientacji na przełomie lat 1920-30 Osiągnięcia artystyczne poezji Skamandrytów. Poezja Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. Proza psychologiczna i spory wokół niej. Stanisław Ignacy Witkiewicz. Dramaturgia i powieści. Bruno Schulz i literatura między żydowskim miasteczkiem a awangardą. „Pamiętnik z okresu dojrzewania” i „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza. Oblicza katastrofizmu. Broniewski, Tuwim, Miłosz, Czechowicz Żagary i przedwojenna liryka Miłosza. Literatura polska podczas okupacji. Poezja wokół „Sztuki i Narodu” i poza nią. Baczyński i Gajcy. Trzebiński i Borowski. Stroiński i tzw. liryk prozą” Dramaturgia – „Aby podnieść różę…” Zapowiedzi poezji Różewicza. Literacka próba bilansu doświadczeń wojennych. Polityka kulturalna „samego początku” po wojnie.. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
końcowe zaliczenie pisemne na ocenę. Obowiązuje lista obecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.