Komparatystyka 3001-11A2KP
Semestr letni 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Komparatystyka 3001-11A2KP | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
Semestr letni 2020/21 (2020L)
(jeszcze nie rozpoczęty)
Wykład (WYK), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 129 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 144 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Michał Kuziak, Ewa Szczęsna | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Do części Michała Kuziaka, oprócz lektur wskazanych w ogólnym opisie przedmiotu: 1. A. O. Lovejoy, Wielki łańcuch bytu (Wstęp: studia z historii idei oraz wybrane fragmenty), Warszawa 1999; 2. E. Rybicka, Geopoetyka (zwłaszcza Geokrytyka i komparatystyka), Kraków 2014; 3. M. Dybizbański, W. Szturc, Mitoznawstwo porównawcze (wybrane fragmenty), Kraków 2006; 4. Literatura światowa, numer "Tekstów Drugich" 2014, nr 4; 5. Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. H. Janaszek-Ivanickova, Warszawa 1997. Do części Ewy Szczęsnej 1. E. Szczęsna, Poetyka mediów, Warszawa 2007 (wybór) 2. E. Szczęsna, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018 (wybór) 3. M. Januszkiewicz, Wczytywanie (się) w tekst. O interpretacji transakcyjnej 4. G. Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T.Stróżyński, A.Milecki, Gdańsk 2014, s.7-16. 5. B. Witosz, Ekfraza w tekście użytkowym -w perspektywie genologicznej i dyskursywnej, Teksty Drugie, 2009/1-2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Część wykładu Michała Kuziaka: 1. Wyłanianie się dyscypliny i pole problemów, laboratorium komparatystyczne; 2. Komparatystyka etyczna i polityczna; 3. Kultura i mity; 4. Komparatystyki wewnętrzne; 5. Historia idei; 6. Dyskurs i komparatystyka dyskursów; 7. Literatura światowa; 8. Geopoetyka. Część wykładu Ewy Szczęsnej: 9. Porównanie – podstawowe narzędzie postępowania komparatystycznego; 10. Komparatystyka jako forma interpretacji, interpretacja jako narzędzie i przedmiot komparatystyki; interpretacja a kontekst; komparatystyka interpretacji; 11. dialogowość i intertekstualność - formy obecności: aluzja, cytat, parafraza, ilustracja, ekfraza, hypotypoza; 12, 13, 14 Forma artystyczna jako podstawa porównań – przykład metafory i narracji. U podstaw semiotyki i poetyki komparatystycznej; 15. Przekład semiotyczny. Problem adaptacji i różnosemiotycznej reprezentacji - tematologia (na przykładzie kiczu); 16. Komparatystyka mediów – remediacja literatury, literatura papierowa a elektroniczna, relacje nadawczo-odbiorcze w różnych mediach; medialne uwarunkowania semiosfer ( obrazu, dźwięku, ruchu) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład w sali lub zdalny za pośrednictwem google meet (lub Zoom) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
test na platformie (pozytywne rozwiązanie co najmniej 50%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.