Literatura i kultura lat 1918-1945 [3001-P1A3W1]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Literatura i kultura lat 1918-1945 [3001-P1A3W1] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Kowalczyk | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Syntezy historycznoliterackie: J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2002 Literatura Polska 1918-1975. T. 1 i 2. Red. Alina Brodzka i S. Żółkiewski; Tadeusz Drewnowski, Próba scalenia. Obiegi, wzorce, style. Kilka wydań. J. Sławiński, Koncepcja języka poetyckiego Awangardy Krakowskiej, Wrocław 1965; T. Peiper, Tędy. Nowe usta, Kraków 1972. Antologia polskiego futuryzmu i nowej sztuki, oprac. Z. Jarosiński, Wro-cław 1978. E. Balcerzan, Poezja filozoficzna. Bolesław Leśmian ( i niewielu innych) [w:] Przestrzenie świadomości. Studia z filozofii literatury, pod red. An-drzeja Falkiewicza i Leszka Nowaka, Poznań 1996, s. 47-71 A. Fiut, Czy tylko katastrofizm? O przedwojennej poezji Czesława Miłosza [w:] „Pamiętnik Literacki” 1978 z . 3 W. Bolecki, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym. Witkacy, Gombrowicz, Schulz i inni. Studium z poetyki historycznej, Kra-ków1996, rozdz. I. K. Stala, Na marginesach rzeczywistości. O paradoksach przedstawiania w prozie Brunona Schulza, Warszawa 1995, rozdz. 4 i 5. J. Kwiatkowski, Poezja Iwaszkiewicza na tle dwudziestolecia międzywo-jennego. R. Przybylski, Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916–1938. Warszawa 1970. Marta Piwińska, Legenda romantyczna i szydercy. Warszawa 1973. B. Jasieński, But w butonierce i inne wiersze, Warszawa 2006. J. Joyce, Ulisses. G. Bernanos, wybrana powieść. Cz. Miłosz, Trzy zimy. B. Leśmian, Wiersze zebrane. J. Andrzejewski, Ład serca. J. Iwaszkiewicz, Powrót do Europy, Lato 1932, Inne życie. Leopold Buczkowski, Czarny potok. Baczyński, Gajcy, wybory poezji (wyd. w serii Biblioteka Narodowa) Miłosz, Ocalenie. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Kultura literacka 1918-1945 2. Peiper i teoria awangardy 3. Futuryści: przypadek Wata 4. Fenomen Skamandra 5. Powieść polityczna: Juliusz Kaden Bandrowski, Czarne skrzy-dła 6. Poezja „trzeciego wyrazu” 7. Bolesław Leśmian — anachroniczny, nowoczesny 8. Antyutopia: Pożegnanie jesieni Stanisława Ignacego Wit-kiewicza 9. Krytyka literacka: Irzykowski, Żeleński-Boy, Fryde, Wyka 10. Eseistyka: Jerzy Stempowski, Nowe marzenia samotnego wędrowca 11. Liryka Iwaszkiewicza w latach trzydziestych 12. Sklepy cynamonowe i Sanatorium pod Klepsydrą Brunona Schulza 13. Powieść religijna: Jerzy Andrzejewski, Ład serca 14. Reportaż: Ksawery Pruszyński, W czerwonej Hiszpanii 15. Proza Berenta w latach trzydziestych. 16. Literatura i życie kulturalne podczas wojny i okupacji. Kraj i emigracja. Folkloryzacja literatury. 17. „Sztuka i Naród” – środowisko, pismo i poeci. 18. Poczucie tragiczności: Baczyński, Gajcy, Borowski. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1) Podstawową metodą pracy jest omówienie w kontekście historycznoliterackim i przedyskutowanie ze studentami poszczególnych zagadnień zawartych w programie ćwiczeń. Zastosowanie metody służyć ma między innymi: - sprawdzeniu znajomości przez studenta zadanych do lektury tekstów; - sproblematyzowaniu i syntetycznemu ujęciu powiązanych z literaturą współczesną zagadnień historycznoliterackich na podstawie tekstów literackich tego okresu i dotyczących go opracowań - sformułowaniu konkluzji dotyczącej dyskutowanego zagadnienia. 2) Inna metoda to indywidualne przygotowanie przez uczestnika ćwiczeń minimum raz w semestrze jednego tematu z sylabusa i aktywna prezentacja tego zagadnienia podczas dyskusji na ćwiczeniach. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceny: - kontrola obecności, - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), - przygotowanie minimum raz w semestrze jednego tematu z sylabusa i aktywna prezentacja tego zagadnienia podczas dyskusji na ćwiczeniach, - warunkiem dopuszczenia do egzaminu z literatury polskiej 1918-1945 w Zakładzie Literatury Polskiej XX i XXI wieku jest napisanie pracy semestralnej oraz jej pozytywna ocena, - egzamin ustny Dopuszcza się nieobecność studenta na jednym spotkaniu. Jeżeli limit dopuszczalnych nieobecności zostanie przekroczony, materiał omawiany na ćwiczeniach podczas nieobecności należy uzupełniać, a wykonanie tego obowiązku będzie sprawdzane ustnie w formie rozmowy merytorycznej z prowadzącym ćwiczenia na dyżurach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.