Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teksty literatury współczesnej - analiza kontekstowa 3001-11B1TW
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Teksty literatury współczesnej - analiza kontekstowa 3001-11B1TW
Zajęcia Semestr zimowy 2020/21 (2020Z) (w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każda środa, 11:30 - 13:00
sala 46
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-12-02 11:30 : 13:00 sala 46
Budynek Wydziału Polonistyki
2020-12-09 11:30 : 13:00 sala 46
Budynek Wydziału Polonistyki
2020-12-16 11:30 : 13:00 sala 46
Budynek Wydziału Polonistyki
2021-01-13 11:30 : 13:00 sala 46
Budynek Wydziału Polonistyki
2021-01-20 11:30 : 13:00 sala 46
Budynek Wydziału Polonistyki
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jagoda Wierzejska
Literatura:

1. (21.10) Zajęcia wprowadzające.

2. (28.10)

a) H. Markiewicz, Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego [w:] Nowe przekroje i zbliżenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Warszawa 1976.

b) R. Nycz, Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy [w:] tegoż, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1995.

c) J. Bartmiński, Kontekst założony, historyczny czy kreowany [w:] Polska genologia lingwistyczna, pod. red. D. Ostaszewskiej i R. Cudaka, Warszawa 2008.

3. (4.11) R. Musil, Człowiek bez właściwości, t. 1, wydanie dowolne.

4. (18.11) A. Kuśniewicz, Król Obojga Sycylii, wydanie dowolne.

5. (25.11)

a) J. Wittlin, Sól ziemi, oprac. E. Wiegandt, Wrocław 1991, BN I, 278.

b) E. M. Remarque, Na Zachodzie bez zmian, wydanie dowolne.

6. (2.12)

a) J. Iwaszkiewicz, Panny z Wilka, wydanie dowolne.

b) M. Proust, W poszukiwaniu straconego czasu, t. 1, wydanie dowolne.

7. (9.12)

a) Z. Haupt, Co nowego w kinie?, Światy, Szpica, Dwie wizyty, cykl Nietota, Elektra I, Elekta II [w:] tegoż, Baskijski diabeł. Opowiadania i reportaże, zebrał, oprac. i posłowiem opatrzył A. Madayda, Warszawa 2007;

b) G. de Nerval, El Desdichado, tłum. A. Ważyk [w:] A. Ważyk, Wybór przekładów, Warszawa 1979;

c) M. Bieńczyk, Melancholia. O tych co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2000;

d) Obraz Lucasa Cranacha, Melancholia (1532).

8. (16.12)

a) J. Andruchowycz, Miasto okręt [w:] tegoż, Erz-herz-perc; tegoż, Lwów [w:] tegoż, Leksykon miast intymnych, wydanie dowolne.

b) A. Döblin, Podróż po Polsce, przeł. A. Wołkowicz, Kraków 2000;

c) J. Wittlin, Mój Lwów [w:] tegoż, Orfeusz w piekle XX wieku, wydanie dowolne.

9. (13.01)

a) Cz. Miłosz, Rodzinna Europa, wydanie dowolne;

b) M. Kundera, Zachód porwany albo tragedia Europy Środkowej. „Zeszyty Literackie”, 1984, nr 5.

10. (20.01)

a) A. Stasiuk, Jadąc do Babadag, Wołowiec 2004;

b) A. Stasiuk, Dziennik pisany później, Wołowiec 2010.

11. (27.01)

a) J. Andruchowycz, Perwersja, Wołowiec 2003.

b) J. Brodski, Znak wodny, wydanie dowolne.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające.

2. Problematyka kontekstu i badań kontekstowych.

3. Kontekst międzynarodowy. Świat „starego dobrego XIX wieku” i jego koniec (R. Musil, A. Kuśniewicz).

4. Kontekst międzynarodowy. Wielka Wojna: perspektywa zachodnio- i środkowoeuropejska (E. M. Remarque, Wittlin).

5. Kontekst międzynarodowy. Literatura wielkiego modernizmu (J. Iwaszkiewicz, M. Proust).

6. Kontekst literacko-filozoficzny (Z. Haupt, M. Bieńczyk) i literacko-plastyczny (Z. Haupt, L. Cranach).

7. Kontekst międzynarodowy i międzyepokowy: pamięć miasta (J. Andruchowycz, A. Döblin, J. Wittlin).

8. Kontekst międzynarodowy i międzyepokowy: koncepcje Europy Środkowej (Cz. Miłosz, M. Kunderda, S. Stasiuk, J. Andruchowycz, C. Magris).

9. Kontekst międzynarodowy i międzyepokowy: jedno miasto, dwie wizje (J. Andruchowycz, J. Brodski).

Metody dydaktyczne:

Zajęcia będą się odbywały w trybie synchronicznym jako spotkania grupowe na platformie Google Meet.

W ramach zajęć będą stosowane następujące metody dydaktyczne:

- dyskusja w ramach grupy;

- praca w podgrupach i prezentacja efektów pracy;

- wypowiedź studenta wywołanego do odpowiedzi na zadany temat;

- przygotowanie przez uczestnika ćwiczeń wybranego tematu i prezentacja tego zagadnienia podczas dyskusji na ćwiczeniach.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie:

- kontroli obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze, każdą kolejną trzeba zaliczyć, przy czym wymagana jest obecność na przynajmniej połowie spotkań);

- aktywności na zajęciach;

- pracy rocznej;

- egzaminu ustnego.

Uwagi:

Przedmiot kończy się egzaminem. Egzamin odbędzie się w trybie zdalnym w sesji zimowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.