Wstęp do językoznawstwa [3200-L1-0WJ]
Semestr zimowy 2020/21
Wykład,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wstęp do językoznawstwa [3200-L1-0WJ] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 109 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Olpińska-Szkiełko | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
(wybór) Allen J.P.B., S. Pit Corder (red.), Jan Rusiecki (red. wyd. pol.), 1983, Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, tom I, Warszawa: WSiP. Austin J.L., 1962, How to Do Things with Words, Oxford & Cambridge, Mass: Harvard University Press. Chomsky Noam, 1971, Language and the Mind, w: Bar-Adon A., Werner L. (red.), Child Language. A Book of Reading, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall. Duszak Anna, 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa: PWN. Grucza Franciszek, 1983, Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana, Warszawa: PWN. Grucza Franciszek, 1993a, Zagadnienia ontologii lingwistycznej: o językach ludzkich i ich (rzeczywistym) istnieniu. W: Opuscula logopedica in honorem Leonis Kaczmarek, Lublin: UMCS. Grucza Franciszek, 1993b, Język, ludzkie właściwości językowe, językowa zdolność ludzi, w: Piontek, J. & Wiercińska, A. (red.), Człowiek w perspektywie ujęć biokulturowych, Poznań: UAM. Grucza Franciszek, 1996, O przeciwstawności ludzkich interesów i dążeń komunikacyjnych, interkulturowym porozumiewaniu się oraz naukach humanistyczno-społecznych. W: Problemy komunikacji interkulturowej: Jedna Europa – wiele języków i wiele kultur. Materiały XIX Sympozjum ILS UW i PTLS; Grucza F., Chomicz-Jung K. (red. naukowa), Warszawa: UW. Grucza Franciszek, 1997, Języki ludzkie a wyrażenia językowe, wiedza a informacja, mózg a umysł ludzki. W: Podejścia kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce. Materiały XX Sympozjum ILS UW i PTLS; Grucza F., Dakowska M. (red. naukowa), Warszawa: UW. Grucza Franciszek, 2007, Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa: Euro-Edukacja. Kurcz Ida, 1987, Język a reprezentacja świata w umyśle, Warszawa: PWN. Kurcz Ida, 2000, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa: Scholar. Pulvermüller Friedmann, Schumann John H., 1994, Neurobiological Mechanisms of Language Acquisition, w: Language Learning, 44/4. Rickheit Gert, Sichelschmidt Lorenz, Strohner Hans, 2004, Psycholinguistik, Tübingen: Stauffenburg. Schwarz Monika, 1992, Einführung in die Kognitive Linguistik, Tübingen: Francke. Searle J.R., 1969, Speech Acts, Cambridge: Cambridge University Press. Vater Heinz, 2009, Wstęp do lingwistyki tekstu, Wrocław: ATUT. Watzlawick Paul, Beavin Janet, Jackson Don D., 1967, Pragmatics of Human Communication. A Study of Interactional Patterns, Pathologies, and Paradoxes. New York: Norton. Whorf Benjamin L., 1982, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa: PIW. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.„… język ukształtował się ewolucyjnie wskutek modyfikacji narządów głosowych i obwodów mózgowych…” * - Pochodzenie języka, teoria języka, uniwersalia językowe; 2.„…język kształtuje się u człowieka w ciągu pierwszych trzech lat życia…” * - Procesy rozwoju języka; 3. „… używanie języka polega na wzajemnych oddziaływaniach procesów przeszukiwania pamięci i stosowania reguł…” * - Język a myślenie, teoria relatywizmu językowego Sapira i Whorfa; 4.„…język jest ‘wbudowany’ w sieć połączonych obszarów kory mózgowej…” * -Język w mózgu; 5.„…język opiera się na gramatyce kombinatorycznej, która służy wyrażaniu nieograniczonej liczby myśli…” * - Badania nad systemem językowym: fonetyka i fonologia, morfologia, gramatyka; 6.„…dzięki językowi nasi przodkowie dobrze sobie radzili w środowisku charakteryzującym się złożonością związków społecznych i bogactwem wiedzy.” * - teoria komunikacji. * Steven Pinker, Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo psychologiczne, 2005, s. 110-111. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne podające: opis, pogadanka, wykład problemowy/konwersatoryjny, objaśnienia, omawianie; Metody dydaktyczne poszukujące: problemowa: rozwiązywanie problemów, analiza problemów oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, teksty autentyczne, nagrania), giełda pomysłów, zadania, pytania i odpowiedzi; Metody dydaktyczne eksponujące: przygotowanie prezentacji, zajmowanie stanowiska; Metody pracy: zajęcia w grupie/praca indywidualna, dyskusje, prace pisemne. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - ocena aktywności i przygotowania do zajęć (w tym dwie fakultatywne prace domowe pisemne), - ocena pracy pisemnej: egzamin końcowy. Egzamin ocenia się na podstawie osiągniętej przez Studenta liczby punktów w teście egzaminacyjnym: Przyjęte zasady punktacji dla oceny bieżącej i zaliczenia na ocenę: 51%-60% = 3 61%-70% = 3+ 71%-80% = 4 81%-90% = 4+ 91%-100% = 5 Zasady współpracy prowadzącego ze studentami: Nieobecności – dopuszczalne 3 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Kryteria oceniania: Pod uwagę brana jest obecność Studenta na zajęciach i jego aktywność; ocena dokonywana jest w następujący sposób: do oceny z egzaminu Student może uzyskać dodatkowe punkty za przygotowanie dwóch dodatkowych prac pisemnych w ciągu semestru – za każdą pracę pisemną Student może uzyskać podwyższenie oceny o pół stopnia lub cały stopień; max. podwyższenie oceny za dwie prace pisemne – o jeden cały stopień. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. M. Olpińska-Szkiełko - zajęcia odbywają się na ul. Szturmowej 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.