Literatura polska po 1864 r. w dydaktyce szkolnej [3007-LSA3LP]
Semestr zimowy 2020/21
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Literatura polska po 1864 r. w dydaktyce szkolnej [3007-LSA3LP] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dariusz Dziurzyński | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybrana literatura: - wybrane dyskusje literackie i artystyczne okresu pozytywizmu i Młodej Polski (recenzje, artykuły publicystyczne, manifesty, rozprawy krytyczne, źródła epistolarne i memuarystyczne), - tzw. prepozytywizm galicyjski („przedburzowcy”, Walery Łoziński i „Zaklęty dwór”), - powieść tendencyjna pierwszego dziesięciolecia pozytywizmu (na przykładzie twórczości Elizy Orzeszkowej: „Marta” i „Maria”), - poezja programowa, społeczna, liryczna, pejzażowa i historiozoficzna czasów pozytywizmu (M. Konopnicka, A. Asnyk, W. Gomulicki, F. Faleński, W. Bełza, twórczość późnych romantyków, przekłady poezji obcej), - naturalizm francuski i jego recepcja krytyczno-literacka w Polsce, - naturalizm w Polsce i grupa „Wędrowca”, - fenomen publicystyczny i literacki Gabrieli Zapolskiej („Małaszka”, „Kaśka Kariatyda”, We krwi”, „Pamiętnik młodej mężatki”, - przełom modernistyczny w kulturze polskiej (prasa, literatura tłumaczona, inspiracje w twórczości oryginalnej), - znaczenie twórczości Maurycego Maeterlincka dla narodzin i rozwoju pierwszej fazy Młodej Polski, - spór o powieść historyczną: H. Sienkiewicz („Trylogia”), S. Żeromski „Popioły”, P, Prus „Faraon”, - narodziny polskiej powieści miejskiej („Lalka” i wytwarzanie obrazu Warszawy końca XIX w.), - początki nowoczesności w poezji europejskiej: parnasizm Leconte de l’Isle’a i Theodora de Banville’a, symbolizm M. Maeterlincka, Georges’a Rodenbacha i Emile’a Verhaerena, nowoczesność Charles’a Baudelaire’a, - modernistyczna poezja polska i jej główne kierunki: impresjonizm, symbolizm, parnasizm, preekspresjonizm, poezja nurtu codziennego i liryka prywatności, fenomen prozy poetyckiej (poematu prozą), - symbolizm w malarstwie i L’Art nouveau w sztuce stosowanej (E. Much, V. Horta), - polski dramat modernistyczny między nastrojowością fatum a symboliczną krytyką wartości społecznych i narodowych (L. Rydel, G. Zapolska i S. Wyspiański), - proza Stefana Żeromskiego – „rozdrapywanie ran narodowych” jako naturalistyczne dziedzictwo obnażania dotkliwej i tłumionej prawy o zbiorowej tożsamości (nowele i opowiadania, „Dzieje grzechu”, „Ludzie bezdomni”), - arcydzieła realistycznej powieści światowej („Pani Bovary” G. Flauberta, wybrana powieść Emila Zoli, „Zbrodnia i kara” F. Dostojewskiego, „Buddenbrookowie” T. Manna), - manifest Stanisława Przybyszewskiego „Confiteor” i jego rewolucyjne znaczenie dla kultury polskiej okresu; Przybyszewski i Zapolska jako pierwszy polscy pisarze płci, - topografia literatury polskiej okresu zaborów i I wojny światowej, zachęta do rozpoznawania w miejscu zamieszkania ucznia śladów przeszłości literackiej (miejsca pamięci i miejsca niepamięci). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie, do którego student dopuszczany jest na podstawie: - regularnej obecności; - przygotowań do zajęć. Zaliczenie na ocenę w formie egzaminu pisemnego (pytania otwarte). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w trybie zdalnym z wykorzystaniem platformy Google Meet. Wykład synchroniczny, wykorzystujący współudział studentów uczestniczących w czasie rzeczywistym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.