Ewolucja ustrojów państwowych i instytucji prawnych [2200-1P006]
Rok akademicki 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Ewolucja ustrojów państwowych i instytucji prawnych [2200-1P006] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Paweł Borecki | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
A. Ajnenkiel, Konstytucje polskie 1791 – 1997, wyd. 2 J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, wyd. VI. A. Moniuszko, Prawo sądowe Rzeczypospolitej szlacheckiej (XVI–XVIII w.): Zarys wykładu z wyborem źródeł, Warszawa 2017, dostępne: http://naszestrony.eu/campidoglio/graph/srodki/sadownictwo-rp-szlach.pdf M. Wąsowicz, Historia ustroju państw Zachodu, wyd. 3 [MW] M. Wąsowicz, Prawo i obywatel, Warszawa 2015 Literatura dodatkowa do poszczególnych tematów podana w poszczególnych tematach, bądź – przed zajęciami. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zagadnienia wstępne (państwo i ustrój państwa, konstytucja i jej rodzaje, instytucje prawa, prawo cywilne i karne – podstawowe definicje i rozwój historyczny). 2. Podstawowe drogi ewolucji ustrojów państwowych w średniowieczu i wczesnej nowożytności (ustrój patrymonialny, lenny, stanowy, absolutyzm, absolutyzm oświecony). 3. Ustrojowe gwarancje praw człowieka i ich ewolucja 4. Ewolucja podstawowych zasad prawa wyborczego 5. Monarchia absolutna na przykładzie Francji (uwarunkowania historyczne, społeczne, funkcjonowanie ustroju). 6. Ustrój demokracji stanowej: Rzeczpospolita szlachecka 7. Kształtowanie i ewolucja ustroju konstytucyjnego w Anglii i Wielkiej Brytanii 8. Wprowadzenie i ewolucja ustroju konstytucyjnego w USA 9. Wprowadzenie ustroju konstytucyjnego w Polsce: konstytucja 3 Maja 10. Wprowadzenie i ewolucja ustroju konstytucyjnego we Francji . 11. Konstytucjonalizm na ziemiach polskich w XIX w. 12. Po odzyskaniu niepodległości: Polska jako przykład przejścia od ustroju demokracji parlamentarnej do rządów autorytarnych 13. Funkcjonowanie ustroju demokracji ludowej na przykładzie PRL 14. Funkcjonowanie ustroju totalitarnego: przykład Niemiec i Rosji 15. Ewolucja podstawowych zasad działania i kontroli administracji państwowej w XIX i XX w. 16. Kształtowanie się zasad kontroli konstytucyjności. 17. Od sądownictwa stanowego do powszechnego: ewolucja podstawowych zasad organizacji sądownictwa 18. Ogólna charakterystyka prawa i jego rozwój w średniowiecznej Europie. 19. Podstawowe zasady prawa prywatne w średniowieczu i czasach nowożytnych 20. Ewolucja prawa karnego w średniowieczu i czasach nowożytnych. 21. Ewolucja postępowania sądowe średniowieczu i czasach nowożytnych. 22. Ewolucja prawa anglosaskiego 23. Wpływ oświecenia i antyoświeceniowej reakcji na naukę prawa. 24. Wielkie kodyfikacje cywilne 25. Ogólna charakterystyka XIX–wiecznego prawa cywilnego 26. Kształtowanie się i ewolucja zasad prawa handlowego w XIX-XX w. 27. Ewolucja instytucji prawa karnego: kodyfikacje karne i szkoły XIX–XX wieku. 28. Ewolucja zasad postępowania sądowego w XIX-XX wieku 29. Prawo państw socjalistycznych |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Klasyczne metody dydaktyczne: wykład, dialog ze studentami, analiza tekstów prawnych. Ponadto prezentacje multimedialne, ewentualnie nauka zdalna przez internet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Bez żadnych konsekwencji dopuszczalne są trzy nieobecności na zajęciach w ciągu całego roku. Większa ich liczba wymaga zaliczenia za pomocą colloquium. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć – poza szczególnymi przypadkami losowymi – powoduje brak możliwości zaliczenia ćwiczeń Colloquium zaliczeniowe dla całej grupy – bez względu na osiągnięcia podczas semestru – na jej życzenie. Dopuszczenie do egzaminu w terminie zerowym: 1. Obecność na ćwiczeniach i regularna aktywność na nich (ocena bieżąca). 2. Zaliczenie colloquium dopuszczającego (w drugiej połowie kwietnia) – na ocenę minimum dobrą. Jego zakres obejmuje: całość materiału przerobionego na ćwiczeniach. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Celem ćwiczeń jest przekazanie pogłębionej wiedzy na temat przekształceń niektórych polskich instytucji ustrojowych i prawnych na tle powszechnym, aby student mógł lepiej zrozumieć uwarunkowania współczesnego ustroju i prawa. Jednocześnie maja one w wprowadzać pojęcia prawne, elementy rozumowania prawniczego oraz wskazywać na niezbędne w pracy prawnika wartości kultury prawnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.