Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Popularne pieśni z XVII w. - edycja wybranych utworów 3001-C0T-LS1
Semestr letni 2020/21
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Popularne pieśni z XVII w. - edycja wybranych utworów 3001-C0T-LS1
Zajęcia Semestr letni 2020/21 (2020L) (jeszcze nie rozpoczęty)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 0
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Roman Krzywy
Literatura:

P. Godyń, "Studia historycznojęzykowe, edytorskie, kulturalnojęzykowe", Kraków 2009.

P. Grochowski, "Straszna zbrodnia rodzonej matki", Toruń 2010.

K. Górski, "Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich", Toruń 2011.

"Jak wydawać teksty dawne", red. K. Borowiec i in., Poznań 2017.

R. Loth, "Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego", Warszawa 2006.

"Słownik literatury staropolskiej", red. T. Michałowska, Wrocław 1998.

A. Stussi, "Wprowadzenie do edytorstwa i tekstologii", przeł. M. i P. Salwa, Gdańsk 2011.

"Zasady wydawania tekstów staropolskich. Projekt", oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Wprowadzenie w problematykę

- "Słownik literatury staropolskiej", hasła: pieśń, pieśń dziadowska, pieśń popularna;

- P. Grochowski, "Straszna zbrodnia rodzonej matki", s. 167-175;

3. Jak przełożyć ze staropolskiego na nasze?

- "Zasady wydawania tekstów staropolskich", s. 92-100;

- R. Grześkowiak, "Stary druk jako podstawa edycji krytycznej. Preliminaria", [w:] "Jak wydawać teksty staropolskie", s. 11-39.

4-10. Transkrypcja w praktyce na przykładzie "Pieśni krotochwilnej o przygodzie jednej zacnej panny" oraz "Pieśni nowej abo raczej Pobudki na niezbożne Kozactwo".

- cykl zajęć warsztatowych poświęcony będzie wspólnej pracy nad ustaleniem transkrypcji, przestankowania oraz sporządzenia objaśnień do tekstu;

- wybrano dwie pieśni zróżnicowane tematycznie, które wymagać będą nieco innych objaśnień;

- po zakończeniu cyklu rozdysponowane zostaną pieśni do opracowania (patrz metody i kryteria oceniania);

- literatura: K. Górski, "Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich", s. 256-276, 297-311; P. Godyń, "Studia historycznojęzykowe, edytorskie, kulturalnojęzykowe", s. 291-303.

11-15 Transkrypcja tekstu rękopiśmiennego

- jako dopełnienie pracy nad starymi drukami chciałbym zaproponować uczestnikom seminarium wspólne przygotowanie transkrypcji kilku listów Elżbiety Sieniawskiej do królewicza Aleksandra Sobieskiego (koniec XVII w.), które zachowały się w manuskrypcie BUW, sygn. 76.

- podczas czterech spotkań studenci poznają sylwetkę Sieniawskiej, poetykę dawnego listu, różnice między transkrypcją rękopisu i druku;

- literatura: A. Stussi, "Wprowadzenie do edytorstwa i tekstologii", s. 51-81; R. Loth, "Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego", s. 70-92.

Uwaga. W zależności od potrzeb mogą nastąpić przesunięcia godzinowe między blokiem 4-10 i 11-15.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Podstawową metodą będzie praca zespołowa zmierzająca w oparciu o literaturę przedmiotu do rozwiązania konkretnych problemów z zakresu tekstologii.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowić będzie aktywny udział w zajęciach oraz samodzielne przygotowanie edycji pieśni staropolskiej w oparciu o wiedzę zdobytą podczas zajęć (tzw. projekt badawczy). Każdy student otrzyma do opracowania jedną niedużą pieśń, ale możliwa będzie też praca zespołowa (2-3 osoby opracują grupę pieśni). Przygotowanie takiej edycji powinno zająć maksymalnie 3 dni. Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru.

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.