Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Popularne pieśni z XVII w. - edycja wybranych utworów 3001-C0T-LS1
Semestr letni 2020/21
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Popularne pieśni z XVII w. - edycja wybranych utworów 3001-C0T-LS1
Zajęcia Semestr letni 2020/21 (2020L) (jeszcze nie rozpoczęty)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 0
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Roman Krzywy
Literatura:

P. Godyń, "Studia historycznojęzykowe, edytorskie, kulturalnojęzykowe", Kraków 2009.

P. Grochowski, "Straszna zbrodnia rodzonej matki", Toruń 2010.

K. Górski, "Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich", Toruń 2011.

"Jak wydawać teksty dawne", red. K. Borowiec i in., Poznań 2017.

R. Loth, "Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego", Warszawa 2006.

"Słownik literatury staropolskiej", red. T. Michałowska, Wrocław 1998.

A. Stussi, "Wprowadzenie do edytorstwa i tekstologii", przeł. M. i P. Salwa, Gdańsk 2011.

"Zasady wydawania tekstów staropolskich. Projekt", oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Wprowadzenie w problematykę

- "Słownik literatury staropolskiej", hasła: pieśń, pieśń dziadowska, pieśń popularna;

- P. Grochowski, "Straszna zbrodnia rodzonej matki", s. 167-175;

3. Jak przełożyć ze staropolskiego na nasze?

- "Zasady wydawania tekstów staropolskich", s. 92-100;

- R. Grześkowiak, "Stary druk jako podstawa edycji krytycznej. Preliminaria", [w:] "Jak wydawać teksty staropolskie", s. 11-39.

4-10. Transkrypcja w praktyce na przykładzie "Pieśni krotochwilnej o przygodzie jednej zacnej panny" oraz "Pieśni nowej abo raczej Pobudki na niezbożne Kozactwo".

- cykl zajęć warsztatowych poświęcony będzie wspólnej pracy nad ustaleniem transkrypcji, przestankowania oraz sporządzenia objaśnień do tekstu;

- wybrano dwie pieśni zróżnicowane tematycznie, które wymagać będą nieco innych objaśnień;

- po zakończeniu cyklu rozdysponowane zostaną pieśni do opracowania (patrz metody i kryteria oceniania);

- literatura: K. Górski, "Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich", s. 256-276, 297-311; P. Godyń, "Studia historycznojęzykowe, edytorskie, kulturalnojęzykowe", s. 291-303.

11-15 Transkrypcja tekstu rękopiśmiennego

- jako dopełnienie pracy nad starymi drukami chciałbym zaproponować uczestnikom seminarium wspólne przygotowanie transkrypcji kilku listów Elżbiety Sieniawskiej do królewicza Aleksandra Sobieskiego (koniec XVII w.), które zachowały się w manuskrypcie BUW, sygn. 76.

- podczas czterech spotkań studenci poznają sylwetkę Sieniawskiej, poetykę dawnego listu, różnice między transkrypcją rękopisu i druku;

- literatura: A. Stussi, "Wprowadzenie do edytorstwa i tekstologii", s. 51-81; R. Loth, "Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego", s. 70-92.

Uwaga. W zależności od potrzeb mogą nastąpić przesunięcia godzinowe między blokiem 4-10 i 11-15.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Podstawową metodą będzie praca zespołowa zmierzająca w oparciu o literaturę przedmiotu do rozwiązania konkretnych problemów z zakresu tekstologii.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowić będzie aktywny udział w zajęciach oraz samodzielne przygotowanie edycji pieśni staropolskiej w oparciu o wiedzę zdobytą podczas zajęć (tzw. projekt badawczy). Każdy student otrzyma do opracowania jedną niedużą pieśń, ale możliwa będzie też praca zespołowa (2-3 osoby opracują grupę pieśni). Przygotowanie takiej edycji powinno zająć maksymalnie 3 dni. Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.