Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opracowanie językowe tekstu naukowego [3003-13B1OJTN] Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Opracowanie językowe tekstu naukowego [3003-13B1OJTN]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/21 [2020Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 10:40 - 12:10
sala 7
Budynek Wydziału Polonistyki jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Agata Hącia
Zakres tematów:

1. Posługiwanie się wyróżnikami stylu naukowego (jak: wyrażenia nominalne, składnia interpretacyjna, strona bierna, formy bezosobowe, my inkluzywne, spójniki skorelowane, przewaga hipotaksy nad parataksą, leksykalne wyznaczniki pewności sądu). Styl naukowy teoretyczny a popularny. Styl dyskursywny w humanistyce. Wpływy stylu potocznego na styl naukowy – najczęstszy błąd stylistyczny w pracach dyplomowych magisterskich i licencjackich.

2. Rozprawa naukowa. Tytuł a temat rozprawy. Jaki tytuł? Błędy w formułowaniu tytułu. Struktura rozprawy naukowej. Wewnętrzna organizacja (rozdziały, paragrafy, akapity). Akapit – sposoby jego konstruowania, spójność wewnątrzakapitowa i zewnątrzakapitowa. Rozdział wprowadzający i rozdział kończący rozprawę (co powinny zawierać?). Normatywna analiza językowa fragmentów prac magisterskich i licencjackich – problemy kompozycji, spójności (kohezja i koherencja) i jej zakłóceń, doboru i sposobu wprowadzania przykładów. Rozprawa naukowa a inne gatunki piśmiennictwa naukowego: (np. artykuł naukowy, esej naukowy). Abstrakt – zasady streszczania własnego tekstu.

3. Zasady wykorzystania cudzej myśli we własnym tekście: streszczanie, cytowanie (wyodrębnianie w tekście cytatów krótkich i długich – cudzysłów i inne sposoby typograficzne, cytaty w cytatach, znaki interpunkcyjne w cytatach, cytaty dzieł poetyckich, ingerencje w tekst cytatu – skrócenie, wtrącenie, komentarz odautorski, odautoorskie wyróżnienia typograficzne, oznaczanie błędów w cytatach, tłumaczenie cytatu, przytaczanie wypowiedzi ustnych – zapisy wywiadu, rozmowy, wprowadzanie nazwisk autorów cytatów – fleksja i zapis), parafrazowanie. Problem plagiatu.

4. Techniki wykorzystywane w tekstach naukowych: definiowanie (błędy w definiowaniu, np. ignotum per ignotum, błędne koło pośrednie i bezpośrednie), porównywanie (naprzemienne, blokowe), grupowanie materiału (zasady tworzenia klasyfikacji).

5. Problemy związane z poprawnością semantyczną w tekstach naukowych. Metafora w tekście naukowym. Zakres i sposoby wprowadzania oraz objaśniania terminów w tekście naukowym. Wyrazy nadużywane w tekstach naukowych, np. ciekawy, interesujący, istotny, kwestia, jako że, kompleks, kondycja, poprzez, pomiędzy, prezentować, iż, problem.

6. Edytorskie przygotowanie tekstu naukowego: szata graficzna, układ strony, spacja a spacja nierozdzielająca; myślnik, dywiz, półpauza; apostrof, ukośnik, asterysk, asteronim, tylda, strzałka, ditto, paragraf, procent, promil, minuta, sekunda, postęp arytmetyczny; wyróżnienia, zastosowanie kursywy, formy boldowań, rozspacjowanie; techniczne opracowanie tabel (tytuł, budowa tabel, przypisy w tabeli), ilustracji, wykresów, schematów (zasady ich wprowadzania w tekst – nieoczywistość łatwego odczytywania danych zawartych w zestawieniach, schematach, tabelach itp.), a także bibliografii, aneksu, odsyłaczy bibliograficznych oraz indeksu w tekście naukowym; przygotowywanie wykazu skrótów i przypisów wyjaśniających.

7. Ortografia i interpunkcja w tekstach naukowych (wyliczenie wielopunktowe – w tym wypunktowania graficzne, dyskusyjne użycia przecinków, funkcje różnych cudzysłowów – cudzysłów przecinkowy, anglosaski i łapki, użycie nawiasów we wprowadzaniu cytatów, znaki [!] oraz [?], nawiasy okrągłe a kwadratowe; interpunkcja – w służbie znaczenia wypowiedzi).

8. Problemy składniowe w tekście naukowym (np. nieprecyzyjność zdań z równoważnikiem imiesłowowym, deformacje znaczeniowe wynikające z kształtowania się wtórnych związków składniowych, powstałych np. w rezultacie wadliwej lokalizacji okoliczników, problem i konsekwencje używania strony biernej, kontaminacje i skróty składniowe, struktury z biernikiem równym mianownikowi – homonimy składniowe jako przyczyna dwuznaczności zdania, konsekwencje semantyczne, pragmatyczne i składniowe wadliwego doboru wyrazów funkcyjnych, zaburzenia hierarchizacji treści z powodu „piętrowych” (wielopoziomowych) zależności wprowadzanych przez struktury nominalne, trudności w zrozumieniu zdań wielokrotnie złożonych o zaburzonej strukturze itp.). Stylistyczna wartość środków składniowych (kontrast, powtórzenie, elipsa, paralelizm w budowie zdań, walor stylistyczny zdań prostych i rozwiniętych, wypowiedzenia parenetyczne, funkcja pytań w tekście naukowym, konstrukcje synonimiczne).

9. Prezentacja – zasady konstruowania prezentacji multimedialnej. Zakres doboru materiału do slajdów a treść przedstawiana. Wybór czcionki. Cechy charakterystyczne wypunktowań w prezentacji multimedialnej. Sposób konstruowania tytułów slajdów. Zasady operowania kolorem i elementami grafiki.

10. Referat naukowy – zasady konstruowania wypowiedzi, wymagania czasowe. Sposób przygotowania i funkcja handoutu.

Metody dydaktyczne:

• ćwiczenia online - w formie synchronicznej - kontakt nauczyciela z uczestnikami w czasie rzeczywistym (Zoom, Google Meet itp.)

• projekty, sprawdziany, materiały - z wykorzystaniem narzędzi Classroom Google, Kampus itp.

Metody i kryteria oceniania:

- dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze

zaliczenie wszystkich sprawdzianów cząstkowych (ostatecznie na poziomie co najmniej 60%)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)