Wprowadzenie do filozofii [3501-WF2-DON]
Rok akademicki 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do filozofii [3501-WF2-DON] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Paweł Okołowski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Lektury ćwiczeniowe: 1. A. Wallace, Darwinizm w odniesieniu do człowieka (antynaturalizm); 2. R. Dart, Czy australopitek umiał mówić (2 teorie języka); 3. H. Elzenberg, Nauka i barbarzyństwo (2 pojęcia wartości); 4. T. Kotarbiński, O tak zwanej miłości bliźniego (melioryzm); 5. B. Wolniewicz, Epifania diabła (pejoryzm); 6. Platon, Uczta (istota miłości); 7. S. Lem, Dialogi, I (paradoks wskrzeszania z atomów); 8. B. Constant, O czuciu religijnym; 9. B. Wolniewicz, O chrześcijaństwie; 10. D. Hume, O cudach; 11. U. Schrade i in., Dom jako wartość duchowa (duchowa odmienność płci); 12. Eutanazja, wybór wypowiedzi różnych; 13. Cz. Miłosz, Ziemia Ulro (fragmenty); 14. I. Wilmut, Klonowanie ludzi; 15. T. Czeżowski, O ideale uniwersytetu. Literatura uzupełniająca: - K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa 1983; - Arystoteles, Etyka nikomachejska. Warszawa 1996; - św. Augustyn, Państwo Boże. Kęty 1998; - J.M. Bocheński, Logika i filozofia. Warszawa 1993; - B. Constant, O religii. Warszawa 2007; - T. Czeżowski, Główne zasady nauk filozoficznych. Wrocław 1959; - T. Czeżowski, Pisma z etyki i teorii wartości. Wrocław 1989; - H. Elzenberg, Kłopot z istnieniem. Kraków 1994; - H. Elzenberg, Z filozofii kultury. Kraków 1991; - L. Fleck, Psychosocjologia poznania naukowego. Lublin 2006; - A. Gehlen, W kręgu antropologii i psychologii społecznej. Warszawa 2001; - L. Gumplowicz, Filozofia społeczna. Warszawa 1913; - L. Gumplowicz, System socjologii. Warszawa 2013; - D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego. Warszawa 1977; - I. Kant, Metafizyka moralności. Warszawa 2005; - T. Kotarbiński, Drogi dociekań własnych. Warszawa 1986; - T. Kotarbiński, Myśli o ludziach i ludzkich sprawach. Wrocław 1986; - G. Leibniz, Teodycea. Warszawa 2001; - S. Lem, Summa technologiae. Warszawa 2010; - Cz. Miłosz, Ziemia Ulro. Kraków 2000; - P. Okołowski, Materia i wartości. Neolukrecjanizm St. Lema. Warszawa 2010; - P. Okołowski, Między Elzenbergiem a Bierdiajewem. Warszawa 2012; - P. Okołowski, Filozofia i los. Szkice tychiczne. Kraków 2015; - Platon, Uczta. Warszawa 1982; - B. Russell, Dzieje filozofii Zachodu. Warszawa 2000; - A. Schopenhauer, O podstawie moralności. Warszawa 1994; - U. Schrade, Nurty filozofii współczesnej. Warszawa 2010; - W. Tatarkiewicz, O filozofii i sztuce. Warszawa 1986; - L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus. Warszawa 1997; - B. Wolniewicz, Filozofia i wartości. Warszawa 1993. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
"Wprowadzenie” w tej grupie ma głównie na celu zorientować uczestników w dokonaniach i metodach filozofii, zwłaszcza w zakresie antropologii filozoficznej i aksjologii, tak, aby uświadomili sobie własne inklinacje i sprecyzowali zainteresowania. Zajęcia mają charakter mieszany: na przemian, w jednym tygodniu - autorskiego wykładu połączonego każdorazowo z dyskusją, w kolejnym – ćwiczeń, na których referowane są i dyskutowane lektury. Prowadzący przedstawia wybrane zagadnienia, wskazując ich klasyczne ujęcia (np. Platona czy Kotarbińskiego) i zaznaczając stanowisko własne, zwykle w odniesieniu do zjawisk współczesności. Nakłania tym samym studentów do pytań i polemik, a w rezultacie do wyrobienia sobie zdania własnego. Podaje literaturę, która byłaby pomocna w pogłębieniu tematu. Wyróżnionym punktem widzenia na zajęciach jest antynaturalistyczny racjonalizm (Platon, Arystoteles, św. Augustyn, Leibniz, Wittgenstein (I), Elzenberg, Wolniewicz). Tematy zajęć: - 1. Czy filozofia jest nauką? Swoistość filozofii. Filozofia a inne formy wiedzy. Główne działy filozofii i tradycyjnej metafizyki. - 2. Osoba ludzka i jej struktura. Pojęcie natury ludzkiej. - 3. Spór empiryzmu z natywizmem antropologicznym. Geny a wychowanie. Tychizm kontra prometeizm. - 4. Podstawowe fakty w zakresie antropogenezy. - 5. Dzieje kultury od paleolitu. Pojęcie kultury (według Elzenberga). Instytucje według Gehlena. - 6. Unde malum? Skąd zło? Zasada Sokratesa i spór melioryzmu z pejoryzmem. - 7. Mit i pojęcie diabła (diabelstwa). Antropologia Schopenhauera. - 8. O istocie miłości. Uczta Platona. Arystotelesa poglądy na miłość. Typologia miłości. - 9. Panorama filozofii współczesnej – główne nurty. Racjonalizm kontra hermeneutyka oraz naturalizm kontra transcendentalizm (platonizm). - 10. Główne stanowiska w filozofii religii: krytyczne oraz apologetyczne. - 11. O istocie religii: jej charakterystyka i korzeń. - 12. O istocie magii (okultyzm, parapsychologia). Stanowisko Hume’a. - 13. Filozofia polska. Szkoła lwowsko-warszawska i Kotarbiński. - 14. Filozofia Lema. - 15. Główne spory cywilizacyjne współczesności (wybór): (a) status ludzkiego zarodka i legalność aborcji; (b) filozoficzny spór o eutanazję; (c) filozoficzny spór o karę główną; (d) filozoficzny spór o transplantacje; (e) klonowanie istot ludzkich (plus automelioracja genowa). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny, referat, aktywność Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.