Wprowadzenie do filozofii [3501-WF2-DON]
Rok akademicki 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Wprowadzenie do filozofii [3501-WF2-DON] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2020/21 [2020]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 15:00 - 16:30
sala 209 T.Kotarbińskiego Budynek dydaktyczny - Krakowskie Przedmieście 3 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Jacek Hołówka |
Literatura: |
Bertrand Russell: Problemy filozofii Isaiah Berlin: Dwie koncepcje wolności Mircea Eliade: Sacrum i profanum Leszek Kołakowski: Pochwala niekonsekwencji Helena Eilstein: Biblia w ręku ateisty Tim Crane: Sens wiary Herbert Marcuse: Człowiek jednowymiarowy Hannah Arendt: Kondycja ludzka Jean-Paul Sartre: Święty Genet. Aktor męczennik Michel Foucault: Choroba umysłowa a psychologia Wilhelm Reich: Psychologia mas wobec faszyzmu Erich Fromm: Anatomia ludzkiej destrukcyjności Ruth Benedict: Wzory kultury Jose Ortega y Gasset: Bunt mas Ernest Gellner: Naród i nacjonalizm Jacob L. Talmon: Źródła demokracji totalitarnej John Gray: Po liberalizmie Richard Rorty: Przygodność, ironia, solidarność Francis Fukuyama: Koniec historii Michel Houllebecq: Uległość Thomas Piketty: Kapitał XXI wieku Thomas Nagel: Pytania ostateczne |
Zakres tematów: |
Filozofia promuje idee nadające siłę i sens każdej kulturze. Wskazuje na główne pytania i zagadki każdej epoki, bada intelektualne mody i uznane granice ludzkiej wiedzy, śledzi przyczyny społecznej euforii i publicznego przygnębienia, demaskuje fikcje, chwali trzeźwość myślenia, szuka rozwiązań, daje pocieszenie. Stanowi centralną część humanistyki, podstawę poczucia jasności i zrozumienia. Jest kronikarzem potocznych fascynacji i decyduje, kto jest mędrcem, a kto demagogiem. Opisuje rozpowszechnione dewiacje psychiczne, propagandowe uproszczenia, medialną manipulację, złudne zobowiązania polityczne. A jednocześnie nie bez powodzenia szuka uniwersalnych rozwiązań wielu zagadnień, konstruuje nowe punkty widzenia, redefiniuje nierozwiązane problemy. Konfrontuje ze sobą rozmaite próby zrozumienia ludzkiego losu – religijne, psychologiczne, historyczne, polityczne, socjologiczne. a: różnica miedzy analityczną i kontynentalną koncepcją filozofii (Russell); b: wolność pozytywna i wolność negatywna (Berlin) c: hierofanie – czyli religijny aspekt codziennego doświadczenia (Eliade) d: prawo do niekonsekwentnej interpretacji świata (Kołakowski) e: prawo do krytycznej interpretacji postawy religijnej (Eilstein) f: wrażliwość na transcendencję (Crane) g: świadomość człowieka maksymalnie zaadaptowanego (Marcuse) h: świadomość człowieka panującego nad swym losem (Arendt) i: los człowieka zbuntowanego przeciw presji adaptacyjnej (Sartre) j: krytyczna analiza instytucji społecznych (Foucault) k: seksualna rewolucja jako program autentycznej wolności (Reich) l: destrukcyjność jako rozkwit pełnej emancypacji (Fromm) m: kultura jako wzorzec indywidualnej osobowości (Benedict) n: kult hedonistycznego prymitywizmu (Ortega y Gasset) o: kult narodowej jednomyślności (Gellner) p: mesjanizm i totalitaryzm; jakobini i żyrondyści (Talmon) q: porządek racjonalny vs. porządek naturalny: (Gray) r: postmodernizm czyli społeczny konwencjonalizm (Rorty) s: zwycięstwo globalnej demokracji liberalnej (Fukuyama) t: państwo opiekuńcze i zniewalające jednocześnie (Houllebecq) u: niekontrolowana i niepohamowana władza kapitału (Picketty) v: jedność świadomości i nieuchronność absurdu (Nagel) |
Metody i kryteria oceniania: |
Rzetelność w prezentacji w referacie: 40% Aktywność i rozwaga w trakcie podczas komentowania referatów: 20% Wnikliwość komentarza w pracy semestralnej 40% Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 w semestrze |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.