Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawidłowy i zaburzony rozwój mowy i języka u dzieci jedno- i dwujęzycznych [3007-L-S3MS1] Rok akademicki 2020/21
Seminarium licencjackie, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Prawidłowy i zaburzony rozwój mowy i języka u dzieci jedno- i dwujęzycznych [3007-L-S3MS1]
Zajęcia: Rok akademicki 2020/21 [2020] (zakończony)
Seminarium licencjackie [SEM-LIC], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 15:00 - 16:30
sala 212A
Lokale w budynku Karowa 20 jaki jest adres?
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 202
Lokale w budynku Karowa 20 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie
Prowadzący: Beata Ciecierska-Zajdel, Marzena Stępień
Zakres tematów:

Podczas seminarium licencjackiego zdobędą Państwo następujące umiejętności:

1. Krytyczna lektura prac naukowych oraz prawidłowe powoływanie się na prace naukowe (bibliografia i przypisy), syntetyczne ujmowanie najważniejszych wniosków, wynikających z lektury (streszczenie), a także wykorzystywanie we własnej pracy licencjackiej wiedzy wyniesionej z lektury – zestawienie informacji z różnych źródeł (stan badań), odniesienie się do nich w podsumowaniu wyników własnych badań (interpretacja wyników badań własnych, podsumowanie pracy). Ta część zajęć wiąże się również z nauką trudnej sztuki wyboru – nie wszystko bowiem, o czym czytamy w związku z danym tematem, jakkolwiek jest to ciekawe, powinno znaleźć się w pracy licencjackiej; jest w niej miejsce przede wszystkim na to, co bezpośrednio wiąże się z Państwa tematem, tworząc jego tło teoretyczno-metodologiczne. O tym, co to oznacza w praktyce, będziemy również rozmawiać podczas seminarium.

2. Etyka w badaniach naukowych – uczestnicy seminarium prowadzić będą badania zgodnie z zasadami etyki obowiązującymi zarówno w zawodzie logopedy, jak i w badaniach naukowych z udziałem ludzi; aby było to możliwe, dowiedzą się Państwo, jakie zasady i procedury Państwa obowiązują, a także jak przygotować odpowiednie formularze zgody na udział w różnego typu procedurach badawczych czy diagnostycznych.

3. Planowanie i organizacja procedury badań własnych – podstawy metodologiczne badań w logopedii, podstawowe metody i techniki gromadzenia materiału badawczego w badaniach logopedycznych. Wszyscy Państwo będą mieli możliwość zaplanowania procedury pobierania próbek mowy i oceny umiejętności komunikacyjnych badanego, korzystając z procedur, narzędzi i technik, które Państwu zaproponuję; osoby chętne, mające od początku seminarium jasno sprecyzowane zainteresowania, będą mogły samodzielnie (choć oczywiście z pomocą i wsparciem promotora) zaplanować własną procedurę badań, a także zaprojektować prosty eksperyment z wykorzystaniem metod lingwistyki eksperymentalnej (tzw. field linguistics). Procedurę badawczą będziemy starali się przygotować tak, aby w wypadku zaostrzenia rygorów sanitarnych w związku z nasileniem się liczby zachorowań spowodowanych wirusem SARS-Cov-2 mogli Państwo prowadzić badania także z wykorzystaniem techniki komunikacji zdalnej.

4. Prawidłowe przeprowadzenie badań, a następnie uporządkowanie i opracowanie zgromadzonego materiału badawczego – ten element jest kluczowy, ponieważ nieprawidłowo zgromadzone i opracowane dane nie dają podstaw do wysnuwania uzasadnionych, uogólnionych wniosków. Niezależnie od tego, czy naszym celem jest sformułowanie ogólnej teorii naukowej, czy też wyciągnięcie wniosków pozwalających na sformułowanie oceny struktury narracyjnej lub szerzej – dyskursu tworzonego przez konkretne osoby, brak prawidłowo zgromadzonych i uporządkowanych danych uniemożliwi nam osiągnięcie tego celu. Podczas seminarium dowiedzą się Państwo, jak – prowadząc własne pierwsze badania – gromadzić dane, a następnie jak je opracować, aby mogły stać się podstawą dalszej analizy i interpretacji. Procedura ta będzie uwzględniała również dane uzyskane za pomocą narzędzi komunikacji zdalnej.

5. Analiza i interpretacja zebranych wyników badań – bodaj najciekawsza część każdego postępowania badawczego, dająca – proszę mi uwierzyć na słowo – najwięcej przyjemności i satysfakcji. Z pomocą promotora podejmą Państwo pierwsze próby oceny i interpretacji zgromadzonych danych, dowiedzą się Państwo, jak przeprowadzić proces interpretacji i analizy wyników w sposób, który pozwoli na sformułowanie uprawnionych, uogólnionych wniosków.

6. Podsumowanie wyników badań własnych – prawidłowe wykonanie kroków opisanych w punktach 1-5, zakończone analizą i interpretacją wyników badań cząstkowych, pozwala na sformułowanie wniosków o większym stopniu ogólności oraz na zestawienie ich z tym, czego dowiedzieli się Państwo, wykonując tzw. przegląd literatury i formułując stan badań (por. punkt 1).

7. Ukoronowaniem Państwa pracy będzie napisanie pracy licencjackiej, a następnie jej obrona w czerwcu 2020 roku. Prace powstające na naszym seminarium będą miały objętość ok. 30 stron (zgodnie z zasadami obowiązującymi na LOiK od 1.10.2020 objętość pracy licencjackiej powinna wynosić między 40 a 80 tys. znaków. Z mojego doświadczenia wynika, że 30 stron to zwykle objętość wystarczająca do sformułowania podstawowych pytań badawczych, syntetycznego przedstawienia stanu badań oraz opisu procedury badań własnych, prezentacji wyników badań własnych, ich analizy i interpretacji, sformułowania wniosków w podsumowaniu i załączenia wykazu literatury cytowanej (bibliografia). Ale oczywiście w uzasadnionych wypadkach możemy zrobić wyjątek od tej reguły). Podczas seminarium uzgodnimy także harmonogram pracy, który pozwoli Państwu pracować tak, aby móc podejść do obrony w czerwcu 2021 roku.

Przez każdy z tych etapów będą Państwa prowadziła stopniowo, po kolei, wyposażając Państwa w narzędzia i umiejętności konieczne do wykonania kolejnego kroku.

Uwagi:

w semestrze letnim seminarium w środy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)