Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Zombie: fantazmat popkultury a afrohaitańskie wyobrażenie zbiorowe 3002-KON2020K17
Semestr zimowy 2020/21
Konwersatorium, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Zombie: fantazmat popkultury a afrohaitańskie wyobrażenie zbiorowe 3002-KON2020K17
Zajęcia Semestr zimowy 2020/21 (2020Z) (w trakcie)
Konwersatorium (KON), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 15:00 - 16:30
sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-12-03 15:00 : 16:30 sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2020-12-10 15:00 : 16:30 sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2020-12-17 15:00 : 16:30 sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2021-01-07 15:00 : 16:30 sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2021-01-14 15:00 : 16:30 sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Leszek Kolankiewicz
Literatura:

Davis Wade: The Serpent and the Rainbow, New York 1985;

Dendle Peter: The Zombie Movie Encyclopedia, Jefferson – London 2001;

Encyclopedia of the Zombie: The Walking Dead in Popular Culture and Myth, ed. by June Michele Pulliam and Anthony J. Fonseca, Santa Barbara 2014;

Hoberman J[ames], Rosenbaum Jonathan: Midnight Movies: seans o północy, przeł. Michał Oleszczyk, Warszawa – Kraków 2011;

Hurbon Laënnec: Les mystères du vaudou, Paris 1993;

Kamińska Magdalena: Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii kina grozy, Poznań 2016;

Luckhurst Roger: Zombies: A Cultural History, London 2015;

Métraux Alfred: Le Vaudou haïtien (1958), préface de Michel Leiris, Paris 2003;

Seabrook William: The Magic Island, New York 1929;

Schneider Rebecca: It seems as if... I am dead: zombie capitalism and theatrical labor, „The Drama Review” 56:4 (T216), Winter 2012.

Alexis Jacques-Stephen: Romancero pod gwiazdami. Opowieści, przeł. Anna Jasińska i Maria Ziębina, Kraków 1975;

Depestre René: Hadriana moich marzeń, przeł. Małgorzata Cebo-Foniok,

Warszawa 1992.

Zakres tematów:

Od Nocy żywych trupów George’a Romera do filmu Jima Jarmuscha Truposze nie umierają: półwiecze horrorów z Romero zombies; protozombie: nordyckie draugi, bliskowschodnie ghule, hinduskie rakszasy, chińskie jiangshi; odmiany gatunkowe filmowych horrorów o zombie: od apokaliptyki do zombie porn; wampiryczność i epidemiczność zombie – (post)apokalipsa zombie; zombie jako komentarz metaspołeczny: metafora wyzysku, krytyka konsumpcjonizmu, figura wykluczenia; antropologiczna i socjologiczna liminalność postaci zombie: między umarłym a ożywionym, między martwymi zwłokami a animowanym ciałem; zombifikacja i zombie w badaniach etnograficznych; zombie (zonbi) a afrohaitański kult posesyjny vodou; zombie w literaturze haitańskej: Romancero pod gwiazdami Jacques’a-Stephena Alexisa i Hadriana moich marzeń René Depestre’a.

Metody dydaktyczne:

Pokaz i analiza filmów; dyskusja na podstawie lektury.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena pisemnej pracy semestralnej albo przygotowanego referatu ustnego.

Uwagi:

Filmy:

White Zombie, reż. Victor Halperin, prod. USA, 1932;

I Walked with a Zombie, reż. Jacques Tourneur, prod. USA, 1943;

Noc żywych trupów, reż. George A. Romero, prod. USA, 1968;

Świt żywych trupów, reż. George A. Romero, prod. Włochy – USA, 1978-1979;

Wąż i tęcza, reż. Wes Craven, prod. USA, 1988;

28 dni później, reż. Danny Boyle, prod. Wlk. Brytania, 2002;

Zombie SS (Død snø), reż. Tommy Wirkola, prod. Norwegia, 2009;

World War Z, reż. Marc Forster, prod. USA, 2013;

Zombie express (Busanhaeng), reż. Yeon Sang-ho, prod. Korea Płd., 2016;

Truposze nie umierają, reż. Jim Jarmusch, prod. USA, 2019.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.