Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia kultury polskiej XIX w. 3002-1HKP2COD
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia, grupa nr 4

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Historia kultury polskiej XIX w. 3002-1HKP2COD
Zajęcia Semestr zimowy 2020/21 (2020Z) (w trakcie)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-12-04 09:45 : 11:15 sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2020-12-11 09:45 : 11:15 sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2020-12-18 09:45 : 11:15 sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2021-01-08 09:45 : 11:15 sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
2021-01-15 09:45 : 11:15 sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 18
Prowadzący: Agata Łuksza
Strona domowa grupy: https://meet.google.com/lookup/ha4qpe77nr
Literatura:

Zajęcia przewidują wspólne rekonstruowanie „mapy” bawiącej się Warszawy, w odwołaniu do pamiętników, materiałów prasowych, materiałów ikonograficznych, repertuarów, etc.

Wybrana literatura:

Marshall Berman, “Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. Marcin Sztuster, wstęp Agata Bielik-Robson, Universitas, Kraków 2006, rozdz. Faust Goethego: tragedia rozwoju, s. 47–111.

Peter Brooks, "Melodrama, Body, Revolution", w: "Melodrama: Stage, Picture, Screen", red. J. Bratton, J. Cook, Ch. Gledhill, British Film Institute, London 1994.

Raymond Corbey, "Ethnographic Showcases, 1870-1930", "Cultural Anthropology", Vol. 8, No. 3 (Aug., 1993), pp. 338-369.

Sigmund Freud, "Niesamowite", w: tegoż, "Pisma psychologiczne", tłum. Robert Reszke, Warszawa, KR 2008

Maria Janion, "Wampir. Biografia symboliczna", Gdańsk 2008.

Jan Michalik, "Helena Modrzejewska w oczach teatromanki", w: "Z miłości do sztuki. Helena Modrzejewska" (1840–1909), Kraków 2009.

Monika Milewska, "Ocet i łzy. Terror Wielkiej Rewolucji Francuskiej jako doświadczenie traumatyczne", słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001

Ewa Partyga, "Wiek XIX. Przedstawienia", Warszawa 2016.

Dobrochna Ratajczakowa, "Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych", UAM, Poznań 2015.

"Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesności i kultura popularna", red. T. Majewski, Warszawa 2009.

Chris Rojek, "Celebrity", Reaktion Books, London 2001, rozdz. Celebrity and Celetoids, s. 9–49.

Jennifer Terni, "Teatr początków kultury masowej: francuski wodewil i miasto 1830–48", tłum. Piotr Morawski, „Dialog” nr 1/2013.

Anna Wieczorkiewicz, "Kobieta-małpa, kobieta-niedźwiedź", “Konteksty” 2006, nr 1, s. 40–46.

Edward Ziter, "The Orient on the Victorian Stage", Cambridge University Press, Cambridge 2003.

P. F. A. Carmouche, Ch. Nodier, "Upiór: melodrama w trzech aktach z prologiem", tłum. B. Kudlicz, Warszawa 1821.

W. S. Gilbert/A. Sullivan, "Mikado: opera komiczna w dwóch aktach", tłum. J. Kleczyński, Warszawa 1887.

F. Raimund, "Chłop milionowy, czyli dziewczyna ze świata czarownego: melodrama alegoryczna w trzech aktach", tłum. J. Damse, Warszawa 1830.

F. Schober, "Podróż po Warszawie: operetka komiczna w siedmiu obrazach", Warszawa 1878.

A. Zaleski, "Towarzystwo warszawskie. Listy do przyjaciółki przez Baronową XYZ", Warszawa 1971.

Prowadząca udostępnia teksty.

Zakres tematów:

W ramach zajęć studenci poznają historię i teorię popularnych praktyk teatralnych i widowiskowych w dziewiętnastowiecznej Warszawie z perspektywy teatroznawczej, czyli takiej, która uprzywilejowuje nie jakość tekstu dramatycznego, lecz działania sceniczne – to, co działo się na scenie w interakcji między tekstem, aktorem, władzą i publicznością.

Zajęcia opierają się na założeniu, że gatunki popularne dają szczególny wgląd w „dziewiętnastowieczność” jako formy, które bezpośrednio wyrastały z ówczesnej rzeczywistości społecznej i stanowiąc względnie powszechne doświadczenie, zarazem tę rzeczywistość w sposób najbardziej wyrazisty petryfikowały bądź modyfikowały. Dlatego omawiany materiał będzie zorganizowany na przecięciu kategorii z porządku teatralnego oraz kategorii wyznaczających paradygmat „dziewiętnastowieczności”, takich jak: niesamowitość, rewolucja, nacjonalizm/naród, emancypacja, imperium, Orient, nowoczesność, mobilność, konsumpcja, dyscyplina.

Metody dydaktyczne:

Wspólne omawianie tekstów i materiałów wizualnych, dyskusja, praca w grupach, referaty (w trybie synchronicznym i asynchronicznym).

Zajęci odbywają się w zdalnie za pośrednictwem Google Meet z elementami pracy asynchronicznej na platformie Google Classroom.

Link: https://meet.google.com/lookup/ha4qpe77nr

kod zajęć w Google Classroom: nxnuhuy

Metody i kryteria oceniania:

Frekwencja, aktywność (zarówno podczas zajęć, jak i na platformie Google Classroom), praca semestralna

Uwagi:

Tytuł zajęć: Warszawa się bawi: teatr, widowiska i narodziny kultury popularnej

w XIX wieku

kod zajęć w Google Classroom: nxnuhuy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.