Historia starożytna I semestr [3104-L3HST1]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia starożytna I semestr [3104-L3HST1] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Łukasz Niesiołowski-Spano | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Zasady ogólne: Wszystkich Państwa obowiązuje znajomość tekstów źródłowych i literatury przedmiotu na kolejnych zajęciach. Jako, że istotą ćwiczeń jest praca nad tekstem źródłowym nieznajomość tegoż uniemożliwia realne uczestnictwo w zajęciach. Poza tym oczekiwać będę od studentów znajomości kontekstu historycznego, w jakim powstały omawiane teksty oraz informacji o omawianych autorach i ich twórczości. Dla tego celu przydatne będą Państwu podręczniki i pomoce naukowe jakie zaprezentuje podczas pierwszych zajęć. (M.in.: B.Bravo, E.Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t.1, 2, 3 Warszawa 1988, 1992, 2009; A.Ziółkowski, Historia starożytna, Warszawa 2009; W.Lengauer, Starożytna Grecja okresu archaicznego i klasycznego, Warszawa 1999; Słownik pisarzy antycznych, pod red. A.Świderkówny, Warszawa 2001 (lub poprzednie wyd.) oraz pomoce wymienione w Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, pod red. E. Wipszyckiej, t. I/II, Warszawa 2001; W.Schuller, Wprowadzenie do studium historii starożytnej, Warszawa 1997 (części 1 i 3). Wymagać będę od Państwa elementarnej wiedzy z zakresu geografii (na podstawie L. Piotrowicz, Atlas historii starożytnej). Do podanej powyżej literatury mogę – w miarę potrzeb – wskazać dodatkowe lektury. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wstępne. Pomoce naukowe do historii starożytnej. Omówienie zasad pracy na ćwiczeniach i wymagania stawiane przy zaliczeniu. 2. Starożytność – Antyk; źródła starożytne Zagadnienia: Co to jest „Antyk”, „starożytność”, transmisja tekstów starożytnych, wydania tekstów starożytnych. Literatura: H. Podbielski, „Historia przekazu literatury greckiej”, w: H. Podbielski (red.), Literatura starożytnej Grecji, t. I, Lublin 2004, 9-24; B.Bravo, E.Wipszycka, „Wprowadzenie do źródłoznawstwa antycznego”, [w:] Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I, Warszawa 1979, s. 9-37 (UWAGA, to jest pierwsze wydanie, nie mylić z późniejszym) 3. Grecka elita epoki archaicznej Źródła: Homer, Iliada (tł. K. Jeżewska), Warszawa 1999, (wyd. Prószyński i S-ka) Na trzecie zajęcia w tym cyklu również: Hezjod, Prace i dnie (tłum. J. Łanowski), Warszawa 1999 Literatura: B. Patzek, Homer i jego czasy, Warszawa 2007 (całość) B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. I, Warszawa 1988, (rozdz. „Poematy homerowe”), s. 118-126. J. Griffin, Homer, Warszawa 1999, (rozdz. „Epika homerowa”), s. 9-31 L. Trzcionkowski, „Historyczne aspekty eposu homerowego” w: H. Podbielskiego (red.), Literatura Grecji starożytnej, t. 1, Lublin 2004, 41-61; (oraz na trzecie zajęcia z kolei w tym cyklu): O. Murray, Narodziny Grecji, Warszawa 2004, (rozdz. III. „Koniec Wieków Ciemnych: Arystokracja”), s. 52-77 i (rozdz. IV. „Koniec Wieków Ciemnych: Wspólnota”), s. 78-95 M. Węcowski, Sympozjon, czyli wspólne picie, Warszawa 2011, 173-224 4. Elita się bawi Źródła: Wiersze Archilocha i Alkajosa [w:] J. Danielewicz, Liryka starożytnej Grecji, Warszawa 2001 Literatura: B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków , t. I, Warszawa 1988, (rozdz: „Społeczeństwo czasów archaicznych”), s. 127-157; (rozdz. „Kultura Grecji archaicznej”), s. 337-347 O. Murray, „Człowiek archaiczny”, [w:] J.-P. Vernant (red.), Człowiek Grecji, Warszawa 2000, s. 270-283; O. Murray, „Style życia: arystokracja” [w:] tegoż, Narodziny Grecji, Warszawa 2004, s. 266-289 5. Elita w kolonii; kolonizacja Kyrene. Relacje kolonizatorów z ludnością lokalną. Cechy i przebieg kolonizacji. Źródła do kolonizacji Kyrene. Źródła: Herodot, Dzieje ks. IV, (cała księga, lecz ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozdz. 147-205); „Założenie kolonii w Kyrenie” [w:] A. Chankowski (red.), Wybór źródeł do historii starożytnej, Warszawa 1995, s. 28-29 Pindar, Ody pytyjskie IV, V, IX [w:] Pindar, Ody zwycięskie, przeł. M. Brożek, Kraków 1987 Literatura: P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum 1997, s.v. „Argonauci”, oraz „Kyrene” B. Bravo, J. Trynkowski, A. Wolicki, ”Epigrafika. Wprowadzenie” [w:] Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II, Warszawa 2001, 131-153 B. Bravo, A. Wolicki, ”Inskrypcje greckie” [w:] Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II, Warszawa 2001, s. 154-185 B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. I, Warszawa 1988, (rozdz. ”Kolonizacja doby archaicznej”) s. 158-187 6. Elita się upamiętania Źródła: „Inskrypcje honoryfikacyjne: Menasa z Sestos” (A. Mączakowa (red.), Wybór źródeł do dziejów Grecji i Rzymu) „Dekret honoryfikacyjny ku czci Diofantosa”, w: A. Chankowski (red.), Wybór źródeł do historii starożytnej, Warszawa 1995, 74-76; Literatura: E. Wipszycka (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 1/2 (wyd. 2), Warszawa 2001, s. 131-153, 172-175; F. W. Walbank, Świat hellenistyczny, Warszawa 2003 (wyd. Prószyński i S-ka), rozdz. VIII „Kontakty między poleis i państwa związkowe” (s. 140-156), rozdz. XIII „Nadejście Rzymu” (s. 225-249); E. Wipszycka, B. Bravo, Historia starożytnych Greków, t. III, Warszawa 2010 (2 wyd.), s. 565-584 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów źródłowych. Dyskusja moderowana przez prowadzącego. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.