System ochrony prawnej Unii Europejskiej [2100-MON-SOUE]
Semestr zimowy 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | System ochrony prawnej Unii Europejskiej [2100-MON-SOUE] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Zaleśny | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M.M. Kenig- Witkowska (red.), Prawo instytucjonalne Unii Europejskiej, Warszawa 2019. 2. A. Wyrozumska (red.), System ochrony prawnej w Unii Europejskiej, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca 1. J. Barcz (red.), Źródła prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2012. 2. L. Leszczyński (red.), Wykładnia prawa Unii Europejskiej. System Prawa Unii Europejskiej. Tom 3, Warszawa 2018. 3. J. Helios, W. Jedlecka, Zasady stosowania prawa Unii Europejskiej, Toruń 2013. 4. M. Wąsek-Wiaderek, W. Wojtaszek-Mik (red.) Pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, Warszawa 2007. 5. A. Frąckowiak-Adamska, P. Bańczyk, Formułowanie pytań prejudycjalnych do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Praktyczny poradnik, Warszawa 2020. 6. P. Sadowski, Skarga do Rzecznika Praw Obywatelskich Unii Uuropejskiej, „Studia Iuridica Lubelinesia”. 2006, nr 7. 7. J. Iwanicki, M. Mistygacz, Prokuratura Europejska – uwagi o właściwości w kontekście wzmocnienia współpracy w sprawach karnych, [w:] M. Mistygacz (red.), Prokuratura w Polsce w XXI wieku. Wyzwania ustrojowe i procesowe, Warszawa 2019. 8. G. Stronikowska, Prokuratura Europejska jako instytucja ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej, Warszawa 2020. 9. D. Kabat-Rudnicka, Konstytucjonalizacja Unii Europejskiej a sądownictwo konstytucyjne, Warszawa 2016. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Źródła prawa Unii Europejskiej Prawo pierwotne Unii Europejskiej. Prawo wtórne Unii Europejskiej: wiążące i niewiążące. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości. Akty prawa wewnętrznego. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 4 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1; przeczytanie literatury uzupełniającej poz. 1. 2. Zasady stosowania prawa Unii Europejskiej Zasada pierwszeństwa. Zasada skutku bezpośredniego. Zasada skutku pośredniego. Zasada odpowiedzialności państwa członkowskiego za naruszenie prawa UE. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 4 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1, przeczytanie literatury uzupełniającej poz. 2 lub poz. 3. 3. System organów ochrony prawnej Unii Europejskiej Pojęcie ochrony prawnej. Środki ochrony prawnej. Organy ochrony prawnej: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – Trybunał Sprawiedliwości, Sąd, sądy wyspecjalizowane. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 1 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2. 4. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej Trybunał Sprawiedliwości, Sąd, Sąd do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej – zakres kompetencji, skład. Rola i charakter orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2. 5. Procedura postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości Strony i uczestnicy postępowania. Procedura pisemna i jej etapy. Procedura ustna i jej etapy. Procedura postępowania prejudycjalnego. Ciężar dowodu. Prekluzja dowodowa w postępowaniu przed Trybunałem Sprawiedliwości. Ciężar dowodu. Język postępowania. Rodzaje orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości. Procedura postępowania odwoławczego (apelacja i rewizja). Koszty postępowania. Procedura wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 1 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2. 6. Skarga przeciwko państwu członkowskiemu na podstawie art. 258-260 TFUE Podstawy prawne skargi. Przedmiot postępowania ze skargi z art. 258, z art. 259 i art. 260 TFUE. Etapy postępowania. Podmioty postępowania – legitymacja czynna i legitymacja bierna. Wyrok. Różnica pomiędzy postępowaniem wszczętym przez Komisję a postępowaniem wszczętym przez państwo członkowskie. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2. 7. Skarga o stwierdzenie nieważności aktu instytucji, organu lub jednostki organizacyjnej Unii Europejskiej na podstawie art. 263 TFUE Podstawy prawne skargi. Charakter i przedmiot skargi z art. 263 TFUE. Akty podlegające zaskarżeniu (charakter aktów prawa wtórnego niewiążącego). Zakres podmiotowy skargi – podmioty legitymowane czynnie i podmioty legitymowane biernie. Wymagania formalne skargi. Przesłanki nieważności. Termin na wniesienie skargi. Ciężar dowodu. Skutki orzeczenia w trybie art. 263 TFUE. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2. 8. Skarga na bezczynność instytucji, organu lub jednostki organizacyjnej Unii Europejskiej Podstawy prawne skargi. Charakter i przedmiot skargi. Zakres podmiotowy skargi – podmioty legitymowane czynnie i biernie. Pojęcie bezprawnej bezczynności. Ciężar dowodu. Skutek orzeczenia. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2. 9. Skarga odszkodowawcza UE Podstawy prawne skargi. Charakter i zakres przedmiotowy skargi. Rodzaje odpowiedzialności: odpowiedzialność kontraktowa, odpowiedzialność deliktowa. Przesłanki odpowiedzialności deliktowej. Zakres podmiotowy skargi – podmioty legitymowane czynnie i biernie. Termin przedawnienia. Skutek orzeczenia. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2. 10. Procedura zadawania pytań prejudycjalnych Podstawa prawna pytań prejudycjalnych. Funkcja pytań prejudycjalnych. Wniosek sądu krajowego państwa członkowskiego o wydanie orzeczenia prejudycjalnego. Pojęcie sądu oraz sądu ostatniej instancji. Przedmiot pytania prejudycjalnego. Doktryna acte clair i doktryna acte eclaire. Skutki orzeczenia prejudycjalnego. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 4 lub poz. 5. 11. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich Geneza i charakter instytucji ERPO, zakres kompetencji i formy działania. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 6. 12. Prokuratura Europejska Geneza i charakter Prokuratury Europejskiej, właściwość rzeczowa, miejscowa i osobowa i formy działania. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 3 godz.; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 7 lub poz. 8. 13. Sądownictwo konstytucyjne Unii Europejskiej Hipotezy i tezy doktryny wykład – 2 godz.; przeczytanie literatury uzupełniającej: poz. 9. 14. Ochrona praw podstawowych w Unii Europejskiej Ochrona praw podstawowych jako ogólnych zasad prawa. Ewolucja praw podstawowych. Karta Praw Podstawowych. Stosowanie Karty Praw Podstawowych. Metody dydaktyczne oraz nakład pracy studenta: wykład – 1 godz.; przeczytanie literatury podstawowej: poz. 1 lub poz. 2.. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Rozmowa nauczająca. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student jest oceniany na podstawie frekwencji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.