Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego 3305-GOJH-11-W
Semestr letni 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 2
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego 3305-GOJH-11-W | |||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
Semestr letni 2020/21 (2020L)
(w trakcie)
Konwersatorium (KON), grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
każdy czwartek, 14:15 - 16:30
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | |||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Kacprzak | |||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia związane przede wszystkim z opisem języka hiszpańskiego: historycznym, socjolingwistycznym, fonetycznym, fonologicznym, ale także i z morfologicznym, składniowym, semantycznym i pragmatycznym. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przewidzianych jest 6 tematów związanych z ogólnymi informacjami na temat historii, rozwoju i sytuacji i języka hiszpańskiego. Dodatkowo, poruszone zostaną kwestie dotyczące socjolingwistyki i pragmatyki w sposób praktyczny. Ponadto, kurs obejmuje podstawowe zjawiska fonologiczne języka hiszpańskiego, takie jak system fonologiczny i jego struktura; realizacja fonemów (wariancja, neutralizacja); reguły fonotaktyczne (budowa sylaby); akcent (typ, miejsce i funkcja), etc. Celem zajęć jest ugruntowanie wiedzy ogólnej z zakresu fonetyki i fonologii, ze szczególnym ukierunkowaniem na fonetykę i fonologię języka hiszpańskiego. Studenci ćwiczą zasób fonetyczny i fonologiczny standardowego wariantu wymowy (kastylijskiego), jak również praktycznie analizują główne różnice między nim a innymi wariantami. Ponadto ćwiczą zasady akcentowania i główne wzory intonacji. Studenci ćwiczą warianty przydatne podczas posługiwania się językiem: poprawną wymowę, akcentowanie i intonację, umiejętność dzielenia sylabicznego i łączenia międzywyrazowego, poprawny zapisu fonetycznego i ortograficzny. Konwersatorium przewiduje zarówno przekaz wiedzy teoretycznej, jak i praktyczne ćwiczenia pozwalające ją ugruntować. POSZCZEGÓLNE BLOKI TEMATYCZNE: 1. Presentación I. ORIGEN DE LA LENGUA ESPAÑOLA 2. El español. Origen y situación actual 3. El español. Origen y evolución 1 4. El español. Origen y evolución 2 II. SITUACIÓN LINGÜÍSTICA DE ESPAÑA 5. Situación lingüística de España 1 6. Situación lingüística de España 2 7. Estratificación geográfica del español III. VOCALES Y DIPTONGOS 8. Vocales simples –sonidos aislados y en cadena hablada 9. Diptongos y triptongos: sonidos aislados y en cadena hablada IV. FENÓMENOS LINGÜÍSTICOS DEL ESPAÑOL ACTUAL 10. Seseo, ceceo, nasalización, sonorización, palatalización, prosodia y otros fenómenos fonéticos en español V. CONSONANTES 11. Consonantes parte 1: sonidos isolados 12. Consonantes parte 2: sonidos oclusivos y fricativos aislados 13. Consonantes parte 3: sonidos africados, laterales y vibrantes aislados VI. PROCESOS FONÉTICOS ENCADENADOS 14. Silabificación. Acento frásico. 15. Sonidos en cadenas habladas (encadenamientos). Tonalidad y prosodia |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Nowikow, W. (1992): Fonetyka hiszpańska, Warszawa, PWN. Nowikow, W. i Szałek, J.: Introducción a la fonética y fonología españolas, Poznań 2001, Wydawnictwo Naukowe UAM. Linde-Usiekniewicz, J.; Jakubowska, https://usosweb.uw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/ edytujPrzedmiot&prz_kod=3305-GOJH-11w; Jaskot, M.; Sobański, T. (2010) Gramática descriptiva del español. Temas básicos. Morfología. Warszawa, Academica. Linde-Usiekniewicz, J y Wiltos, A. (2013) Gramática descriptiva del español. Temas básicos. Parte II. Sintaxis. Warszawa, Academica, ALCINA, J. y BLECUA, J.M. (1982): Gramática española, Ariel, Barcelona. Literatura uzupełniająca: Alarcos Llorach, E. (2002), Gramática de la lengua española, Espasa Calpe, Madrid. Bosque, I., Demonte, V. (1999), Gramática descriptiva de la lengua española, Espasa Calpe, Madrid. Real Academia Española; Asociación de Academias Americanas (2010), Nueva gramática de la lengua española, Espasa Libros S.L.U., Barcelona. Real Academia Española; Asociación de Academias de la Lengua Española (2011), Nueva gramática de la lengua española. Fonética y Fonología, Espasa Libros S.L.U., Barcelona. Real Academia Española; Asociación de Academias de la Lengua Española (2002), Ortografía de la lengua española, Espasa Libros S.L.U., Barcelona. Sarmiento, R. (1999), Manual de corrección gramatical y de estilo. SGEL, Madrid. Bibliography: USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 3305-GOJH-11-W, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 3 z 5 10.11.2020 15:36 Nowikow, W. (1992): Fonetyka hiszpańska, Warszawa, PWN. Nowikow, W. i Szałek, J.: Introducción a la fonética y fonología españolas, Poznań 2001, Wydawnictwo Naukowe UAM. Linde-Usiekniewicz, J.; Jakubowska, https://usosweb.uw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/ edytujPrzedmiot&prz_kod=3305-GOJH-11w; Jaskot, M.; Sobański, T. (2010) Gramática descriptiva del español. Temas básicos. Morfología. Warszawa, Academica. Linde-Usiekniewicz, J y Wiltos, A. (2013) Gramática descriptiva del español. Temas básicos. Parte II. Sintaxis. Warszawa, Academica, ALCINA, J. y BLECUA, J.M. (1982): Gramática española, Ariel, Barcelona. Literatura uzupełniająca: Alarcos Llorach, E. (2002), Gramática de la lengua española, Espasa Calpe, Madrid. Bosque, I., Demonte, V. (1999), Gramática descriptiva de la lengua española, Espasa Calpe, Madrid. Real Academia Española; Asociación de Academias Americanas (2010), Nueva gramática de la lengua española, Espasa Libros S.L.U., Barcelona. Real Academia Española; Asociación de Academias de la Lengua Española (2011), Nueva gramática de la lengua española. Fonética y Fonología, Espasa Libros S.L.U., Barcelona. Real Academia Española; Asociación de Academias de la Lengua Española (2002), Ortografía de la lengua española, Espasa Libros S.L.U., Barcelona. Sarmiento, R. (1999), Manual de corrección gramatical y de estilo. SGEL, Madrid. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
KONWERSATORIUM kończy się egzaminem. Na ocenę końcową składają się: 1) obecności na zajęciach, 2) egzamin pisemny w sesji egzaminacyjnej 70%, 3) aktywność na zajęciach oraz oceny z prac domowych 30%. Aby uzyskać zaliczenie z przedmiotu należy zdobyć 60% z 3 powyżej wymienionych kryteriów łącznie. Oceny: 5 = 90% - 100% 4+ = 84% - 89% 4 = 77% - 83% 3+ = 70% - 76% 3 = 60% - 69% |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Ze względu na pandemię koronawirusa, KURS TEN MOŻE BYĆ PROWADZONY NA PLATFORMIE ZOOM a egzamin końcowy odbędzie się stacjonarnie lub na Google Meet. Konsultacje będą się odbywały za pośrednictwem dostępnych komunikatorów, np. Zoom, Skype lub mailowo. Konsultacje zostaną przeprowadzone po wcześniejszym ustaleniu terminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.