Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU]
Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Wagner | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Jak wyżej oraz materiały omawiane na bieżąco. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. 2. Etyka w zawodzie historyka. Własność intelektualna - S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, w: S. Kieniewicz, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 128-142. - Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001, s. 9-27 (dostępny również online) 3. Tekst naukowy, popularnonaukowy, literacki – charakterystyka, podobieństwa i różnice - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 13-16. - M. Kopczyński, Praca a budowa fizyczna. Żołnierze Wojska Polskiego z okresu międzywojennego, w: Praca, jej rola i funkcje społeczne na przestrzeni wieków w kontekście Europy Środkowej, Katowice-Zabrze 2018, s. 261-270. M. Kopczyński, S. Antosik, Ameryka jest dla byka, Europa dla zwykłego chłopa. Wzrost a migracja transoceaniczna, „Mówią wieki”, 2018, nr 12 (707), s. 25-28. M. Jędraszewski, Chrzest Polski, „Łódzkie Studia Teologiczne”, 2017, nr 26/2, s. 7-19 (dostępny również online). Zapiski Kpinomira. Życie erotyczne Mieszka I. Rozmowa z historykiem Philipem Earlem Steelem, „Rzeczpospolita”, 1 IV 2016 (dostępny również online) 4. Odbiorca tekstów, czyli dla kogo piszemy? - J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2014, s. 11–20. 5. Temat a tytuł - U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2019, s. 32–73 (rozdział 2: Wybór tematów). 6. Struktura tekstu (konspekt) - U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2019, s. 143–182 (rozdział 4: Plan pracy i notatki) - J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2014, s. 20–42. 7. Zbieranie materiałów - U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2019, s. 74–142 (rozdział 3: zbieranie materiałów). 8. Cytaty, przypisy, bibliografia - M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 65–66, 109–112, 144–145. - U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2019, s. 183–223 (rozdział 5: redakcja tekstu). 9. Pytania badawcze / problem badawczy. Prowadzenie logicznego wywodu. 10. Język źródła a język opracowania; edycja źródła - Instrukcja wydawnicza dla średniowiecznych źródeł historycznych, opr. Komisja Historyczna PAU przy współudziale Towarzystw Naukowych we Lwowie, Poznaniu, Warszawie i Wilnie, "Archiwum Komisji Historycznej Polskiej Akademii Umiejętności", 1930, ser. 2, t. 2, s. 1-40. - A. Wolff, Projekt instrukcji wydawniczej dla pisanych źródeł historycznych do połowy XVI w., "Studia Źródłoznawcze", 1957, t. 1, s. 155-184. - Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI do połowy XIX wieku, red. K. Lepszy, Wrocław 1953. - I. Ihnatowicz, Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX w., "Studia Źródłoznawcze", 1962, t. 7, s. 99-124. 11. Redakcja i korekta (znaki korektorskie) U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2019, s. 225 - 258 (rozdział 6: Ostatnia korekta). Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2009, s. 81-149. 12. Inne teksty użytkowe Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2009: abstrakt, CV, e-mail, konspekt, opinia, podanie, protokół, sprawozdanie, życiorys. 13. Recenzja a artykuł recenzyjny. - art. 9 z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej - polemika dot. książki K. Polasik na łamach "Kwartalnika Historycznego" 14. Wypowiedzi ustne - teoria i praktyka. 15. Podsumowanie zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja - prace pisemne - praca w grupach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Katarzyna Wagner |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.