Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU] Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/22 [2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 12
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Wagner
Literatura:

Jak wyżej oraz materiały omawiane na bieżąco.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne.

2. Etyka w zawodzie historyka. Własność intelektualna

- S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, w: S. Kieniewicz, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 128-142.

- Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001, s. 9-27 (dostępny również online)

3. Tekst naukowy, popularnonaukowy, literacki – charakterystyka, podobieństwa i różnice

- M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 13-16.

- M. Kopczyński, Praca a budowa fizyczna. Żołnierze Wojska Polskiego z okresu międzywojennego, w: Praca, jej rola i funkcje społeczne na przestrzeni wieków w kontekście Europy Środkowej, Katowice-Zabrze 2018, s. 261-270.

M. Kopczyński, S. Antosik, Ameryka jest dla byka, Europa dla zwykłego chłopa. Wzrost a migracja transoceaniczna, „Mówią wieki”, 2018, nr 12 (707), s. 25-28.

M. Jędraszewski, Chrzest Polski, „Łódzkie Studia Teologiczne”, 2017, nr 26/2, s. 7-19 (dostępny również online).

Zapiski Kpinomira. Życie erotyczne Mieszka I. Rozmowa z historykiem Philipem Earlem Steelem, „Rzeczpospolita”, 1 IV 2016 (dostępny również online)

4. Odbiorca tekstów, czyli dla kogo piszemy?

- J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2014, s. 11–20.

5. Temat a tytuł

- U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2019, s. 32–73 (rozdział 2: Wybór tematów).

6. Struktura tekstu (konspekt)

- U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2019, s. 143–182 (rozdział 4: Plan pracy i notatki)

- J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2014, s. 20–42.

7. Zbieranie materiałów

- U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2019, s. 74–142 (rozdział 3: zbieranie materiałów).

8. Cytaty, przypisy, bibliografia

- M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, s. 65–66, 109–112, 144–145.

- U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2019, s. 183–223 (rozdział 5: redakcja tekstu).

9. Pytania badawcze / problem badawczy. Prowadzenie logicznego wywodu.

10. Język źródła a język opracowania; edycja źródła

- Instrukcja wydawnicza dla średniowiecznych źródeł historycznych, opr. Komisja Historyczna PAU przy współudziale Towarzystw Naukowych we Lwowie, Poznaniu, Warszawie i Wilnie, "Archiwum Komisji Historycznej Polskiej Akademii Umiejętności", 1930, ser. 2, t. 2, s. 1-40.

- A. Wolff, Projekt instrukcji wydawniczej dla pisanych źródeł historycznych do połowy XVI w., "Studia Źródłoznawcze", 1957, t. 1, s. 155-184.

- Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI do połowy XIX wieku, red. K. Lepszy, Wrocław 1953.

- I. Ihnatowicz, Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX w., "Studia Źródłoznawcze", 1962, t. 7, s. 99-124.

11. Redakcja i korekta (znaki korektorskie)

U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2019, s. 225 - 258 (rozdział 6: Ostatnia korekta).

Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2009, s. 81-149.

12. Inne teksty użytkowe

Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2009: abstrakt, CV, e-mail, konspekt, opinia, podanie, protokół, sprawozdanie, życiorys.

13. Recenzja a artykuł recenzyjny.

- art. 9 z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej

- polemika dot. książki K. Polasik na łamach "Kwartalnika Historycznego"

14. Wypowiedzi ustne - teoria i praktyka.

15. Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

- dyskusja

- prace pisemne

- praca w grupach

Uwagi:

dr Katarzyna Wagner

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)